דקנאט הסטודנטים
مكتب عميد الطلبة
Dean of Students
בצלאל בקהילה
לאורך כל שנות קיומה, בצלאל מתקיימת על נקודת המפגש בין קווי תפר שונים: קו תפר גיאוגרפי, פוליטי, חברתי, דתי וכלכלי. מיקום מורכב וייחודי זה מאתגר ומאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים, אמנים ואנשי יצירה צעירים בירושלים, לצאת מתוך עצמם, להביט החוצה אל הזמן והמקום בו הם נמצאים, לחיות וליצור בעיר תוך מעורבות ומודעות למתחים, לקונפליקטים, לשונות ולמורכבות שבה.
האקדמיה מייחסת חשיבות רבה למעורבות הסטודנטיות והסטודנטים בקהילה ובחברה בה הם יוצרים/ות ופועלים/ות, פועלת להעמקת המודעות החברתית והסביבתית של הסטודנטים וחברי הסגל ומעודדת עשייה חברתית ואזרחית במרחב הישראלי בכלל ובמרחב הירושלמי בפרט – בין היתר באמצעות תכניות חברתיות וחינוכיות, קורסים המשלבים מעורבות חברתית, וכל זאת תוך חיבור עם הקהילות המקומיות ופעולה בעלת משמעות יישומית וביקורתית לידע הנרכש באקדמיה.
לאורך השנים זוכה בצלאל להכרה ולהוקרה על המעורבות החברתית בקהילה, והאקדמיה נחשבת למוסד מוביל בתחום זה. המעורבות החברתית של בצלאל מתקיימת סביב ארבעה ערכי יסוד:
חינוך ליצירה מעורבת, מודעת ומשפיעה - באמצעות יצירת הזדמנויות אקדמיות לפעילות בקהילה ובחברה; בעידוד עשייה חברתית ואזרחית במרחב הירושלמי; ובעידוד החשיבה הביקורתית והשיח הפתוח בסוגיות חברתיות.
אקדמיה מחוללת שינוי - הכשרת הדורות הבאים של האמניות, האמנים, המעצבות והמעצבים ליוזמות קהילתיות באמצעות קורסים ופרויקטים משלבי עשייה חברתית.
שיתוף ידע באמצעות פרויקטים וקורסים ייחודיים החולקים את הידע הרעיוני והמעשי בתהליכי דיאלוג אקדמיה-קהילה, המניעים למידה והשפעה הדדית.
הרחבת המגוון באמצעות פרויקטים לחשיפת האמנות, העיצוב והאדריכלות בפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות, כ"גשר" להשכלה גבוהה ולהזדמנויות שוות, ועל מנת להרחיב את מגוון הסטודנטים בבצלאל בפרט ובשדה האמנות והעיצוב הישראלי בכלל.
המעורבות החברתית של בצלאל מתקיימת, באופן מעשי, בשלוש קטגוריות פעילות: קורסים משלבי עשייה חברתית, תכניות חשיפה והנגשה לילדים ולנוער ופרויקטים חברתיים.
פרויקטים עם הקהילה
שורה של יוזמות המשלבות את הידע הדיסציפלינרי של בצלאל עם ארגוני מגזר שלישי, עמותות חברתיות, מנהלים והתארגנויות קהילתיות. להלן פירוט תכניות ויוזמות קהילתיות וחברתיות, המזכות את הסטודנטים והסטודנטיות במלגות בהיקפים שונים ו/או בנקודות זכות בתמורה לפעילויות בעלות אופי מגוון. הפרטים שמובאים כאן מהווים את עיקרי התכנית - הפרטים המלאים נכונים למועד העדכון האחרון כאן, ועשויים להשתנות מעת לעת. מומלץ לפנות לאנשי הקשר המצויינים בכל פרוייקט לקבלת הפרטים המלאים והמדוייקים.
קהילת הקלאבהאוס מאגדת אנשים החיים עם השלכותיו של משבר נפשי ואנשי צוות העובדים עמם בשותפות ובהדדיות לשיפור איכות חייהם. הקלאבהאוס מציע שינוי מוחלט של הפרספקטיבה, של צורת ההסתכלות: כל אדם נתפס כמשתתף מוערך, כעמית, היכול לתרום לקבוצה.
הפרוייקט המשותף לבצלאל ולקהילת הקלאבהאוס כולל השתתפות בצוות חשיבה וביצוע, שיורכב מסטודנטיות, סטודנטים ונציגי קלאבהאוס שיובילו יחד פרויקט שנתי לפיתוח תחומי עניין שיעלו מתוך הצרכים שבשטח, עם אפשרות לעיצוב הבית החדש, תוך השתלבות בחיי הקהילה ועבודה ברוח ערכי הקלאבהאוס.
מיקום: מרכז העיר, ירושלים
היקף המלגה: 3500-6000 ש"ח ו/או נקודות זכות
תנאי המלגה: 4 שעות שבועיות - סה"כ80 שעות עבודה בתוספת מפגשי הדרכה
קהל יעד: כלל הסטודנטים; עדיפות לתלמידי שנה ב' ומעלה
לפרטים נוספים: אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
פרויקט 'דיאלוג באמצעות האמנות' מפגיש בוגרים חברי עמותת שק"ל (שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים) עם סטודנטיות וסטודנטים הלומדים בבצלאל ומזמין אותם למסע יצירה משותף בפורמט אישי. כל זוג נפגש פעם בשבוע לאורך השנה.
ייחודו של הפרויקט הוא בכך שהוא אינו מוגדר כתכנית חונכות אלא כמפגש המאמץ ומדגיש את עקרון השיוויון הקיים בין אמנים יוצרים ללא קשר לרקע התפקודי היומיומי שלהם. בסוף השנה מתקיימת תערוכה בגלריית ברבור בה מציגים נקודות משמעותיות ותוצרים מהתהליך. הפרויקט פתוח בפני סטודנטיות וסטודנטים מכל המחלקות. השיבוצים והחלוקה לזוגות נעשים לאחר ראיונות התאמה.
מיקום: המפגשים מתקיימים בבצלאל או בכל מקום אחר שיבחר הצמד.
היקף המלגה: 3500 ש"ח
תנאי המלגה: 78 שעות בנוסף למפגשי הדרכה. שעות הפעילות יתואמו על ידי הצמד.
קהל יעד: כלל הסטודנטים; עדיפות לתלמידי שנה ב' ומעלה.
לפרטים נוספים: שרי שוויצר 052-8521381 sari2270@gmail.com | אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות הינו עמותה המהווה מרכז קהילתי וחברתי של הקהילה הגאה בירושלים. הבית הפתוח פועל מעל 20 שנה ונותן מענה רפואי, פסיכולוגי, חברתי וקהילתי לחברי הקהילה הגאה בכל הגילאים.
השותפות בין הבית הפתוח לבצלאל נועדה לאפשר למשתתפים בקבוצות הנוער כלי נוסף ושונה לביטוי אישי. ביטוי המבוסס על יצירה ואמנות כמדיום ללמידה, להתפתחות ולייצוג, וכן מאפשרים חשיפה לאקדמיה במקצועות העיצוב והאמנות, זאת במסגרת המפגשים של קבוצות הנוער הנערכים בבית הפתוח. קבוצות אלה נועדו לסייע בפיתוח חוסן אישי, ביצירת שייכות חברתית, בתמיכה ובמתן לגיטימציה ובביטחון לחקירת הזהות האישית.
מיקום: מרכז העיר, ירושלים
היקף המלגה: 4000 ש"ח
תנאי המלגה: 4 שעות שבועיות - סה"כ 80 שעות בשנה, בתוספת מפגשי הדרכה
קהל יעד: כלל הסטודנטים; עדיפות לתלמידי שנה ב' ומעלה
לפרטים נוספים: אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
תכנית המפגישה בין מאושפזים במחלקות השונות של בית החולים הדסה בהר הצופים, מבוגרים וילדים ומכל קבוצות האוכלוסיה, עם סטודנטיות וסטודנטים. המפגש - במתכונת של "אחד על אחד", מהווה
הזמנה ליצירה, ליציאה לרגע ממצב הרוח של אדם "חולה" לאדם "יוצר" ולהתנסות בטכניקות ובחומרים שונים, זרים לסביבה של בית החולים.
המלגה מיועדת לסטודנטים ולסטודנטיות מכלל המחלקות, הפועלים בזוגות בימים שונים לאורך השבוע (א'-ו') בשעות הבוקר או אחה"צ. הפעילות מזכה במלגה וכרוכה במפגשי הדרכה וליווי מקצועי חודשיים.
מיקום: בית חולים הדסה (צמוד לקמפוס האוניברסיטה)
היקף המלגה: 5000 ש"ח
תנאי המלגה: 100 שעות שנתיות בתוספת מפגשי הדרכה. הפעילות בשעות הבוקר או אחה"צ (9:30-13:30 או 14:00-18:00), אפשרות מצומצמת לפעילות בימי שישי.
קהל יעד: כלל הסטודנטים
תנאים מיוחדים: בהתאם להוראות משרד הבריאות, משתתפי הפרוייקט יצטרכו לקבל חיסונים בסיסיים לשמירה על בריאותם ובריאות שאר המטופלים בבית החולים (למי שטרם קיבל את החיסונים בעבר).
לפרטים נוספים: בינה 050-6732958 bina.haverut@gmail.com
מרכז החינוכי הקהילתי CEC מציע קורסי ערב לחברים מקרב קהילות הזרים בצל העדרן הכמעט מוחלט של מסגרות לימודיות עבור מהגרי עבודה ומבקשי מקלט. המרכז הוקם כמענה לצורך שעלה מתוך הקהילות השונות לחינוך ולהשכלה. ייחודיותו של הפרויקט בכך שהוא מנוהל על-ידי קבוצת מנהיגות המורכבת מפעילים מקהילות המהגרים ומבקשי המקלט.
המרכז מציע מגוון של תכניות לימוד: קורסי הכשרה מקצועית, שפה, אוריינטציה בחברה הישראלית, אומנות ופנאי.
היקף המלגה: 4500 ש"ח
תנאי המלגה: כ-80 שעות שנתיות בתוספת מפגשי הדרכה, בשעות אחר הצהריים
קהל יעד: סטודנטים לתואר שני
לפרטים נוספים: אופיר סיון 052-6087708 cecsophie@gmail.com | אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
עמותת 'אנוש' מסייעת לאנשים המתמודדים עם בעיות נפשיות. בירושלים פועל "מרכז ענת לאמנות" המציע סדנאות וחוגים עבור המתמודדים - צילום, ציור, תיאטרון, קרמיקה וכתיבה.
שיתוף הפעולה בין אנוש לבצלאל מזמין סטודנטיות וסטודנטים מכלל המחלקות בבצלאל להציע קורס או פרוייקט בתחום הידע אותו הם לומדים, שיועבר במסגרת כ-20 מפגשים לאורך השנה, באופן המותאים לצרכי החברים.
הפרוייקט מלווה בהדרכה אחת לשבועיים (לפני הפעילות), ומזכה במלגה.
היקף המלגה: 4500 ש"ח
תנאי המלגה: 80 שעות שנתיות בתוספת מפגשי הדרכה. המפגשים בימי ב', בשעות 19:00-16:00
קהל יעד: סטודנטים משנה ב' ומעלה
לפרטים נוספים: מרב בן זקן מרב בן זקן merav.z@enosh.org.il 054-7110350 | אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
עמותת "החוט המשולש" הוקמה בשנת 1999 ומאז פועלת עם נוער וצעירים בסיכון במרכז העיר ירושלים. כיום מפעילה העמותה שלושה גופים: הוסטל לבנים, הוסטל לבנות ומרחב פתוח במרכז העיר ירושלים.
תכנית המלגה תתקיים במרחב הפתוח הממוקם בכיכר ציון ומהווה בית חם למאות נערים וצעירים בסיכון מדי שנה. במרכז יפעלו שני סטודנטים שימצאו מתאימים לעשייה מהסוג הנ״ל להעברת ערב באוריינטציה חברתית אמנותית.
היקף המלגה: 4000 ש"ח
תנאי המלגה: 80 שעות שנתיות תוספת מפגשי הדרכה. המפגשים בימי ב', בשעות 19:00-16:00
קהל יעד: סטודנטים משנה ב' ומעלה
לפרטים נוספים: לוטם ברשטיין 054-4458289 lotem.burstein@mail.huji.ac.il | אסף אלקלעי 052-6123990 asaf.e@bezalel.ac.il
הפרוייקט נועד ליצירת היכרות עומק בין השותפים לפרויקט תוך למידה הדדית בזוגות - ערבים ויהודים, בהתאם לתחום הלימודים. הסטודנטים נפגשים על בסיס שבועי. במחצית הזמן המשתתף היהודי מסייע למשתתף הערבי בעברית הדרושה ללימודים (קריאת מאמרים, כתיבה אקדמית וכו'), ובמחצית השנייה של הזמן מתהפכים התפקידים, והמשתתף הערבי מלמד את חברו ערבית מדוברת. בנוסף על-כך, נערכות פעילויות תוכן קבוצתיות במהלך השנה.
היקף המלגה: 2 נקודות זכות (ללא תגמול כספי)
תנאי המלגה: 80 שעות - 40 שעות הוראה, 40 שעות למידה
קהל יעד: כלל הסטודנטים
לפרטים נוספים: נעה דרור maayanbamidbar1@gmail.com 052-3780639
חונכות שנתית לסטודנטים זרים המגיעים לבצלאל במסגרת חילופי סטודנטים, למשך סמסטר או שניים. לכל חונך יותאמו ארבעה סטודנטים לחניכה. עם כל אחד מהם יש להיפגש שעתיים בשבוע (יחד או בנפרד).
היקף המלגה: 2 נקודות זכות (ללא תגמול כספי)
תנאי המלגה: 50 שעות
קהל יעד: סטודנטים דוברי אנגלית
לפרטים נוספים והרשמה: דניאלה סלונים 054-8019085daniella.slonim@gmail.com
תכנית העשרה והכשרה באמנויות - לבני נוער מנוה שאנן בתל אביב, בנות ובנים מקהילת מבקשי המקלט בישראל. התכנית כוללת לימודי אמנות, מחול, ספרות ומיינדפולנס והיא שיתוף פעולה בין גורמי אמנות מובילים בארץ כדי לאפשר גישה לבני נוער לעשייה אמנותית כמקור לידע, למיומנות, להשראה ולהעצמה. במשך השנה ישולבו במפגשים הלימודיים גם סיורים מודרכים ומפגשים עם אנשי מקצוע מובילים.
היקף המלגה: 5000 ש"ח
תנאי המלגה: 80 שעות התנדבות, בתוספת מפגשי הדרכה. ימים א' ו-ד' בשעות 18:00-15:00, בשכונת נווה שאנן בתל אביב. בנוסף, שעת הדרכה בצמוד לכל מפגש.
תנאים מיוחדים: ניסיון בעבודה עם בני נוער או ניסיון בהוראה - יתרון. נדרשות אחריות, סקרנות לאנשים, רגישות וסובלנות לתרבויות שונות.
להרשמה לראיון נא לפנות במייל עם שם, ת.ז, טלפון ומייל.
לפרטים נוספים: עדי אנגלמן adi@marcel-art-projects.org
תכניות חינוכיות לבתי ספר - מרכזי מצוינות לנוער באופקים ובאום אל פחם
תכנית לאיתור, חשיפה והקניית כלים המיועדת לתלמידות ותלמידים מצטיינים באופקים ובאום אל פחם. המשתתפים מגיעים למרכז אחת לשבוע, במשך שלוש שנים, ומשתתפים בקורסים מתחלפים המועברים על ידי מרצות, מרצים ובוגרים של בצלאל מתחומים שונים. התכנית מקדמת את התפתחות המשתתפות והמשתתפים כיוצרים צעירים וסקרנים וכאמנים לעתיד המעורים בנעשה בשדה האמנות והעיצוב.
לפרטים נוספים אודות מרכזי המצוינות: נועה אפק noaafek@gmail.com
התכנית באופקים מתקיימת תודות לתמיכתם הנדיבה של מועצת הפיס לתרבות ואמנות, עיריית אופקים, קרן מתנאל הפדרציה של מטרו-ווסט. אינסטגרם מרכז מצוינות אופקים
לפרטים נוספים: מעיין שחר bezalelecofakim@gmail.com
תכניות חשיפה והנגשה לילדים ולנוער
תכנית "חשיפה" המיועדת להפגיש את ילדי ירושלים וסביבתה עם תחומי האמנות והעיצוב. במסגרת התכנית מתארחים בבצלאל מדי יום א' בבוקר (8:30-12:30) בתי ספר וקבוצות שונות לעבודה בשמונה קבוצות בסדנאות האקדמיה. המבקרים מתנסים בשתי מחלקות שונות. תכנית הביקורים השנתית נבנית באופן מפורט בתחילת כל שנה.
תכנית לתלמידי תיכון מירושלים (בחינוך הישראלי ובחינוך הפלסטיני (מזרח ירושלים) מסביבתה (כולל מודיעין ובית שמש). מפגשים הנערכים אחת לשבוע בקמפוס בצלאל, לאורך שלוש שנים, בהם נפגשים תלמידות ותלמידי תיכון עם ההיצע הרחב של מחלקות האקדמיה.
התלמידים המשתתפים בתכנית בוחרים בכל שנה מחלקה בה היו רוצים להעמיק וללמוד, נחשפים לתכנים הייחודיים לה, יוצרים ומתנסים בעבודה מעשית, תרגילים וטכניקות מגוונות וייחודיות למחלקה בה בחרו להתמחות.
רבים מבין בוגרות התכנית ובוגריה משתלבים בהמשך כסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה רבים בארץ - ביניהם גם בצלאל.
הגוף המעניק את המלגה: פר"ח ובצלאל
היקף המלגה: 5200 ש"ח לכל שנת לימודים
תנאי המלגה: 4 שעות שבועיות, בתוספת מפגשי הדרכה (תכנית ערב - ימי א' מ-16:30 עד 20:30; תכנית בוקר - ימי א', 8:30 עד 12:30).
קהל יעד: כלל הסטודנטים; עדיפות לתלמידי שנה ב' ומעלה.
תנאים מיוחדים: כל זוג סטודנטים עובד עם קבוצה בת 10-5 תלמידים.
תכנית בתמיכת קרן אדמונד דה רוטשילד, במסגרתה מגיעים סטודנטים ובוגרים שזה עתה סיימו את לימודיהם (16 בסך הכל), לפעול במרחב בית־ספרי ולחשוף תלמידים בערים ירושלים ובת-ים לאמנות ולעיצוב.
בכל בית ספר פועל סטודיו משותף לסטודנטית ולבוגרת, במסגרת בתכנית דו־שנתית שראשיתה בשנת הלימודים האחרונה לתואר וסיומה בתום שנת הלימודים שלאחר סיום התואר.
בשנה הראשונה בפרויקט, הסטודנט מכיר את בית הספר ומלמד בו 4 שעות שבועיות, בתמורה למלגת שכר לימוד מוגדלת. בשנה השניה, כבוגר, משמש הסטודיו לעבודה אישית וללימוד בבית הספר, בתמורה למלגת מחיה חודשית.
הגשת המועמדות לתכנית נעשית באמצעות מענה לקול קורא המפורסם לסטודנטים בכל שנה בחודש מאי.
עבור סטודנטים וסטודנטיות בשנת הלימודים האחרונה
היקף המלגה: 15,000 ש"ח (מלגת שכר לימוד ומחייה)
תנאי המלגה: התחייבות ל-4 שעות הוראה והדרכה בביה"ס בירושלים או בבת-ים. השתתפות בקורס מלווה המקנה 2 נ"ז
קהל יעד: תלמידי שנה אחרונה לתואר
תנאים מיוחדים: יכולת בין אישית גבוהה, כושר ביטוי ברמה גבוהה, חריצות, יוזמה ויצירתיות. ניסיון עבודה עם ילדים בבית־ספר או במסגרות שונות, הוראה או הדרכה - יתרון משמעותי
עבור בוגרות ובוגרים טריים
היקף המלגה: שכר / תקציב חודשי בסך של 3200 ש"ח למשך 10 חודשים | חלל סטודיו בתוך שטח בית־הספר לעבודה עצמאית | לווי ותמיכה בתהליכים החינוכיים והיצרתיים | תערוכה קבוצתית למשתתפי התכנית
תנאי המלגה: התחייבות ל 8 שעות הוראה + 12 שעות נוכחות שבועיות בסטודיו, הנפרסים על 3 ימי עבודה (לכל הפחות)
קהל יעד: בוגרים אשר סיימו את לימודיהם בשנה"ל האחרונה
תנאים מיוחדים: יכולת בין אישית גבוהה, כושר ביטוי ברמה גבוהה, חריצות, יוזמה ויצירתיות. ניסיון עבודה עם ילדים בבית־ספר או במסגרות שונות, הוראה או הדרכה - יתרון משמעותי
לפרטים נוספים אודות תכנית עמיתי בצלאל: נועה אפק noaafek@gmail.com | מתן אורן amitbezalel2020@gmail.com
קורסים משלבי עשייה חברתית
קורסים משלבי עשייה חברתית המבוססים על מפגש שבועי ודיאלוג עם החברה והקהילה. מגוון הקורסים משתנה בחלקו משנה לשנה. אלו הקורסים החברתיים הפועלים בשנת תשפ"א:
בשלושים השנים האחרונות חל מפנה מהותי בשדה האמנות, ותחת חסותו הופנה זרקור אל תפקידה החברתי והקהילתי של האמנות. שינויים אלה מעידים על הצורך של אמנים ומוסדות אמנות, לנסח מחדש את תפקידו הפוליטי-חברתי של האמן ותוך כדי כך גם של האמנות. פרקטיקות חברתיות-קהילתיות שפותחו במסגרת המפנה מעלות שאלות אתיות, הנוגעות לאחריות, סמכות ובעלות (authorship), ומצריכות מאמנים לפתח ולתרגל סט כישורים דיאלוגיים, רגישות וקשב לסביבה בה האמן פועל.
במסגרת הקורס נבחן את אפשרויות הפעולה של אמנים מחוץ לכותלי המוזיאון, חללי התצוגה והגלריות, ובשיתוף פעולה עם גופים עירוניים כדוגמת האגף לשיפור פני העיר, אגף הנדסה ואגף הרווחה, דמויות כגון אדריכלים, קבלנים ואגרונומים וגורמים קהילתיים כדוגמת תושבים, עובדים סוציאליים וקבוצות התייחסות שונות. לצד זאת ניחשף לאמנים הפועלים כחלק מקולקטיבים בשכונות וערים נחשלות בארץ ובעולם, נלמד על האתגרים של הפעולה האמנותית-הקהילתית או האקטיביסטית, ונדון בסוגיות אתיות ואסתטיות העולות ממנה.
בנוסף, נסקור את התפתחות הפיסול הציבורי בעשורים האחרונים, תוך דגש על מושג ה-site specific בהקשר האורבני, ובהקשר הישראלי נבחן את התנועה שחלה בפיסול הציבורי מתפיסתו בעיקר כאנדרטה או מונומנט אל היותו מחולל קהילתי. לצד זאת נבחן תקנים, חומרים ודרישות המוצבות בפני התערבות פיזית במרחב, ודרך כך נבקש לחשוב מחדש על הפוטנציאל והתפקיד העכשווי של האמנות הציבורית. הקורס יתבסס על מגוון סיורים ומפגשים עם אנשי מקצוע, לצד מחקר קונספטואלי; כאשר השאלה מה עוד אמנים יכולים לעשות? ומה עוד אמנות יכולה להיות? תהיה הכוח המדמיין המניע של הקורס.
מוקד העבודה בסמינר העוסק בשיטות עבודה משולבות כלים לפיתוח הצעות ותוצרים בעיצוב חברתי מקיים. סמינר הפעולה רדיוס 100 מתבונן על המרחב השכונתי- מקומי* בגבולות של רדיוס של 100 מטר ומתנהל בשיתוף עם אמנים ואמניות מקבוצת ה"מפעל" ו"מוסללה" בירושלים .
הסמינר מבקש לחבר בין תהליכי מחשבה ויצירתיות של מעצבים.ות לבין שיטות שונות של חקירה ופרקטיקה במטרה להציע מבטים, פתרונות ורעיונות חדשניים בתחום העיצוב החברתי המקיים.
סביבת העבודה של הסמינר עוסקת בשרטוט קולאז' של הצעות להתערבות עיצוב מקיים, תוך שיתוף ידע עם פעילים חברתיים וקהלים רלוונטים, ובאמצעות שלושה מעגלי פעולה הנעים בין העשיה האישית, הצוותית והקבוצתית -כיתתית .
על ידי שילוב בין הפעולה האישית, האינטואיטיבית והיצירתית, של הסטודנטים.יות לבין התהליך המחקרי נפתח מהלך של "חקירה פתוחה" כשיטת עבודה מרכזית בסמינר. שיטה זו מציעה כלים נוספים לארגז הכלים האישי וכן תומכת בהנעה ליצירתיות בטריטוריות רעיוניות חדשות.
במסגרת הסמינר ילמדו הסטודנטים.יות לפתח ידע ותהליכי עבודה העוסקים ביחסי מעצבים.ות, קהילה ומקום הנשענים על:
• תאוריה תומכת פרקטיקה ככלי יישומי.
• חשיבה מסתעפת המנחה תהליכי מחקר ופיתוח רעיוני שאינם לינאריים.
• שיטות עבודה משולבות העושות שימוש בתמהיל כלים לניסוח תרחישים ותוצרים בעיצוב חברתי מקיים.לדוגמה: שיטוט (Derive & Imageability) מאמרים, בלוגים, סרטוני רשת, צילומים, וידאו, מפות, מיפוי סוציולוגי-מרחבי, soundscape,visionscape .אילוסטרציות ושרטוטים אינטואיטיביים.
• העבודה בסמינר תתבצע באמצעות דיאלוג בין העבודה האישית, הצוותית והכיתתית.
• גיבוש הצעה עיצובית מקיימת תוך שיתוף ידע והתאמה לאפיון הצרכים החברתיים-מקומיים שעלו בתהליך המחקרי-עיצובי.
• פיתוח פיצ'ינג של ההצעה אל מול בעלי.ות עניין מחוץ לאקדמיה.
הפרויקט המסכם של סמינר הפעולה הינו פיתוח הצעה להתערבות מקומית ברדיוס 100 הכולל מסמך תיעודי העוקב אחרי שלבי העבודה השונים.
מסע תקשורתי ועיצובי עם לקוחות אמתיים במטרה ליצור אימפקט בשטח. שילוב בין פיתוח יכולות אסטרטגיה, עיצוב ויישום בזמן אמת. התהליך הכולל התפתחות אישית, עבודה בקבוצות, למידה תוך כדי התנסות, ליווי צמוד של מנחי הקורס במערכת יחסים עם לקוח - מהכרת האג׳נדה ועד לתוצרים סופיים.
הסטודיו הוא בית לעשייה תקשורתית בנושאים בעלי השפעה משמעותית על רווחת פרט ועל החברה כולה. מדי שנה אנו עוסקים בנושא ליבה – סטודנטים שונים מטפלים בו במגוון זוויות. יחד אנו יוצרים השפעה בנושאי זכויות פרט ואדם – מגדר וזהות, חינוך, בריאות, זכות לקורת גג, זכויות אוכלוסיות מוחלשות ועוד.
הסטודנטיות והסטודנטים ילמדו להשתמש באופן מושכל ביכולות העיצוביות שלהם ולנהל פרויקט אמיתי ומורכב בתקשורת חזותית, יתרגמו את התובנות המקצועיות שלהם לשפת הלקוח וידעו כיצד לעבוד עם לקוח לאורך תהליך מקצה לקצה וכן ילמדו את יכולת היישום וההטמעה של פרויקטים הלכה למעשה.
קיימת אפשרות להמשיך בתמיכה בצרכי הארגון ובפעילות של הטמעה ופיתוח חומרים, בתוספת 2 נקודות זכות נוספות, כשעות מעורבות חברתית בכפוף לקריטריונים של בצלאל והמל״ג
הסטודנטים יפתחו ארגז כלים שיאפשר להם לשלב וליישם את מתודולוגיית החשיבה העיצובית ואת ערכי הקראפטיביזם על מנת להגיע למהלכים של מעורבות חברתית יצירתית. קראפטיביזם הוא תחום של מעורבות קהילתית/חברתית/פוליטית המשתמש בקראפט להנעת שינוי ולהרחבת הדיון בנושאים חברתיים. הקראפטיביסטים משתמשים ביכולות היצירתיות שלהם על מנת ליזום שיתופי פעולה, דיאלוגים ומיזמים שעוסקים בחדשנות חברתית. חשיבה עיצובית היא מתודולוגיה המשתמשת בכישורים היצירתיים של המעצב לפתרון בעיות מחוץ לפרקטיקה העיצובית בהקשרים חברתיים ועסקיים. זוהי מתודולוגיה ששמה את האדם במרכז ומסייעת לפיתוח רעיונות ומיזמים חדשים כמו גם ליצירת בידול וחדשנות במוצרים ושירותים קיימים. במהלך הקורס הסטודנטים יכירו ויתנסו ביישום 5 השלבים של מתודולוגיית החשיבה העיצובית. הסטודנטים יחשפו למגוון רחב של יצירות ועבודות קראפטיביזם מהארץ ומהעולם. בקורס ננתח מהלכים ומיזמים חברתיים העוסקים בקראפט (מיזמי קראפטיביזם) באמצעות מתודולוגיית החשיבה העיצובית, וניישם את המתודולוגיה בהצעה לפרויקט קראפטיביסטי המתייחס לקהילה קיימת שתוצג בתחילת הקורס. במסגרת הקורס נפתח את העבודה בצוותים רב תחומים המפרים אחד את השני ומעשירים את הפרויקט. לכל משתתף תינתן הזדמנות להשתמש בארגז הכלים המחלקתי שלו. הכלים שיירכשו בקורס יהיו שימושיים עבורו/ה גם בעבודה המחלקתית בהמשך. התוצר הסופי של הקורס יהיה הצעה לפרויקט קראפטיביזם מבוסס מתודולוגיית חשיבה עיצובית.
פרויקט פלורנס הוא פרויקט ייחודי המפגיש סטודנטים וסטודנטיות מכלל המחלקות באקדמיה, הנמצאים באחד מהסמסטרים האחרונים של לימודיהם, עם אתגרים אמיתיים של מערכת הבריאות. בשיתוף פעולה יוצא דופן עם צוות המרכז הרפואי בראשות המשנה למנכ"ל ירדן נבו, סגניתו אלה אמויאל וסגנית מנהלת הסיעוד – חגית חדד, נפתח סטודיו לעיצוב בתוך בית החולים שבו יבחנו תהליכים, יאותרו צרכים ויפותחו פתרונות עבור באי בית החולים.