עיצוב חירום | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

עיצוב חירום

פורסם ב
15.10.23
ידיים מונחות על בד, מסמנות קיווים לחיתוך הבד
חמ"ל אזרחי קהילתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים (צילום: נעם דבל)

בתקופת הקורונה גילינו בבת אחת שמערכות רבות שאנו תלויים בהן כמו מוסדות, שירותים ציבוריים, או מדיניות של שירותים ממשלתיים עוצבו בצורה גרועה ולכן לא היו מסוגלות לתפקד בשעת משבר. בתקופה זו החלו אליס רסת'ורן (מחברת ספרים רבים על עיצוב ובעלת טור לשעבר בניו-יורק טיימס) ופאולה אנטונלי (אוצרת העיצוב של ה MoMA) לחקור מעצבות ומעצבים שפועלים בשעת חירום למען החברה. הן הציגו מעצבים/ות שונים כמו לדוגמא Creatives Tegen Corona - קולקטיב מאנטוורפן שהחל לייצר ציוד הגנה אישי כמו מסכות פנים. הקולקטיב פרסם גזרות קלות לביצוע באינטרנט להורדה ללא תשלום. הרעיון של רוסת'ורן ואנטונלי היה שעיצוב נוגע תמיד בחברה ולכן למעצבים ולמעצבות יש כוח לעזור בשעת חירום. המחקר שלהן הוליד ספר שנקרא Design Emergency שהגדיר מחדש את מקצוע העיצוב. ובין היתר שעיצוב אינו מקצוע שתפקידו לייצר סגנון ודקורציה, אלא מכשיר לשינוי חברתי המובל על-ידי אנשים שיש להם תושייה, כושר המצאה, יכולת לפתור בעיות והבנה של החברה האנושית. הן הסבירו שאנו חושבים/ות על עיצוב כמקצוע שמתרכז סביב מתן צורה, אבל למעצבים ולמעצבות יש מיומנויות רבות העוסקות במתן פתרונות יצירתיים, ולכן הוא למעשה סוכן של שינוי חברתי.

עיצוב חירום קרה, לדוגמא, באופן ספונטני בשעת המלחמה באוקראינה. מעצב האופנה אנדרה טאן (Andre Tan) החל לייצר מגני גוף, ביגוד תרמי ושקי שינה עבור הצבא האוקראיני. לצידו החלה מעצבת הנעליים אלינה קצ'ורובסקה (Alina Kachorovska) לייצור נעלי צבא.

 

חמ"ל אזרחי קהילתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
חמ"ל אזרחי קהילתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים (צילום: טל מאיר)

 

היוזמה החשובה הזאת לא פסחה גם על המשבר הנוכחי שבו גילינו שהמוסדות שאנו תלויים בהם לא מאורגנים לשעת חירום.

 

בחורה תופרת בחמל התפירה של בצלאל
חמ"ל אזרחי קהילתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים (צילום: נעם דבל)

 

למצב החירום הזה התגייסו גם המחלקה לצורפות ואופנה בשיתוף עם המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים. שלי סתת, ראש המחלקה לצורפות ואופנה לצד, שנית אדם, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי יזמו פרויקט של חמ"ל אזרחי קהילתי שבו משתתפים מרצים/ות וסטודנטים/ות מבצלאל לצד אזרחים/ות ירושלמים/ות רבים/ות שלהם/ן יש מכונות תפירה. סתת ואדם ניתחו צרכים של לוחמים מסיירת גבעתי, יהלום ואגוז והחלו לייצר להם מוצרים שהם צריכים כדי להילחם. הן העבירו הוראות מדויקות לקהילה האזרחית של התופרים/ות שהקימו. הקהילה הזאת מייצרת בימים אלו בנדולורות (=פאוצ׳ים צבאיים) ותוספות שונות שמתלבשים על אפודים הקרמיים עבור הלוחמות והלוחמים בחזית המלחמה. הפריטים האלו צפויים להישלח כבר השבוע לשטח.

חלקי בדים חתוכים, מונחים על שולחן, לקראת תפירה
חמ"ל אזרחי קהילתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים (צילום: נעם דבל)

 

פרופ׳ אורי ברטל,
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

 

קראו עוד במגזין המחלקה >>

InstagramFacebook