21.9.19
תכנית אקדמית > תואר ראשון > אמנות > גלריה ועבודות בוגרים

אמנות: גלריה ועבודות בוגרים

ע"ש בלנש ורומי שפירו

אמנות, תערוכות גמר 2019
מרסל תהילה ביטון, ערק ברקיע: אדרי במאה שערים
, 2019, שנה ד', אמנות


marcelle.bitton@icloud.com
@marcell_lle

"זכור לי בית בערפל, זמן המונצח בצורותיו"
אנדריי טרקובסקי, לפסל את הזמן
 
גופה של מרסל ביטון הוא הגרעין המחולל וסביבו נעים הדברים.
היא יוצרת בעבודותיה ריטואלים רפטטיביים ודרמטים בדומה לפעולות של אנה מנדיאטה, אמנית קובנית אמריקנית, אשר יצרה מקום עבור בן האנוש במרחב הפתוח (סדרת העבודות ארץ גוף עובד, 1970).
עבודתה עוסקת בדתי, המיתי-הרוחני וההיברידי בביטויים הנעים בין עדינות ופגיעות לבין פוטנציאל לאגרסיה. האקט לעיתים קרובות נחרך ונטען במסרים הקשורים לנפשי-הפרטי מחד, וליהודי-תרבותי הקולקטיבי, מאידך.
 
היצירה אדרי במאה שערים המוצגת בתערוכה מתרחשת בשכונה אורתודכסית האדוקה והשמרנית ביותר בירושלים.
לעומת זאת, מקור ההשראה של ביטון ליצירה הן סצינות איקוניות מתוך ארוחת בוקר בטיפאני המייצגת עולם שונה בתכלית. היא חילקה כל פריים על פי סצנת המקור וחיברה אותם שוב - דימוי לדימוי, שניה אחר שניה, תוך שימוש באותו סטורי בורד ואותה תנועת מצלמה. עם זאת, ביצירה החדשה התנאים השתנו:  אודרי הפכה לאדרי (שם המשפחה המרוקאי הפופולארי) האוכלת ספינג' - במקום קרואסון; וההתבוננות באבני החן של טיפאני משועתקת למבט בוחן באבני הקיר הירושלמיות של מאה שערים.
 
את הסרט צילמה וערכה בחורה חרדית-חסידית, בוגרת מסלול תקשורת חזותית של סמינר לבנות בירושלים. מטעמים אידאולוגיים, נשים חרדיות על פי ההלכה, אינן צופות בסרטים שלא הופקו ע"י נשים חרדיות, וכך הן יוצרות את ז'אנר הקולנוע הנשי המשגשג בקהילות אלו בעשור האחרון. בעולם קולנועי זה גברים אינם קיימים כלל, או לחלופין מיוצגים על ידי נשים.

ביטון מחליפה את הגברים מהסצנות המקוריות בנשים, ובכך מותחת את גבולות הייצוג המגדרי כפי שהוא נהוג בקולנוע הנשי-החרדי. אדרי במאה שערים מנסה לאגד נרטיב אחר שנוצר בעקבות הניגוד בין שתי התפיסות, זו האורתודוקסית וזו המתרחשת בניו-יורק הבוהמית בשנות השישים. הניסיון לשחזר את הסצנות בתנאים החדשים הופך לטקס ידוע וצפוי מראש, כאשר כל המשתתפות בו נכנסות לתוך המנגנון האיקוני ופועלות בתוכו בתנאים החדשים.
ביטון מבקשת לשמור על הרצף הקולנועי האייקוני בעודה בוחנת את האסתטיקה הויזואלית, המחוות הגופניות, והריטואלים הפרפורמטיביים בהקשר חדש וזר.

---
מרסל נולדה במונטריאול, קנדה, ב-1993, כבתו הבכורה של רב אורתודוכסי.



מרסל תהילה ביטון
שנה ד'
ערק ברקיע: אדרי במאה שערים
2019