תרבות חזותית וחומרית: קורס

כלכלה יצירתית

2700711
ראובני יפעת, ד"ר, סמסטר ב', יום ד', 14:00-17:00
2.0
כלכלה ומימון נתפסים כנושאים מורכבים, לא מעניינים ומנותקים מהיומיום של רוב הצעירים. רובם מתרחקים מהבנת השיח ובכך הופכים עצמם לפאסיביים ומאפשרים לכוחות ואינטרסים אחרים להשפיע על הסביבה החברתית והרווחה הכלכלית שלהם. התעשיות היצירתיות אף הן מכשירות את בוגריהן כמעט ללא רקע כלכלי ובכך פוגעות ביכולתם למסחר את המוצרים והשירותים שהם מעצבים, ובמיוחד לעצב את חיינו הכלכליים. יצירתיות עיצובית יכולה לסייע רבות בהנגשת השיח הכלכלי והפיננסי ובקידום אלטרנטיבות שיסייעו ליצור כלכלה הוגנת יותר. הכנסת יצירתיות עיצובית לתחום הכלכלי חשובה משום שהיא מאתגרת את המובן מאליו. בכוחם של האמנות, העיצוב והיצירה לפתוח אופקים אינטלקטואליים ולהילחם בקיבעון מחשבתי, להעצים את הדמיון בחיפוש אחר מודלים אלטרנטיביים, ולחזק את האמפתיה והרגישות לקבוצות בחברה הנפגעות מהסדר החברתי הקיים. האמנות, העיצוב והיצירה יכולים בנוסף לשנות מבנים (בתי-חולים, בתי ספר), שירותים (ביטוח לאומי, פנסיות), ותקשורת (ממשקי משתמש ידידותיים, שיח ויזואלי), ובכך לייצר כלכלה חדשה. האמנויות לא מבטאות רק את האנושי אלא גם משפיעות על החברתי, הכלכלי והפוליטי:בדומה לפילוסוף (על פי הדימוי של סוקרטס בדיאלוג "אפולוגיה"), שבאמצעות הטלת ספק, חקרנות וביקורתיות מעורר את הציבור מעצלותו האינטלקטואלית והמוסרית ודוחק באנשים לאמץ חיים של דין וחשבון, כך שוברים האמנים בדמיונם הפורה את הכלים, מאתגרים את המצוי ומעמידים אינספור דרכים חלופיות.מעבר לחשיפה למודלים כלכליים אלטרנטיביים, הרעיון המוביל בבסיסו של קורס זה הוא הדגשת האינטראקציה שבין אסתטיקה ופונקציונליות, המאפשרת לנו לחשוף את מה שמסתתר מאחורי שיח ונתונים מדעיים ורציונליים, ולייצר כתחליף מסרים בהירים, נגישים ומעוררי תגובה. החיבור שבין יכולות אנליטיות, טכנולוגיות ועיצוביות הוא חיוני כדי לייצר פתרונות חברתיים חדשניים, ולשלב אסתטיקה והנעה לפעולה יחד. מקום האמנויות והעיצוב בכלכלה:התפיסה (מה זה?) והקליטה (זה טוב או רע?) של שינויים חברתיים, טכנולוגיים וכלכליים קשורים חזק עם צמיחה ופריון. אך ביניהם, בין הפיתוח להטמעה, יש לעיתים קרובות פער. כך למשל לוקח לבני האדם זמן להעריך ולהשתמש בפיתוחים טכנולוגיים, או להבין את השפעתם על חיינו. פער זה משמעותי בהבנת הערך של הצמיחה והקדמה, וכאן נכנס עולם העיצוב כמתווך רגשי. כעדות לכך משמשת צמיחתה של הכלכלה ההתנהגותית, המחדדת את החשיבות של העיצוב בשיח הרגשי, אינסטינקטיבי ואינטואיטיבי בעולם הכלכלי.1. להבין מהי יזמות חברתית עסקית ומהו מקומן של התעשיות היצירתיות בשינוי חברתי. בסים הקורס יוכלו הסטודנטים/ות:2. לגלות כיצד יצירתיות יכולה להפוך בעיות חברתיות למנוע צמיחה3. לנתח תודעה חברתית באזמל כלכלי ולפתור סוגיות כלכליות בכלים עיצוביים4. לעצב מידע – ללמוד כיצד להפוך מידע מורכב לפשוט ונגיש5. להכיר ולהשתלב בעולם עבודה חדשני-להתנסות בעבודת שטח בעולם העסקי ובדילמות עסקיות6. להיחשף לפרויקטים מעוררי השראה בארץ ובעולם