קווים מנחים ביחס לחופש הביטוי והיצירה בעת הזו | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קווים מנחים ביחס לחופש הביטוי והיצירה בעת הזו

פורסם ב
20.12.23

חופש הביטוי והיצירה הוא תנאי לתהליכי ההוראה והלמידה בבצלאל, ומימושו דורש מרחב בטוח לניסוי, תהיה וטעיה. תהליכי ההתפתחות המקצועית והאישית של הסטודנטים והסטודנטיות כוללים מצבים של חשיפה אישית, פגיעות, עיבוד מחשבות ורגשות גולמיים, ולכן מחייבים תחושה של מוגנות. בצלאל פועלת לשמירה על תחושה זו של חברי וחברות קהילתה, כדי שכל אחת ואחד ת/יזכה להזדמנות שווה להתפתח ולהתגבש כיוצר/ת פעיל/ה בחברה. 

הטבח שביצע החמאס ב -7 באוקטובר 2023 והמלחמה שהחלה בעקבותיו הובילו לזעזוע עמוק, לתחושות קשות, ולהקצנה של עמדות. המצב גובה מחיר קשה בגוף, בנפש וברכוש, הן מקרב אזרחי/ות ישראל וחיילי/ות צה"ל, והן מקרב אזרחים/ות בלתי מעורבים/ות ברצועת עזה. ארועי הטבח והמלחמה מובילים להקצנה של השיח כמו גם לעליה בכמות ועוצמת מקרי אלימות, ביטויי גזענות והטרדות, אשר מעוררים אצל רבים/ות תחושות של פחד, חרדה, כעס, אבל ובלבול. תהליכים אלה חדרו גם לקהילת בצלאל, פערו בה שסעים והזכירו לנו את שבירותו של המרחב המשותף. בנסיבות אלה משימתנו לכינון מרחב למידה מוגן, מכיל, יצירתי ופורה היא מורכבת מאין כמוה. יחד עם זאת - היא הכרחית.  

בצלאל היא מרחב אקדמי מכיל, המשקף את המגוון החברתי והפוליטי של החברה בישראל. האקדמיה מפגישה בין מציאויות חיים, זהויות שונות ותפיסות עולם מורכבות וסותרות. על אף המתחים והקונפליקטים שעלולים לעלות במפגשים, בשיעורים ובמרחבים אחרים באקדמיה, מגוון האוכלוסיות והדעות בבצלאל הוא תנאי לתהליכי יצירה ולמידה משמעותיים, ולתרומתה המרכזית של בצלאל לחיי הרוח, התרבות והיצירה בישראל.  

לקריאת הקווים המנחים ביחס לחופש הביטוי והיצירה