אות יקיר/ת בצלאל ניתן השנה לשופט אהרן ברק, למר אילן קאופטל ולאמנית מירל לדרמן יוקליס | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

אות יקיר/ת בצלאל ניתן השנה לשופט אהרן ברק, למר אילן קאופטל ולאמנית מירל לדרמן יוקליס

פורסם ב
22.8.24

ביום חמישי, 15.8.24, התקיים טקס הענקת אות יקיר/ת בצלאל לשנת 2024.

אות יקיר ויקירת בצלאל מקביל לתואר ״דוקטור לשם כבוד״ באוניברסיטאות ומוענק לאלה שהאקדמיה מבקשת להוקיר ולהודות להם/ן על תרומתן/ם הייחודית לבצלאל בפרט, ועל פועלם/ן ותרומתם/ן לחברה הישראלית ולקידום תחומי האמנות, העיצוב והתרבות הישראלית בארץ ובעולם בכלל.

אות זה, אשר הפך למסורת חשובה, הנו הציון הגבוה ביותר שמוענק על ידי האקדמיה הוענק השנה לשופט אהרן ברק, מר אילן קאופטל והאמנית מירל לדרמן יוקליס.

נשיא האקדמיה, פרופ׳ עדי שטרן, אמר בנאומו:

״טקס יקיר בצלאל מקבל משקל מיוחד ומשנה חשיבות, בעת הזו. עת יקומים מקבילים: אנחנו כאן, בשגרה מדומיינת, וליבנו שם, במציאות מתמשכת ומכאיבה שאין מוחשית ממנה.

אמרתי, שמעשה האמנות הוא מעשה של התנגדות. אוסיף ואומר כי המעשה החינוכי הוא מעשה של תקווה. כמרצה ומחנך תמיד האמנתי שאפשר אחרת. כך חינכתי את תלמידיי. גם היום אני רוצה להאמין שאפשר אחרת. ועל כן, ביקשנו השנה לעטר ולהוקיר שלושה - יקירה ויקירים – אשר ביצירתם ובעשייתם מביאים לידי ביטוי ומקדמים, הלכה למעשה, את הערכים עליהם מושתתת בצלאל. שלושה, אשר ביצירתם ובפועלם בחרו לעשות אחרת.״

פרופ׳ עדי שטרן
פרופ׳ עדי שטרן (צילום: אריאל עפרון)

השופט אהרן ברק

השופט אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, הוא משפטן ישראלי, פרופסור למשפטים וחתן פרס ישראל למדעי המשפט. בקריירה משפטית מפוארת וארוכת שנים, משתקפת מחויבותו העמוקה והאיתנה של אהרן ברק לעשיית צדק, מסירותו לִשמירה על שלטון החוק ונאמנותו להגנה בלתי מתפשרת על ערכי הדמוקרטיה וּזכויות האדם. כהונתו כנשיא בית המשפט העליון בישראל התאפיינה בהחלטות פורצות דרך, שעיצבו את השדה המשפטי.  

אהרן ברק נולד בשנת 1936 בקובנה שבליטא. בן יחיד לליבה (לאה) מאירוביץ, בת למשפחת רבנים וּמורה נערצת, ולהירש (צבי) בֵּריק, פעיל ציוני ועורך דין במקצועו. בשנת 1941, עם פלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות, שרד ברק בדרך נס את אקציית הילדים בגטו, נמלט והסתתר עם אמו בבית איכרים ליטאים. בתום המלחמה, שבה והתאחדה המשפחה וב-1947, לאחר מסע נדודים ברחבי אירופה, עלתה לישראל והתיישבה בירושלים. חוויות ילדותו בַּגטו, בימי מלחמת העולם השנייה, עיצבו את תפיסת עולמו ומחויבותו הבלתי מעורערת לצדק ולהגנה על זכויות האדם, באשר הוא אדם.  

באוניברסיטה העברית למד משפטים, כלכלה ויחסים בינלאומיים וסיים את לימודיו בהצטיינות. את הפוסט דוקטורט השלים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד ועם שובו לישראל, שימש כמרצה בכיר בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. בשנת 1968 התמנה כפרופסור חבר בפקולטה ושש שנים לאחר מכן, כשהוא רק בן 38, כדיקן הפקולטה למשפטים. בשנת 1975 הוענק לאהרן ברק פרס ישראל למשפט. 

בין השנים 1975-1978 שימש כיועץ המשפטי לממשלה. במסגרת תפקיד זה היה המעצב המשפטי של הסכם השלום עם מצרים. בשנת 1978 מונה כשופט בית המשפט העליון ובשנת 1995 התמנה כנשיא בית המשפט העליון. לאורך שנות עבודתו כשופט וכנשיא בית המשפט העליון, הוביל מהפכה של ממש במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית. הוא קבע נורמות חדשות של איזונים וּבלמים, הרחיב את סמכויותיו של בית המשפט העליון, עודד אקטיביזם שיפוטי ונאבק בנחרצות בפוליטיזציה של בית המשפט תוך הגנה על עצמאותו. פסיקתו וכתביו, הנלמדים במוסדות האקדמיים החשובים בעולם, הותירו חותם בל יימחה על המשפט החוקתי הישראלי ותרמו תרומה אדירה לביסוס שלטון החוק וזכויות היסוד של הפרט. 

בכל צומת מרכזי בחמישים השנים האחרונות בחייה ובמאבקיה של מדינת ישראל, ניצב אהרן ברק כמגדלור, חייל נאמן בשירות החוק והמדינה, אביר זכויות האדם, דמות נערצת - אך לעתים  גם שנויה במחלוקת - שהשפיעה, עיצבה, הובילה שינוי והותירה חותם בחיי האומה. במיוחד היום, בימים של איום על הדמוקרטיה הישראלית, לא תמה תרומתו הסגולית כמגן נאמן בשירות הצדק.

אות יקיר בצלאל מוענק בזאת לפרופסור אהרן ברק, על מחויבותו לעשיית צדק, לשמירה על שלטון החוק ולהגנה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם. על פסיקה אמיצה והחלטות פורצות דרך, שהובילו שינוי ועיצבו מחדש את הנוף המשפטי והחברתי בישראל. על ההשראה, ההשפעה והתרומה יוצאות הדופן לבנייתה של ישראל הומאנית, ליברלית ופלורליסטית.

אהרון ברק
השופט אהרן ברק (צילום: אריאל עפרון)

האמנית מירל לדרמן יוקליס

מירל לדרמן יוקליס היא אמנית בינלאומית עטורת פרסים ומחנכת מסורה המאתגרת את תלמידיה ליצור אמנות משפיעה ומשמעותית. עבודתה הגדירה מחדש את היחס בין אקטיביזם אמנותי לחיי היומיום, תוך פריצת גבולות בין עבודה לביצועים, פמיניזם וסביבה.

מירל נולדה בדנוור, קולורדו. בשנת 1939, סיימה את התואר הראשון ביחסים בינלאומיים והיסטוריה מאוניברסיטת ברנרד, ולאחריו את התואר השני באמנויות מאוניברסיטת ניו יורק. יצירותיה הוצגו ונמצאות באוספים הקבועים של מוזיאונים וגלריות מובילות ברחבי העולם, כולל מוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית, MoMA, הגוגנהיים, מכון האמנות של שיקגו, מרכז האמנויות ברביקן, פלה דה טוקיו, האקדמיה לאמנות בברלין ומוזיאון תל אביב לאמנות. היא זכתה במספר תארי כבוד, כולל דוקטורט ממכללת מיין לאמנות ועיצוב, בית הספר לעיצוב ברוד איילנד ובית הספר לאמנות של שיקגו.

במהלך קריירה המשתרעת על פני חמישה עשורים, יצרה מירל יצירות אנושיות וחסרות פשרות אשר עיצבו מחדש את האמנות העכשווית. היא רואה באמנות אמצעי לקידום החופש, ובוחנת תדיר כיצד ניתן לסייע לעולם לשגשג ולהתקדם מבלי להשתיק את קולו של הפרט.

בשנת 2012 עברו מירל ובעלה, ד"ר ג'ק יוקליס, לירושלים, ומאז 2016 היא מלמדת בתכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל, ומדריכה דור חדש של אמנים ואמניות מקומיים ובינלאומיים. כמחנכת שלימדה באוניברסיטאות ובאקדמיות בולטות ברחבי העולם, מירל מחדירת לתלמידיה ותלמידותיה את אותו הדחף שהנחה אותה בקריירה שלה - לחולל שינוי באמצעות אמנות.

מירל הוא אחת האמניות המפורסמות ביותר בתחום האמנות העכשווית. אגדה חיה, שנותנת לנו השראה לקהילה יוצרת, כמו גם למחנכים ואזרחים.

אות יקיר ויקירת בצלאל מוענק בזאת לאמנית, מירל לדרמן יוקלס, כהוקרה על מאמציה האמנותיים פורצי הדרך שמאתגרים את הקשר שבין האמנות למה שנראה יומיומי, על תמיכתה הבלתי מתפשרת במאבקים חברתיים באמצעות אמנותה, ועל קידום חינוך הדור הבא של אמנים/ות ויוצרים/ות.

מירל לדרמן יוקליס מקבלת את אות יקירת בצלאל 2024
מירל לדרמן יוקליס (צילום: אריאל עפרון)

מר אילן קאופטל

אילן קאופטל הוא איש עסקים בולט, מנהיג תאגידים, נדבן, וחבר אמת של בצלאל. במשך למעלה מעשור, הוא מכהן כיו"ר מועצת המנהלים של אגודת הידידים האמריקאים של בצלאל, מקדם בהצלחה את האינטרסים של האקדמיה בארה"ב והוביל את קמפיין חזרתה של בצלאל למרכז העיר ירושלים. מעבר להישגים אלו, מר קאופטל הוא דוגמה לאנושיות יוצאת דופן, תומך נלהב של ישראל ושותף שלא יסולא בפז.

אילן נולד בשנת 1947 באוסטרבה, צ'כוסלובקיה, בשנת 1949 הוא ומשפחתו היגרו למדינת ישראל שזה עתה נוסדה, והתיישבו בבת ים. המשפחה עברה לניו יורק ב-1955, שם אילן למד הנדסת חשמל ופיזיקה באוניברסיטת קולומביה, לפני שגילה את תשוקתו לעסקים. לאחר מכן הוא סיים תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ניו יורק, והשיק קריירה מפוארת בתחום הפיננסים.

אילן עלה במהירות לגדולה, ומילא תפקידים בכירים בחברות בעל שם עולמי, כולל סגן יו"ר וראש תחום מיזוגים ורכישות ב- .Schroders & Co, סגן יו"ר בנקאות השקעות ב- .Bear, Stearns & Co, ויועץ בכיר ב- Irving Place Capital. כיום, הוא יו"ר מועצת המנהלים של East Wind Advisors ו-IDB Bank NY ומכהן במועצות המנהלים של .Tronox Ltd ו-.Macsteel Ltd.

למרות שאין לו רקע אמנותי רשמי, חקר האמנות הנלהב של אילן בשיתוף מפגש מקרי עם אהרון דברת, יו"ר הנהלת האקדמיה ב-2008, זירזו את תפקידו של אילן בבצלאל. מתוך הכרה בהשפעת המוסד החינוכי וחלומו לחזור ללב ירושלים, אימץ אילן את המשימה במסירות ובשכנוע. לצד שותפו לחיים לינדה ושלושת בניהם, אילן תומך בבצלאל ללא לאות. תרומותיו האישיות המשמעותיות, כולל מרפסת לינדה ואילן קאופטל בקמפוס החדש, מדגישות את מחויבותו הבלתי מעורערת. אילן הוא גם תורם אבן הפינה של האקדמיה וחבר בחבר הנאמנים שלה.

כבר למעלה מ-16 שנים, אילן קאופטל הוא בעל ברית איתן ותומך נלהב עבור בצלאל, ירושלים וישראל. החתירה הבלתי פוסקת שלו לשינוי טרנספורמטיבי היווה השראה ומרכזית בהנחתה של אקדמיית בצלאל לעתיד מבטיח, בהובלת העקרונות המנחים שלנו, בביתנו החדש.

אות יקיר ויקירת בצלאל מוענק בזאת לאיש העסקים ויו"ר אגודת ידידי בצלאל בניו יורק, אילן קאופטל, כהוקרה על מסירותו יוצאת הדופן ומחויבותו לקידום בצלאל, מטרותיה, עקרונותיה הבסיסיים וערכיה המהותיים, על תפקידו המרכזי כיו"ר ידידי בצלאל בארצות הברית, ועל תרומתו לצמיחה ולשיפור לא רק של המוסד עצמו, אלא גם של העיר ירושלים ומדינת ישראל.

אילן קאופטל מקבל את אות יקיר בצלאל 2024
אילן קאופטל (צילום: אריאל עפרון)