"ניר־עוז — פרחי גאולה ואבל": פרויקט עיצוב ותיעוד | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

"ניר־עוז — פרחי גאולה ואבל": פרויקט עיצוב ותיעוד

פורסם ב
29.7.24

״הסיפור שלכם ייגע בהרבה אנשים בגלל הצמחייה הזאת. רואים את החי בתוך כל זה. יש הרבה בתים שרופים, אבל יש צמחיה.״ - מתוך הספר

אלון בוטבול ועדן פיינברג סבח, סטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית, יצרו פרויקט עיצוב ייחודי על ניר־עוז במסגרת קורס ״עיצוב מערכתי״ בהנחיית נעמה טוביאס. בעת שירותם במילואים באוקטובר האחרון, החליטו אלון ועדן לשלב את הלימודים עם השירות הצבאי וליצור פרויקט שיתעד את הקיבוץ בתקופה קשה זו.

הפרויקט החל בעקבות ביקור של אלון בניר־עוז, שם התרשם מיופיו של הקיבוץ למרות ההרס הרב. המעברים בין הלימודים למילואים היו מאתגרים, והפרויקט הפך עבור השניים לתרפיה רגשית. בביקורם הראשון בניר־עוז, ליוותה אותם עירית, חברת קיבוץ, שסיפרה להם על המקום. במקום לתעד את ההרס, התמקדו הצילומים בצמחים הירוקים שצמחו בין ההריסות. כך נחשפו לגן הבוטני "נקודה ירוקה", שהוקם על ידי רן פאוקר בשנות ה־60. רן סיפר להם על הצמחים המיוחדים בגן, ששרדו בתנאי מדבר קשים.

הספר שיצרו כולל שלושה פרקים מרכזיים. הפרק הראשון מוקדש לגן הבוטני והצמחים המיוחדים שבו. הפרק השני מספר את סיפורו של אבי, ממקימי הקיבוץ, שהשתתף בהגנה על הקיבוץ באותה השבת. הפרק השלישי מתמקד בריטה, שמשקה את הצמחים של שכניה הנעדרים ושולחת תמונותיהם כדי לעודד את תושבי הקיבוץ.

במהלך הפרויקט, תיעדו את כל דלתות הקיבוץ, מה שהפך לספר המכיל 196 צילומי דלתות, המשקפים את הריק והכאב בקיבוץ אך גם את התקווה והחיים. בסוף הספר ניתן למצוא אינדקס הכולל את פירוט מאורעות אוקטובר ע״פ משפחה, שם גם מצויין העמוד בו נמצאת דלת ביתה.

כעת עדן ואלון מוציאים את ספרם לאור, ופתחו בפרויקט הד-סטארט כדי להפיץ את הסיפורו של קיבוץ ניר־עוז ולהעניק עותק לכל בית בקיבוץ. הציבור מוזמן לרכוש עותק מוקדם ולהגיע לראות את הספר במסגרת שבוע העיצוב ירושלים ב־19.10.24 בבית הנסן.

לפרויקט ההד-סטארט
לכתבה באתר מעריב
לכתבה באתר פורטפוליו