מערכת בצלאל | שבוע העיצוב ירושלים: שיחה עם האוצרות הראשיות בוגרות בצלאל | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מערכת בצלאל | שבוע העיצוב ירושלים: שיחה עם האוצרות הראשיות בוגרות בצלאל

שיחה עם דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי
פורסם ב
17.4.24
"חשוב לנו מאד השנה להציג את שדה העיצוב כפעולה בשירות רעיון, קהילה, ציבור רחב, כפרקטיקה שיודעת לתמוך, להתנגד, לעשות טוב בעולם."

 

ההגשות לשבוע העיצוב שיתקיים בירושלים בספטמבר הקרוב בעיצומן. שוחחנו עם דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי, שבליווי ד"ר ג'רמי פוגל, אוצרות את אחד מאירועי העיצוב המשמעותיים בישראל.

תמונה
פרויקט HQ אדריכלים (צילום: דור קדמי)

מלבד היותכן אוצרות ראשיות של שבוע העיצוב, שתיכן אוחזות בכמה כובעים במקביל. ספרו קצת על עצמכן 

סוניה: "אני בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית, מרצה ומרכזת בה את מרחב ההוראה. מעצבת גרפית, חוקרת תרבות חומרית סובייטית. זו השנה השנייה שבה אני אוצרת את שבוע העיצוב בירושלים לצדה של דנה בן שלום, ובליוויו של ד״ר ג׳רמי פוגל. אני פועלת על הציר שבין עיצוב לעולם התרבות ולמרחב הציבורי ובין עיצוב קורפורייט, יוזמת ומניעה פרויקטים מחקריים בתחום העיצוב היומיומי ואספנית של ממורביליה מברית המועצות."

דנה: "אני מעצבת חוקרת וחברת סגל בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, בוגרת תואר ראשון בעיצוב טקסטיל בשנקר והתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל במסלול אודות עיצוב. לאורך שנות חיי המקצועיים התמחתי בעיצוב חומרים והייתי שותפה לתהליכי פיתוח וחדשנות למוצרים בעלי אוריינטציה טקסטילית. לצד עבודה מול גופים מסחריים ואירגונים פעלתי רבות גם בתחומי העיצוב הניסיוני ויצרתי פרוייקטים אישיים וקבוצתיים שהציגו בתערוכות קבוצתיות בארץ ובאירועי עיצוב בעולם. בשנים האחרונות אני פועלת בעיקר בתחומי האוצרות וניהול אומנותי של אירועי תרבות ותערוכות עיצוב בארץ, ולמעשה סוג של ״גדלתי״ בשבוע העיצוב - תחילה כמציגה, לאחר מכן כאוצרת תערוכות משנה, מעצבת חללים ועוזרת אוצרים, והחל משנה שעברה כאוצרת ראשית לצידה של סוניה הנפלאה."


״זהו סיפור של תקווה אל מול האסון״

שבוע העיצוב הוא אירוע ציבורי פתוח לקהל הרחב, אליו מגיע מגוון רחב של קהל מהארץ ומחו"ל. בתקופה מאתגרת זו, בוודאי עלו שאלות רבות ואתגרים לא פשוטים. איך הגיעה המחשבה על התמה השנתית?

סוניה: "באופן די מיסטי, על התמה ״התיבה״ אני ודנה כבר התחלנו לחשוב עוד בנעילה של האירוע הקודם ״שקר וכזב״, קיץ 2023, וכבר אז זה היה סביב הסיפור המקראי של תיבת נוח. באותה השנה חווינו לא מעט אתגרים כחברה במרחב החברתי והציבורי על רקע המחאה והרחובות הבוערים, והרגשנו שמשהו בסיפור הזה מדבר את הימים הלא פשוטים שכבר אז כנראה היו זרועים בניצנים של העתיד לבוא. הבחירה בסיפור התיבה הייתה בחירה ברורה וצלולה עבורנו — זהו סיפור של תקווה אל מול האסון, זהו סיפור הקורא לעצב מחדש את האנושות, את החיים, ומצד שני הוא מדבר על שימור, אירכוב, ואיסוף, וקורא לשאול שאלות על מהות ההחלטות על מה ייכנס לתיבה, ומה אנו בוחרים להשאיר מאחור."

תמונה

פרויקט המעטפת, שבוע העיצוב ״קרקס האסקפיזם״ 2021, דנה בן שלום, אלון שריד, עמית פורטמן. צילום: דור קדמי

דנה: "בדרך כלל יש משהו באופי של אירועי שבוע העיצוב ירושלים שמזמין לרגע של אסקפיזם, הנאה והתרפקות. במובן הזה השנה אנחנו בהלך רוח שונה לגמרי. חוסר הוודאות שהחברה הישראלית שרויה בה והכאב הגדול שמלווה את התקופה לא מאפשר לנו לנוח על זרי דפנה אלא להיפך. המצב הקשה והטראומה קוראים לנו לפעול, ליצור כדי לא לקפוא. לכן חשוב לנו מאד השנה להציג את שדה העיצוב כפעולה בשירות רעיון, קהילה, ציבור רחב, כפרקטיקה שיודעת לתמוך, להתנגד, לעשות טוב בעולם. עולם התרבות והשפעתו רלוונטים יותר מאי פעם, דווקא ברגעים של משבר ואסון, ובהתאם גם הקול הקורא השנה קיבל גוון מעט שונה, ויש הרבה מקום והזדמנויות לעיצוב חברתי, שיתופי פעולה, וגם תוכנית רזידנסי לעבודות משך."

תמונה

צילום: דור קדמי

תמונה

 

איך אתן רואות את תפקידו של שבוע עיצוב במרחב התרבות הישראלית?

"קודם כל, שבוע העיצוב הוא אירוע ציבורי פתוח לקהל הרחב, הגדול מסוגו, שמביא אליו מבקרים מכל קצוות הארץ לראות ולחוות עיצוב. ככזה, שבוע העיצוב הוא בראש ובראשונה פלטפורמה המאפשרת לרעיונות מורכבים להגיע ולגעת בחברה הישראלית על כל גווניה. התמה המרכזית השנתית קוראת למעצבים לדון ולהגיב לנושאים מקומיים וגלובליים בוערים ובכך הופך המרחב הפיזי של בית הנסן למקום כינוס ודיאלוג אודות תפקיד העיצוב בחיים שלנו, ומעלה אותו למודעות רחבה.
בנוסף, כל עבודה שמוצגת במהלך השבוע זוכה לתמיכה ומימון, ומאפשרת למעצבים, צעירים כבוגרים, לעבוד עם ארגז הכלים המקצועי ולשאול שאלות על התחום שלהם, ללא לקוח בקצה. זה מרחב מאוד מיוחד שמאפשר לרעיונות חדשים להתפתח, קרקע פוריה לקשרים מקצועיים להרקם, ובמה מצויינת לחשיפה לקהלים חדשים. למרות שלכאורה שבוע העיצוב קורה למשך שבוע אחד בלבד, הוא למעשה מנוע רב עוצמה של תהליכים יצירתיים ארוכי טווח שיש להם השפעה רחבה על התרבות הישראלית - כזו שמתחילה מראשית ניצני הרעיונות במוחם של מאות מעצבים וממשיכה הרבה אחרי ששבוע העיצוב נגמר, כשותפויות, כמוצרים שממשיכים להמכר, כתערוכות שממשיכות להציג לייצר תוכן."

עצה כללית להגשה לשבוע העיצוב?

"בניסוח ההצעה, כדאי לנסות לייצר קול בהיר ומובן ככל האפשר. העיניים שלנו עוברות על מאות הצעות בזמן יחסית קצר, לכן חשוב להקפיד על עיניינות ונימוק ההצעה. וכמובן להשתמש בכלים חזותיים העומדים כדי ליצור עניין וסקרנות. ניתן להגיש הצעות עד ה-2.5.24"


"מה שמאפיין באופן הכי מהותי את הקשר שלי לבצלאל זה שהוא מעודד באופן אקטיבי את ההתמכרות שלי להיות כל הזמן בלמידה."

תמונה

המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל

 

נחזור לתחילת דרככן. איך הגעתן לבצלאל?

סוניה: "הקשר שלי לבצלאל התחיל אי שם ב-2005 ומאז לא פסק. במידה מסוימת זה הבית השני שלי שבו גדלתי ובגרתי כסטודנטית, כמעצבת וכמרצה. סביב המקום הזה התהוו המעגלים החברתיים, המקצועיים והאקדמיים שלי. אני חושבת שמה שמאפיין באופן הכי מהותי את הקשר שלי לבצלאל זה שהוא מעודד באופן אקטיבי את ההתמכרות שלי להיות כל הזמן בלמידה."

דנה: "לבצלאל הגעתי ללמוד תואר שני, בשנה השניה עברנו מהר הצופים לבית הנסן, והמקום הזה למעשה הפך לבית השני, האישי והמקצועי, בעשור האחרון. מ-2015 ועד 2021 לימדתי במסלול אודות עיצוב בתכנית לתואר השני לעיצוב תעשייתי, הובלתי לצד מאיה בן דוד שיתופי פעולה עם האוניברסיטה העברית (עם המכון לכימיה, מכון רקח לפיזיקה, המרכז לננו-טכנולוגיה וחברת MERCK), וגם יזמתי, הובלתי וניהלתי לצד גלית שבו את פרויקט BAUNOW המציין 100 שנה לתנועת הבאוהאוס - שת״פ בינלאומי עם אוניברסיטת אנהלט (דסאו) בגרמניה בתמיכתה של קרן פורום העתיד ישראל-גרמניה."

תמונה

דנה בן שלום, 'זמן מה', פרויקט גמר בתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי. צילום: אורטל נונה פינקו ועדי וינדיצנסקי

 

לקראת סיום, טיפ שתרצו לתת לאלו שבתחילת הדרך?

"עיצוב הוא לא רק משלח יד, אלא שפה, ערוץ תקשורת, שדה פעולה. לעיצוב יכולה להיות השפעה ותהודה הרבה מעבר לבריף קונקרטי, הוא יכול להתבטא כיוזמה, כמהלך מחקרי, קהילתי, קבוצתי או אישי. חשוב לזהות הזדמנויות ולהבין היכן יכולה להיות לפעולה העיצובית השפעה ומשמעות. עיצוב הוא מנוע נהדר שמעודד להיות בתנועה מתמדת הוא מאפשר להתנגד ולהגיב בזמן אמת."