רוברטו קוואלי | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

רוברטו קוואלי

פורסם ב
21.4.24

מעצב האופנה רוברטו קוואלי, "מלך הדפסי החיות", הלך השבוע לעולמו בגיל 83. הוא הותיר אחריו ששה ילדים (הצעיר בן שנה) ומורשת אופנתית שהתכתבה עם אישיותו הססגונית. על אף הדימוי "ההמוני" שדבק בו ובעיצוביו, פועל יוצא של בגדים בהדפסי חיות ואורח חיים שכלל וודקה הנושאת את שמו, נשים יפות, ובילויים על יאכטות לחופי הים התיכון - קוואלי ייזכר כאחד ממעצבי האופנה החשובים שפעלו בחמישים השנים האחרונות. עניין של עובדות, לא של טעם.

תמונה

 

קוואלי נולד בפירנצה בשנת 1940. סבו, ג'וזפה רוסי, היה צייר בעל שם. בעקבותיו הלך קוואלי לאקדמיה לאמנות של פירנצה, שם החל להתנסות בציור וטקסטיל. "אופנה היא חלק מהחיים שלנו. כשאתה מתעורר בבוקר אתה אומר: 'מה אני צריך ללבוש כדי להיראות יפה, פנטסטי, סקסי, מיוחד?"' אמר קוואלי לCNN בראיון ב-2008. "זו הסיבה שאני אוהב להיות מעצב אופנה כי אני יכול להשתמש בזה כדי להשפיע על מצב הרוח שלך, על החיים שלך".

תמונה

 

את מותג האופנה הנושא את שמו הקים בשנת 1970, וכבר מתחילת דרכו העיצובית נחשב לפורץ דרך בזכות תהליך הדפסה חדשני על עור, שעליו רשם פטנט.

בהמשך הגיעו הדפסי החיות והשמלות החושניות, המזוהות עם בית האופנה עד היום, ועליהן היה אחראי. בהרצאה באוניברסיטת אוקספורד ב-2013 הסביר את התשוקה שלו להדפסי חיות, שבהן השתמש בפריטי קז׳ואל כמו מכנסי ג'ינס ועד שמלות שטיח אדום: "אני אוהב את הטבע. לבעלי חיים יש את השמלות הטובות ביותר. אלוהים עשה אותם לבושים היטב. נשים אוהבות את העיצובים האלה, כי הן מרגישות בהן טבעיות".

באמצע שנות ה-90 חולל קוואלי מהפכה נוספת, הפעם בעולם הדנים. על-ידי הוספת לייקרה לבד הדנים יצר ג'ינס סטרץ'. יחד עם הדפסי חיות ובגדי העור, הפך הג'ינס לחומר מרכזי בסגנונו של המעצב, מה שהוביל בשנת 1998 להקמת קו הג'ינס הצעיר Just Cavalli .

מעצבת האופנה תמרה יובל ג'ונס, לשעבר ראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, עבדה עם קוואלי החל משנת 1973 ועמדה איתו בקשר עד לימיו האחרונים. לדבריה, מלבד הדפסי החיות ופיתוחי העור המרהיבים, אחת מהתרומות הגדולות של קוואלי לאופנה הייתה על השטיח האדום. "הוא שייף את המראה שאנחנו רואים היום על השטיח האדום. רוב המעצבים החשובים עשו בגדים קלאסים, ואילו קוואלי יצר שמלות סקסיות, שהיום הן המיינסטרים", הסבירה.

תמונה

 

תרומתה של יובל ג'ונס לקוואלי הקרינה על קווי העיצוב של המעצב לאורך שנים רבות, ולא רק. באמצע שנות ה-90 היא שידכה בין קוואלי למעצב הישראלי ויקטור (ויוי) בלאיש, אז בוגר טרי משנקר, ששימש כמעצב הראשי של בית האופנה בין השנים 1999-1996. בהמשך הגיעו אל בית האופנה מעצבים ישראלים נוספים, ביניהם ליאורה טרגן ואלון ליבנה, שעבדו שם למשך פרקי זמן קצרים.

הקשר החם וההדוק של קוואלי עם ישראל הגיע לשיאו בשנת 2011, אז הוזמן לפתוח את שבוע האופנה בתל אביב (ששב לפעילות מחודשת לאחר עשרות שנים של הקפאה) בתצוגה צבעונית ומתוקשרת, ואף כיבד את האירוע בנוכחותו.

תמונה

רוברטו קוואלי

 

כתב: איתי יעקב
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

קראו עוד במגזין המחלקה >>

InstagramFacebook