הטייה מגדרית בעיצוב מוצרים לשימוש יומיומי | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הטייה מגדרית בעיצוב מוצרים לשימוש יומיומי

פורסם ב
7.11.21

הטייה מגדרית היא העדפה של מגדר אחד על אחר. בדרך כלל, הטייה מגדרית מופיעה לטובת גברים: מחקרים ונתונים מדעיים רבים יותר מבוצעים על גברים; ספרי לימוד וערכים בוויקיפדיה מציגים פעילות רבה יותר של גברים משיעורה במציאות; בקבלה לעבודה ניתנת עדיפות לגברים, והם מקבלים שכר גבוה יותר; ערוצי הספורט משדרים ספורט גברים בתדירות גבוהה יותר; תרופות מיוצרות בהתאמה גבוהה יותר לגברים, וכן הלאה.

גם בעיצוב מתקיימת הטייה מגדרית לטובת גברים. מאחר שגברים הם לרוב זכרים, ההטייה מבוצעת על־ידי בניית המוצר או המרחב בהתאמה לגוף של זכר "ממוצע", האחוזון החמישים מבחינת הנתונים הגופניים.

כך לדוגמה, מאמצע שנות השבעים, מכוניות מעוצבות בעזרת בובות מבחן ריסוק המדמות גוף של זכר אמריקאי ממוצע. הבובות מדמות את גובהו (177 ס"מ), משקלו (76 ק"ג), מסת השריר ועמוד השדרה שלו. באיחוד האירופי, מבין חמישה מבחני ריסוק, אחד נעשה באמצעות בובת נקבה. אבל הבובה מייצגת את האחוזון החמישי (95 אחוזים מהנשים גדולות ממנה), ואין לה מאפיינים פזיונומיים ייחודיים לנקבות. בנוסף, מבחן זה מבוצע רק במושב הנוסע, ולא במושב הנהג.

ההטייה המגדרית הזו גורמת לנהגות לשבת קרוב יותר להגה כדי להגיע לפדלים ועם משענת זקופה יותר כדי לראות מעל לוח המחוונים. זאת איננה פוזיציית הישיבה האופטימלית. מחקר הראה שכשאישה מעורבת בתאונת דרכים, הסיכוי שלה להיפצע באורח בינוני גבוה ב-71 אחוזים, הסיכוי שלה להיפצע קשה גבוה ב-47 אחוזים והסיכוי שלה למות גבוה ב-17 אחוזים. אין תקינה שמחייבת לבצע מבחני ריסוק באמצעות בובות בהריון ולכן חגורות בטיחות אינן מעוצבות כך שיתאימו לגוף בהריון. כתוצאה, תאונות דרכים הן הגורם מספר אחת למוות העובר מטראומה שחווה האם. 

IIHS_crash_test_dummy_in_Hyundai_Tucson
בובת מבחן ריסוק מדמה נהיגה של זכר מהאחוזון החמישים (תמונה: Brady Holt)


גם אפליקציות ומכשירים הנסמכים על בסיסי נתונים (דאטה-בייס) לוקים בהטייה מגדרית. מערכות לזיהוי דיבור ברכבים מאומנות על בסיסי נתונים של הקלטות קול. מטרת מערכות אלו לאפשר לנהגים לשלוט על השמעת מוזיקה, חיוג וכתיבה קולית מבלי להסיר את הידיים מההגה. אך המערכות האלו מזהות גברים ב-70 אחוזים יותר מאשר נשים. כשאפל (Apple) השיקו את הסייעת הקולית סירי (Siri) ב-2010, היא יכלה לאתר ספקים של כדורי ויאגרה ולמצוא שירותי זנות אבל לא מרפאות שמבצעות הפלה. סירי יכלה לסייע בהצגת תסמיני התקף לב, אבל כאשר התבקשה להגיש סיוע למישהי שנאנסה, היא ענתה "אינני יודעת למה את מתכוונת ב'נאנסתי'".

גוגל טרנסלייט תמונה
הטייה מגדרית בגוגל תרגום

בסיסי נתונים של טקסט שואבים מידע ממאמרים, רומנים וספרי חקיקה שהיסטורית מוטים לטובת גברים, והם משקפים את ההטייה הזו. לכן, תוכנות הפועלות על טקסט, כגון מנועי חיפוש, תוכנות תרגום ותוכנות שסורקות קורות חיים, מספקות תוצאות לטובת גברים. לדוגמה, תוכנת גוגל תרגום משייכת תכונות כ"חוכמה", "אינטיליגנציה", "גאונות" ו"כישרון" לגברים, ואילו תכונות כגון "חתיכוּת" ו"סקסיוּת" לנשים.

הטייה מגדרית היא ההיבט המשלים לאפלייה מגדרית, משום שהעדפת גברים באה על חשבון נשים. כשהיא באה לידי ביטוי בעיצוב מוצרים לשימוש יומיומי, התוצאה יכולה להיות הרת אסון. ההעדפה של הגוף הזכרי כברירת מחדל מוביל למוצרים שמסכנים את בריאותן של נשים ושל א.נשים רבים.ות על הקשת הטרנסית ביום-יום. העדפה של המגדר הגברי בטקסט מתקפת את הסטריאוטיפים המגדריים המייחסים לנשיות כגון חולשה, העדר יכולות וחוסר אונים. ההטייה המגדרית בעיצוב נסתרת מהמשתמשים. היא חבויה בתוך המוצרים כך שאיננו שמים לב אליה ביום-יום. מחקרים מהשנים האחרונות מתחילים לחשוף את היקף התופעה, אך טרם ננקטו פעולות משמעותיות לתיקון ההטייה המגדרית.

— זהו חלקו הראשון של מאמר בן שני חלקים. ראו חלק ב׳ בעוד שבועיים —

רביד רובנר
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

איקון פייסבוק
אינסטגרם איקון