הרצאה | מעצבים/ות כמטאפיזיקאים/ות: בינה מלאכותית ואלכימיה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הרצאה | מעצבים/ות כמטאפיזיקאים/ות: בינה מלאכותית ואלכימיה

תאריך:
14.11.24

המחלקה לתקשורת חזותית מזמינה להרצאתה של ד״ר ליאת לביא  ״מעצבים/ות כמטאפיזיקאים/ות: בינה מלאכותית ואלכימיה״.

״אני מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית״ כותב ChatGPT, ״אין לי העדפות, רגשות או תודעה״. ובכל זאת, הוא מדבר אלינו בגוף ראשון, הסמליל שנבחר לייצג אותו ב-addon של הדפדפן הוא מוח אנושי, וקלוד נקרא קלוד. אלה הן רק דוגמאות אחדות מיני רבות להכרעות עיצוביות שנועדו לעודד תפיסה ישותית של ממשקים מבוססי בינה מלאכותית.

התפיסה הישותית של בינה מלאכותית מונעת על ידי הדמיון התרבותי, מוטיבציות כלכליות ואמביציה מדעית, והיא גם מגלמת ומחוללת עמדות מטאפיזיות, שמגובשות על ידי הציבור הרחב במפגש היומיומי עם ממשקי בינה מלאכותית. במציאות מתהווה זו הופך המרחב של עיצוב ממשקים לכזה המצמיח מערכות פילוסופיות ותיאולוגיות, ומציב את המעצבים והמעצבות בצומת בה הם/ן נושאים/ות בתפקיד מרכזי, אתי וחברתי, בעיצוב המפנים האפיסטמיים הצפויים לנו.

ד״ר ליאת לביא היא חוקרת ומרצה בכירה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, העוסקת בהצטלבות שבין טכנולוגיה, אתיקה והמרחב החזותי. בין השנים 2019-23 כיהנה כראש התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית וכעת היא מובילה בה את המעבדה לתקשורת חזותית בינה מלאכותית וכלכלה. מאמריה פורסמו והוצגו בפלטפורמות בינלאומיות ובשנת 2023 היתה חוקרת אורחת במכון ללימודים מתקדמים של University College of London.

יום חמישי | 14.11.24 | 13:00-14:00
אודיטוריום ראסל ברי, קומה 2-
בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
קמפוס ג׳ק, ג׳וזף ומורטון מנדל, רח׳ זמורה 1, ירושלים

תמונה
גיף איש הודי

דימוי: ד״ר ליאת לביא