קטלוג אותיות ערביות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קטלוג אותיות ערביות

פורסם ב
24.4.24

בשנים האחרונות יותר ויותר דוברי/ות ערבית מגיעים ללמוד במחלקה לתקשורת חזותית. כחלק מלימודי החובה נדרשים הסטודנטים והסטודנטיות להשתתף בשיעורי הטיפוגרפיה במחלקה - אשר עד כה התמקדו באות העברית מבחינה צורנית ותרבותית, ללא התייחסות לאלפבית הערבי. אחד הנכסים האקדמיים של לימודי הטיפוגרפיה הינו ״קטלוג בצלאל״ - אוסף אותיות עבריות קלאסיות אשר מלווה את הסטודנטים לאורך הלימודים, ומשמש כסוכן באתוס המחלקתי.
מצב זה יוצר חוסר שוויון הזדמנויות, בו הסטודנטים/יות דוברי הערבית אשר לא ״גדלו״ על האותיות העבריות מתקשים/ות להגיע לאחת מתוצאות הלמידה המשמעותיות של הקורס - ההיכרות המחודשת והמקצועית עם האותיות המוכרות.

כדי לתת מענה לאתגר, פיתחה הקבוצה קטלוג אותיות ערביות המרחיב את ״קטלוג בצלאל״ המיתולוגי, אשר כולל 10 פונטים הזמינים לסטודנטים/יות דרך Fonts Adobe או Fonts Google, כמו גם הסברים בסיסיים על כל פונט. נוסף לקטלוג, הקבוצה יצרה יחידות לימוד אינפורמטיביות במטרה לסייע לסטודנטים/יות ולמרצים/יות שלא בקיאים במערכת הכתב הערבית לשלב אותה בתרגילים הרלוונטיים.

קטלוג האותיות הערביות מאפשר לסטודנטים/יות דוברי ערבית הלומדים במחלקה לעבוד עם שפת האם שלהן/ם ולהכיר טוב יותר את הכתב הערבי, ולמרצים/ות ולסטודנטים/יות דוברי העברית לדבר בצורה מקצועית על טיפוגרפיה ערבית, ולהיות מיומנים יותר בשילוב של שפות.

תהליך המו״פ אומץ והוטמע בפעילות המחלקה לתקשורת חזותית עם סיומו.

חברי/ות הקבוצה:
דניאל גרומר - מרצה לטיפוגרפיה במחלקה לתקשורת חזותית. daniel.grumer@gmail.com
אומיימה דג׳אני - בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית (2020). dajani.od@gmail.com

 

אנשים יושבים סביב שולחן, דובר מחזיק ב2 ידיים קטלוג של אותיות בעברית
צילום: מורן זרחי