אובייקטים גזעניים | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

אובייקטים גזעניים

פורסם ב
2.7.23

בשנת 2019 פרסם ד"ר דומיניק אפולון – סגן נשיא המחקר של ארגון Race Forward (אירגון למחקר של פוליטיקה של גזע) ציוץ נרגש. בפעם הראשונה בחייו שהוא הדביק על העור שלו פלסטר בגוון עורו – פלסטר שחור. הפעולה הפשוטה הזאת – של הדבקת פלסטר, שאף אחד מאיתנו כמעט לא שם לב אליה, הייתה במשך שנים רבות פעולה שהניעה רגשות קשים אצל ילדים רבים. שכן במשך שנים רבות הפלסטרים היחידים שהיו קיימים בשוק היו בצבע עור לבן. ולכן ילדים שחורים רבים ברחבי העולם, ראו את ההבדל בין שצבע העור שלהם, לצבע העור "הנכון" שמסומן על-ידי הפלסטרים.
לאחר שהדביק את הפלסטר שהשתלב בצבע עורו אמר אפולון: "אני עוצר דמעות. זה מרגיש כמו להיות שייך. כמו להרגיש מוערך. אני עצוב עבור ה"אני" הצעיר שהייתי ועבור מיליוני ילדים שחורים. הפלסטרים האלו היו תזכורת לאינספור מקומות שבהם צבע העור שלי עדיין לא התקבל בברכה." לאחר מכן המשיך: "זה היה מחמם לב אך בו בעת גם משפיל להכיר בכך שהפלסטרים נתנו קול לתחושת ההדרה הגזעית שכל כך הרבה אנשים שחורים מרגישים, לא רק בארצות הברית, אלא ברחבי העולם". 
הציוצים של אפולון זכו לתגובות רבות ואחת מהם הייתה של ג'ון בויאגה (John Boyega) שהיה שחקן שחור ב"מלחמת הכוכבים" וסיפר שנפצע הרבה על הסט, והמאפרים עבדו כל הזמן כדי לצבוע את הפלסטרים בצבע העור שלו.
בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בארה"ב והפגנות השחורים יצאה גם חברת הפלסטרים band-Aid בסדרה של פלסטרים בכל גווני העור וכתבה בפרסומת שלהם: "אנו עומדים בסולידריות עם עמיתינו השחורים, משתפי הפעולה והקהילה שלנו במאבק נגד גזענות, אלימות ואי צדק. אנו מחויבים לנקוט בפעולות ליצירת שינוי מוחשי עבור הקהילה השחורה".
ואכן, הפלסטרים, ולא רק הם אלא גם הרבה אובייקטים אחרים, נותנים קול לגזענות והדרה גזעית מצד אחד ותחושת שייכות מצד שני שכן הם מציגים ערכים מסויימים כ"טבעיים" וגורמים להם להיראות כ"אמת" וכ"נורמלי" ובכך מעניקים לכל מי שלא בתוך הנורמה הזאת להרגיש מודר.

 

פרסומת של פלסטרים לעור כהה

 

באפריל השנה, 2023 השיק מותג הבריאות Roam גם קונדומים התואמים את כל צבעי העור. החברה הודיעה שהם נלחמים בסטיגמה של צבע עור, אך בו זמנית גם מאפשרים גישה לאמצעי מניעה בקהילות שבהם סקס ושימוש באמצעי מניעה הוא סטיגמטי יותר. לדברי החברה, הקונדומים מהדור הקודם לא הצליחו לתת מענה לניואנסים של כל הקהילות שפעילות מינית והחדשים יעודדו את השימוש בהם.

 

פרסומת של קונדומים לגווני עור שונים

 

פרופ' אורי ברטל
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

 

קראו עוד במגזין המחלקה >>

InstagramFacebook