מערכת בצלאל | שיחה עם יעל עוזסיני, ראש המחלקה לאמנויות המסך | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מערכת בצלאל | שיחה עם יעל עוזסיני, ראש המחלקה לאמנויות המסך

פורסם ב
18.6.24

שוחחנו עם יעל עוזסיני, ראש המחלקה לאמנויות המסך, על חוויית הלימודים בלב ירושלים, על תכנית הלימודים במחלקה המועטרת בפרסים מהפסטיבלים הכי נחשבים בעולם, ובחזון שלה לעתיד המחלקה.


"כיום, הגישה היא של שילוב בין דיסציפלינות מגוונות במטרה ליצור שפה קולנועית חדשה, חדשנית ומקורית, לברוא עולמות ולפתח חשיבה, קונספטים ויצירה מקורית ואישית.״

 

אנמיציה
אנסטסיה פיליפצ'וק, שחר עמור, לירון קאגו אליהו, ׳חצים שבורים׳, פרויקט גמר, 2023

בעוד רגע ממש את מסיימת שנה ראשונה כראש המחלקה לאמנויות המסך, לפני הכל נשמח לשמוע ממך על חווית הלימודים בקמפוס החדש.

"המיקום של הקמפוס במרכז העיר הוא אידיאלי במיוחד: בלב השוקק של העיר, מוקף במוסדות תרבות מובילים במרחק הליכה, ובמגע בלתי אמצעי עם הקהילה הירושלמית המגוונת. ולא פחות חשוב - הגעה לקמפוס היא קלה, מהירה ונעימה."

הר מצולם על הצד
עדן בצלאל חבס, 'הולון', 2023

בפועל יוצא לכם/ן לצאת מחוץ מכתלי המקמפוס?                                                     

"בוודאי. המחלקה שותפה הלכה למעשה בעשייה המגוונת העיר. זוהי הזדמנות מעולה עבור הסטודנטים/ות להתנסות בפרקטיקה. ישנם שיתופי פעולה מרתקים שצמחו הודות לכך שאנחנו במרחק הליכה. בעוד שבועיים תיפתח תערוכה של סטודנטים/ות בהנחיית מאיה ז"ק בגלריית 'המפעל', מתקיימים שיעורי רישום של מיכאל פאוסט במרחב העירוני, וסרטים תיעודיים בהנחיית ישראלה שאער שמתמקדים במיקומים ודמויות בעיר. זהו ערך מוסף משמעותי שמאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לחוות ולהשתלב בתרבות העירונית הדינמית של ירושלים, מה שמעודד לחשוב ולפעול יצירתית ולהשפיע בצורה חיובית על הסביבה." 

ילד מסתכל בזכוכית מגדלת
אורנה רוטנברג, ׳עונת הארטישוק׳, פרויקט גמר, 2017

״אני תמיד ממליצה בחום לסטודנטים/ות להתעניין, להכיר ולהתערות בעיר ובקהילה במהלך הלימודים. זוהי דרך מצוינת להתנסות, למצוא השראה ותמיכה מהקהילה המקומית והמגוונת״

נשמע שאת מאוד מחוברת לעיר. התגוררת בעבר בירושלים?

"התאהבתי בירושלים כסטודנטית בבצלאל, ונשארתי בעיר אחרי סיום הלימודים. מהר מאוד היא הפכה עבורי בית. כשסיימתי את הלימודים הרבה מחבריי וחברותיי עזבו את העיר במהירות, אך אני החלטתי להישאר ולתרום לקהילה הירושלמית ביוזמות שונות, שמטרתן להעניק מרחב פעולה לבוגרים/ות טריים."

לדוגמה?

"התחלתי ליצור סרטים עצמאיים, וכן סרטים בנושאים חברתיים ואמנותיים, כאשר בכל הפקה הצלחתי להגדיל במעט את הצוות, עד לפתיחה של הסטודיו Mind The Gap Animation, שהמשיך להתמחות באותם נושאים.

למזלנו, באותן שנים המיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים התחיל להתעניין באנימציה. למרות שהמטרה הכללית היתה פיתוח תעשייה, יורם הוניג ראש המיזם בזמנו, מאוד תמך ופירגן לסטודיואים המקומיים הקטנים, שצמחו מתוך העיר ועם זיקה שורשית אליה."

הצלחת להניע מיזמים רבים בעיר. תוכלי לשתף באתגרים ובתובנות?

"הקהילה היצירתית בירושלים היא מדהימה וייחודית. היא הדוקה, משתפת, מפרגנת ותומכת. למרות ובגלל הקשיים הכלכליים והפוליטיים שהעיר עוברת, האמנים/ות המקומיים/ות יוצרים בתשוקה ובהשראה רבה. זהו מקום מושלם ליצירה עצמאית ומרגשת. קהילות  יצירתיות כמו קולקטיב תוהו ופורום היוצרים הירושלמים עושות עבודה מרשימה לקידום ולתמיכה ביצירתיות המקומית. הן מהוות אבן שואבת ליוצרים/ות בעיר.

אני תמיד ממליצה בחום לסטודנטים/ות להתעניין, להכיר ולהתערות בעיר ובקהילה במהלך הלימודים. זוהי דרך מצוינת להתנסות, למצוא השראה ותמיכה מהקהילה המקומית והמגוונת"

מסכים ואיור של יד מחזיקה את כדור הארץ
נעה בר-אל, ׳Fractions of memories, my own or someone else's׳, פרויקט גמר, 2022 | נעמה יראון, ׳התחממות׳, פרויקט גמר 2023

לטובת מי שבדיוק לקראת לימודים, תוכלי להסביר בקצרה מה זה בעצם 'אמנויות המסך'?

"המחלקה לאמנויות המסך צמחה מתוך שתי מסורות יצירה: אנימציה מצד אחד ווידאו מצד שני. המחלקה היא ייחודית, בארץ ובעולם - בשל השילוב נדיר בין אמנות לטכנולוגיה, בין טכניקה לז'אנר. כיום, הגישה היא של שילוב בין דיסציפלינות מגוונות במטרה ליצור שפה קולנועית חדשה, חדשנית ומקורית, לברוא עולמות ולפתח חשיבה, קונספטים ויצירה מקורית ואישית. הייחוד נובע בראש ובראשונה מהשילוב בין התמחויות ובוידאו ובאנימציה, והופך את המחלקה למי שמובילה את התחום ומסמנת את העתיד של האמנות הזו בארץ."

כיצד זה קורה בפועל? בעשייה היומיומית של המחלקה?

"הלימודים במחלקה מעניקים לסטודנטים ולסטודנטיות את היכולת ליצור תוכן בעל משמעות עבורם/ן, לחקור, להעז ולחדש הן מבחינת הז'אנר והמבנה, והן מבחינת מחקר ופיתוח הגישה הוויזואלית. מטרתנו היא להנחות אותם ביצירת סרטים שטרם נוצרו כמותם, ולהוות השראה לכל אלה שיבואו בעקבותיהם. ״

2 בנות על דשא
נגה סגל, ׳נשארתי עם זכרון של הרגש׳, פרויקט גמר, 2023

לא כל הסטודנטים/ות מגיעים ללימודי התואר הראשון עם מטרה ברורה. כיצד תכנית הלימודים במחלקה מאפשרת התנסות בטכניקות שונות ולהגיע להחלטה על תחום ההתמחות?

"תכנית הלימודים במחלקה משלבת בשנים הראשונות התנסויות בטכניקות מגוונות כמו תלת מימד, אנימציה קלאסית, סטופ מושן, צילום, הצבה ועוד. שילוב זה מאפשר לסטודנטים/ות לחקור ולגלות את התחומים שמעניינים אותם ביותר. בשנים המתקדמות, כל סטודנט/ית יכול לבחור להתמחות ולהעמיק בטכניקות שמושכות אותו/ה ביותר, ובכך להשתמש בהן כדי ליצור יצירה אישית, חדשנית ומשמעותית. תכנית הלימודים בנויה כך שכל סטודנט/ית ימצא את  השפה הייחודית לו.ה, ולממש את היכולות בצורה הטובה ביותר"

סיטיקי נוטס

 

סטיקי נוטס
צילום: גילי ורד שלו, מתוך תערוכה במחלקה

כיצד את רואה את תחום אמנויות המסך בימים אלו? מהי מידת השפעתו על המציאות הנוכחית?

"זהו תחום האמנות הכי צומח ומשפיע בעולם. זה התוכן שאנחנו מבקשים במשיכה - בלחיצת 'Play', ישנה התמסרות ליצירה, הקדשת זמן ותשומת לב. זהו כוח עצום - הסטודנטים/ות והבוגרים/ות שלנו הם אמנים/ות, אנשים שיש להם משהו להגיד על העולם. אנחנו מעניקים להם את הכלים לבטא את עצמם באופן אפקטיבי - זו זכות, וזו אחריות."

ססטודנטית עובדת בסדנא

 

סטודנט עובד על מחשב
צילום: יובל נאור

איך זה מתבצע בפרקטיקה במהלך הלימודים?

"רק בשבוע שעבר ביקרנו עם סטודנטים/ות משנה ד' ביום העיון של קרן קופרו לשיווק תוכן ישראלי בחו"ל, ונכחנו באירוע הפיצ'ינג המסכם של ה-Impact Lab של הקרן בשילוב עם קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, הקרן החדשה, וקיימא. מדובר על סרטי תעודה המציגים סיפורים ודמויות מעוררי אמפתיה, חוברים לאסטרטגיות שיווק ייחודיות, ומצליחים לחולל שינוי חברתי רחב, מערכתי, ואמיתי. היה לכבוד ולעונג לפתוח את העולם הזה בפני הסטודנטים/ות, ואני בהחלט מקווה לראות אותם/ן משתלבים בו בעתיד. 

בנוסף, סרטים שנוצרו במחלקה, הוצגו וזכו בפסטיבלים רבים בארץ ובעולם, ביניהם המרכזיים והנחשבים ביותר, ואפילו בשנה מורכבת זו זכה סרטו של הבוגר תום בלומן בפרס CILECT היוקרתי. יש לנו אפילו תפקיד ייעודי לכך - נעמה רכזת הפסטיבלים הנהדרת, שדואגת לשלוח את סרטי הסטודנטים/ות לפסטיבלים ולתערוכות, ומסייעת לעשות זאת באופן עצמאי.חשוב לציין שאמנם ההשתתפות והזכיה בפסטיבלים הן כיפיות ומרגשות (ולעתים גם מסדרות ליוצר/ת הסרט טיול קטן לחו"ל…), אבל ההישג המרכזי בעיננו הוא החשיפה הרחבה שהסרטים זוכים לה באירועים אלה מול יוצרים מובילים אחרים, ובכך משפיעים על עתיד התחום האמנותי והמקצועי." 


״בואו ללמוד! ללמוד באמת.״

איך הגעת ללמוד בבצלאל?

"מילדות חלמתי ללמוד אמנות, ואני שמחה מאוד שהצלחתי להגשים זאת. בכל שנה הייתי מבקרת בתערוכת הבוגרים/ות בהתלהבות, וזכור לי במיוחד סרט הגמר שגרם לי לבחור במחלקה לאמנויות המסך - True Love Hotel של אלון געש. צפיתי בסרט בתערוכה, התרגשתי מאוד, וידעתי שזה המדיום שקורא לי וקוסם לי."

היה רגע משמעותי במיוחד עבורך במהלך הלימודים?

"כשהייתי בשנה ג' היה לי Artist's block - הראש פשוט לא הצליח לחשוב על רעיונות, והיד פשוט לא הצליחה לבצע.

למזלי, המרצה הנהדר נעם נדב הראה לנו ספרי-אמן וספרי-הפקה של סרטים - איך נחקרו הכיוונים הוויזואליים, איך פותחו הדמויות. בהשראתו ניסיתי שיטות יצירה חדשות, עבודה אינטואיטיבית מתוך החומר, מתוך מחשבה על קומפוזיציות רחבות וצבעוניות קונספטואלית, ולאט לאט הראש הלך בעקבות הגוף ובעקבות ההתנסות היצירתית והמשוחררת, וכך הצלחתי לצאת לדרך חדשה של יצירה חוקרת וחופשייה יותר.

אני מאוד מאוד אסירת תודה על החוויה ועל ההנחיה, וממליצה לכל סטודנט/ית לנצל את תקופת הלימודים כדי לצאת מאזור הנוחות, ולחקור את הגבולות והאופקים של עצמם."

בחורה מסתכלת במשקפת
מאיה סלומן, פרויקט גמר, 2019

לקראת סיום: טיפ למי שרוצה ללמוד בבצלאל

"בואו ללמוד! ללמוד באמת.

היו קשובים/ות ופתוחים/ות לכל רעיון, טכניקה, ביקורת טובה או רעה - קחו את כל מה שמציעים לכם/ן (ואחר כך תחליטו מה יותר ומה פחות…). זו תקופה ייחודית בחיים, בה אפשר להתנסות, לחקור ולהעז, עם ההנחייה הטובה ביותר שניתן לקבל, ובחופש מוחלט - תמצו את ההזדמנות הזו.

ואל תשכחו ליהנות - הלימודים הם כיף גדול!"

ההרשמה למחלקה לאמנויות המסך בעיצומה. לפרטים והרשמה