יאן בולוטוב הוא הזוכה בפרס ריבקינד-בן צור לשנת 2024 | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

יאן בולוטוב הוא הזוכה בפרס ריבקינד-בן צור לשנת 2024

התכנית לתואר שני באמנויות בשיתוף מוזיאון תל אביב לאמנות
פורסם ב
7.7.24

האמן יאן בולוטוב הוא הזוכה הראשון ב״פרס ריבקינד-בן צור״ לשנת 2024. הפרס מוענק מטעם התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל בשיתוף מוזיאון תל אביב לאמנות, שם תוצג עבודת הגמר של בולטוב. ציון לשבח הוענק לאמנית אורן מאסטרו סגל ולאמן עידן ססטיארי לביא, בוגרי/ות התכנית גם הם.

״פרס ריבקינד-בן צור״ יוענק מדי שנה לבוגר/ת התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל, וכולל מענק כספי מטעם איריס ריבקינד וערן בן צור בסך 40,000 ₪ וכן בחירת עבודת אמנות של בוגר/ת התכנית עבור אוסף האמנות הקבוע של מוזיאון תל אביב לאמנות. כמו כן, העבודה הנבחרת תוצג במוזיאון תל אביב לאמנות במסגרת תערוכה קבוצתית או בתצוגת הקבע של האמנות הישראלית או בתערוכת יחיד – בתוך שלוש שנים ממועד מתן הפרס לזוכה.

הפרס מוענק למטרת הפיתוח האישי, האמנותי והמקצועי של בוגרי/ות המחזור הטרי של תכנית התואר השני באמנויות בבצלאל. הפרס נועד לטפח את יצירתם/ן בנקודת זמן ייחודית, בעת יציאה לדרך עצמאית כאמנים/יות פעילים/ות בשדה האמנות, ולעודד מצוינות בתחום האמנות העכשווית, בדגש על יצירה מקורית וחדשנית.

יאן בולוטוב, זוכה ״פרס ריבקינד-בן צור״ לשנת 2024, בין היתר עבור עבודתו 'משלוח מס' 273196121229', המוצגת בימים אלה בתערוכת בוגרי/ות התכנית. בולוטוב יצר באמצעות תאורה מלאכותית, סאונד ואלמנטים אדריכליים שונים מיצב המדמה חדר המתנה ובו ספסל יחיד וטריפטיך חלונות חלביים, דרכם ניתן לחזות במהלך מחזורי של שקיעה וזריחה. בעשור האחרון עבודותיו של בולוטוב עוסקות בתחומי הוידאו ארט, ווידאו קליפ, סרטים קצרים וצילום דוקו.

שני אנשים יושבים בחדר חשוך ומסתכלים על מסכים
יאן בולוטוב, ׳משלוח מספר 273196121229׳, פרויקט גמר, התכנית לתואר שני באמנויות, 2024. (צילום: דור קדמי)

מנימוקי השופטים/ות: "יצירתו של בולוטוב עושה שימוש ייחודי באור וקול כחומר פיסולי, ומותחת קו בין ציורי שדות הצבע הרוטטים של מארק רותקו לבין מיצבי האור הפנטסטיים של ג'יימס טורל. בולוטוב מייצר מפגש רגיש וחכם בין הטכנולוגי לרוחני, דרך עולמות המועדונים והתרבות הפופולרית ומהדהד את המתח השורה בין המטאפיזי לממשי. באופן חתרני, בולוטוב בוחר לרגעים לנפץ את האשליה של הדימוי וחושף את אחורי הקלעים של היצירה, כאשר הוא הופך את רגע ההתגלות לרגע של גילוי חומרי, בו נחשף "חדר המכונות" של הדימוי, המתפרש כרגע של התפכחות והתעוררות."

חברי/ות הועדה לשנת 2024: מירה לפידות, אוצרת ראשית; דלית מתתיהו, אוצרת בכירה לאמנות ישראלית; ענת דנון סיון, אוצרת ומנהלת המחלקה לרישום והדפס. משקיפים: איריס ריבקינד בן צור, פרופ׳ דור גז.

במסגרת הליך בחירת העבודה הזוכה לשנת 2024 חברי ועדת השיפוט סיירו בתערוכת הבוגרים/ות של התכנית ועברו על כלל תיקי העבודות של בוגרי/ות המחזור. זאת במטרה להעמיק את השיח המקצועי בין צוות אוצרות המוזיאון לבין בוגרי/ות התכנית ולחשוף את דור האמנים/ות העכשווי ופועלו לזירת האמנות המקומית והבינלאומית. חברי ועדת השיפוט העניקו גם ציון לשבח לבוגרים/ות עידן ססטיארי לביא ואורן מאסטרו סגל.

אישה שוכבת על רצפה במטבח
אורן מאסטרו סגל, ׳עדנה׳, פרויקט גמר, התכנית לתואר שני באמנויות, 2024.  (צילום: דור קדמי)
גבעות חול
עידן ססטיארי לביא, ׳הסגלה׳, פרויקט גמר, התכנית לתואר שני באמנויות, 2024.  (צילום: דור קדמי)

פרופ' דור גז, ראש התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל: ״פרס ריבקינד בן-צור ממסד את הקשר רב השנים בין התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל לבין מוזיאון תל אביב לאמנות. במסגרת הליך בחירת הזוכה צוות האוצרות של המוזיאון ערך איתנו דיון עומק בכלל עבודותיהן/ם של הסטודנטיות והסטודנטים המציגות/ים בתערוכת הבוגרים/ות המוצגת בימים אלה בהרצל 119, תל אביב. בנוסף למענק הכספי הנדיב, הפרס מאפשר לבוגר/ת התכנית להציג את העבודה הזוכה באחד המוזיאונים המובילים בעולם בתחום האמנות ולהיכנס לאוסף האמנות העכשווית של המוזיאון. אני מברך את יאן על הזכייה המשמעותית ומודה מקרב לב על תרומתם המשמעותית של איריס ריבקינד וערן בן צור ומאחל בהצלחה לבוגרות/ים שלנו".

החזון של מייסדי הפרס, איריס ריבקינד וערן בן צור, מתמקד בשיתוף הפעולה הייחודי שנרקם בין שני מוסדות אמנות ותיקים ומרכזיים בישראל, שזכו למעמד של יוקרה ולהכרה בין-לאומית רחבה: התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים ומוזיאון תל אביב לאמנות. עבור התורמים הפרס הוא גם הזדמנות לחזק, לקדם ולעודד את הזיקה שבין העולם האקדמי לבין הזירה המוזיאלית בישראל.