הראל וחניש ודניאל קאפ הם הזוכים במלגת לימודים ע"ש מיכאל ופאולין לוקמן ז"ל | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הראל וחניש ודניאל קאפ הם הזוכים במלגת לימודים ע"ש מיכאל ופאולין לוקמן ז"ל

התכנית לתואר שני באמנויות
פורסם ב
23.7.24

הראל וחניש ודניאל קאפ, סטודנטים בתכנית לתואר שני באמנויות, הם הזוכים במלגת לימודים ע"ש מיכאל ופאולין לוקמן ז"ל על סך 15,000₪ לתחומי יצירה ישראלית מקומית, יהודית ו/או יודאיקה.

מנימוקי הזכיה:

דניאל קאפ
״דניאל הוא אמן בעל סגנון אמנותי ייחודי ומפותח. הוא מתעמק בשאלות של זהות יהודית בהקשריה המקומיים, ושואב השראה ממסורות ומטקסטים דתיים שאותם הוא בוחן באופן עכשווי ובזמן ההווה. חקירתו נעה על הציר שבין הקונקרטי לאוניברסלי, ובין הדימוי לפעולה. עבודותיו מציגות גופים חיים, לעתים קרובות בתנועה ובמתח עדין שבין הנמשך למשתנה, כך שהן מרמזות על פוטנציאל ההפרעה ואפילו הקריסה של טקסים דתיים ורקמות חיים. יצירותיו מדברות בבהירות ובעומק, ומבעד להופעה של העצמי נותנות ביטוי להקשרים התרבותיים שבהם הוא נטוע. הן עסוקות באפשרות של תרבות עכשווית שנקשרת למסורות היהודיות ועורכת להן אקטואליזציה מפתיעה״.

חלל עם פתח עגול ושתי תמונות מצדדיו
דניאל קאפ (צילום: דניאל חנוך)

הראל וחניש
״הראל הוא אמן בשל ומנוסח, ובעבודותיו הוא עוסק באפשרויות הפעולה עם וביחס לשפה העברית. הוא עושה זאת בפעולות שנערכות במספר מדיומים, במתח שבין הרצון להשתייכות למסורת היהודית מצד אחד והדחף "ליצור בדרך שלך" באופן אוטונומי ואפילו אידיוסינקרטי מן הצד האחר. מתח זה נשען על מקומו של הראל במשפחה מגוונת מבחינה דתית ויחסו אליה - בשייכות ובפרידה, כחוף מבטחים וככן שיגור למקום אחר. בעבודתו עם השפה, הוא מבקש "לספוג" אותה ואז ליצור מתוכה אובייקטים וחללים חדשים - תוך הפעלת המרחב הסמלי והייצוגי של המסורת. השפה העברית היא עבורו לשון בריאה והתגלות אך גם לשון יצירה והמצאה״.

חלל עם מיצב אורות ושולחנות
הראל וחניש, פרספקטיבה מתוך ״וְהַהַרְאֵל אַרְבַּע אַמּוֹת, פרק ג׳: הָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה״, פרויקט גמר, התכנית לתואר שני באמנויות, 2024 (צילום: דניאל חנוך)