Ynet | ראיון עם פרופ׳ אדר׳ אלס ורבקל, ראש בית הספר לארכיטקטורה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

Ynet | ראיון עם פרופ׳ אדר׳ אלס ורבקל, ראש בית הספר לארכיטקטורה

על חינוך אדריכלי ועל אדריכלות בעידן העכשווי
פורסם ב
22.7.24

בראיון לYnet מגיבה פרופ׳ אדר׳ אלס ורבקל, ראש בית הספר לארכיטקטורה בבצלאל, לטענותיו של המעצב הבריטי תומס הת'רוויק המקדם בימים אלו גישת לימוד חדשה -  "אדריכלות משמחת". גישה זו שואפת ללמד איך ניתן לתכנן ולעצב מבנים משמחים ולא שגרתיים, שיכולים לתת ביטוי חיובי בקשר שבין עיצוב ובין רגש דרך שימוש בחומרים מיוחדים ועיצובים יוצאי דופן.

"כל הדיון על 'אדריכלות שמחה' מגיב להשלכות של התכנון המודרניסטי והפונקציונלי של המאה ה־20, שדגל בבסיסו לייעל את המרחב עד כמה שאפשר", מסבירה בריאיון האדריכלית פרופ' ורבקל, "אחת ההשלכות לכך הייתה ההיווצרות של סביבות מאוד מדכאות כמו השיכונים הישראליים, פרויקטי המגורים מסביב לפריז והפרברים האמריקאיים. המקומות האלה תוכננו בצורה חזרתית ומשוכפלת, בדומה למכונות. מחקרים אף מוכיחים שהתכנון הזה מוביל לעלייה בדיכאון בקרב אנשים, גירושים ואפילו התאבדויות. יש קשר בין איכות של מרחב למצבנו הנפשי".

בתגובה להשפעות המודרניזם והתכנון הפונקציונלי, טוען הת׳רוויק שיש צורך במחשבה מחודשת על לימודי האדריכלות בעולם כיום. 

"אני מסכימה שהחינוך האדריכלי דורש מחשבה מחדש לגבי כיצד אנחנו אמורים ללמד את המקצוע הזה. השינוי הזה כבר קיים, בעיקר בבתי ספר מתקדמים לאדריכלות ברחבי העולם, העוסקים בסוגיות מגוונות כמו סביבה, חברה, פוליטיקה ועוד", אומרת ורקבל, ומציינת את השינויים שנעשו בתוכניות הלימוד בבצלאל בשנים האחרונות: "עשינו תהליך ארוך בשיתוף עם הסגל האקדמי והסטודנטים לחשיבה מחדש מה אנחנו צריכים ללמד. עלו תמות שונות שמאתגרות את המודרניזם ואנחנו נמצאים היום במקום אחר".

לכתבה המלאה באתר Ynet

פרופ אלס ורבקל
צילום: תומר פרוכטר