נָעֳמִי סִימָן-טוֹב: לַשְּׁכֵנָה שֶׁלִּי קוֹרְאִים פָלַסְטִין | תערוכה בגלריה בצלאל לאמנות עכשווית | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

נָעֳמִי סִימָן-טוֹב: לַשְּׁכֵנָה שֶׁלִּי קוֹרְאִים פָלַסְטִין | תערוכה בגלריה בצלאל לאמנות עכשווית

תאריך:
14.6.24

תערוכתה של נעמי סימן-טוב, "לשכנה שלי קוראים פלסטין", היא התערוכה השלישית במסגרת סדרת תערוכות יחיד של אמניות מקומיות בכירות שגלריה בצלאל לאמנות עכשווית מציגה מדי שנה. ב-2022 הוצגה תערוכת היחיד "ליל ירח ורוד סגול" של האמנית נועה אשכול, ואילו ב-2023 הוצגה תערוכת היחיד "צופה" של האמנית יהודית לוין.

כותרת התערוכה מבוססת על עבודת שמן על בד של סימן-טוב "לשכנה שלי קוראים פלסטין – סיפור אמיתי" (2024-2021). העבודה נשענת על מקור היסטורי: אחד מ"שטיחי בצלאל" שהפכו מבוקשים מאוד בתחילת המאה הקודמת. באותן שנים מחלקת השטיחים הייתה הגדולה והענפה ביותר ב"בצלאל – בית מדרש לאמנות ומלאכות אמנות". אמני בצלאל התעלמו כמעט לחלוטין מהעבר הקרוב הגלותי, הדגישו את העבר הרחוק (המדומיין) וקישרו אותו להווה החדש, שאותו ניסו לארוג דרך ייצוג סמלי והיבט שימושי גם יחד. השטיחים של סדנת בצלאל הושפעו מצד אחד משטיחים טורקיים ופרסיים בעיצוב הדוגמאות והקומפוזיציות, ומצד שני נהגו לשלב בהם סמלים יהודיים, נופים ירושלמיים וטקסטים בעברית. למילה הכתובה בעברית היה תפקיד משמעותי במלאכתם של אמני בצלאל: להגדיר את הזיקה לארץ התנ"ך כמולדת "חדשה-ישנה" ולמפעל הציוני.

מאה שנים לאחר מכן, עבודתה של סימן- טוב נעשתה על בד ששוליו נותרו גולמיים והוא עדיין לא כוסה בשכבת הבסיס. "מהשטיח המקורי לקחתי את הסילואטה של ירושלים עם הכתובות שהופיעו כסימון, כציון מקום – 'מגדל דוד' ו'מקום המקדש' מתחת למסגד כיפת הסלע", מספרת סימן- טוב. את המשפט "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית בראש ההרים", שמופיע בשטיח בצלאל המקורי מתחת למגדל דוד ומקום המקדש, היא ממירה במשפט: "לשכנה שלי קוראים פלסטין היא גרה בקומה מעליי". בהקשר זה סימן-טוב מציינת כי "לשכנה שלי באמת קוראים פלסטין. היא, אגב, גם מנהלת את ועד הבית שלנו ביד רמה".

תערוכת היחיד של נעמי סימן-טוב בגלריה בצלאל לאמנות עכשווית מסמנת את ראשיתו של העשור החמישי ביצירתה של האמנית. סימן-טוב – ילידת העיר סופיה, בולגריה, 1952 – היגרה עם הוריה לישראל בגיל שלושה חודשים על סיפון האונייה "ארצה". במקביל לפעילותה כאמנית מתחילת שנות השמונים, היא כותבת באופן רציף על אמנות ומפרסמת ביקורות, מאמרים וראיונות עם אמניות/ים. בתערוכה מוצגות עבודות שנעשו בשנים 2024-1999 ונחשפות בפעם הראשונה לעיני הקהל. 

אוצר: פרופ׳ דור גז

14.6-24.8.24
שעות פעילות הגלריה:
שני-רביעי: 11:00-16:00
חמישי: 14:00-18:00
שישי-שבת: 11:00-14:00

פתיחת התערוכה
יום שישי | 14.6.24 | 11:00
גלריה בצלאל לאמנות עכשווית
רחוב הרצל 119, תל אביב