Marker.ly - כלי דיגיטלי לפיתוח מיומנויות קריאה ביקורתית בצורה חזותית | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

Marker.ly - כלי דיגיטלי לפיתוח מיומנויות קריאה ביקורתית בצורה חזותית

פורסם ב
24.4.24

אחד האתגרים הגדולים באקדמיה יוצרת הוא שילוב מוצלח של העיוני והמעשי.
בתוך המערכה הרחבה הזו, חזית אחת היא חזית הקריאה. פיתוח הרגלי קריאה, יכולות קריאה ואמון בקריאה הם תנאי מקדים לכל גישת חקרנית. עם זאת, בשנים האחרונות קיימות עדויות לשחיקה ביכולות הקריאה של סטודנטים/ות. מעטים התלמידים/ות שקוראים באופן קבוע טקסטים מורכבים, ומורגלים במלאכה זו. בהנתן מצב זה, אי אפשר להניח שהסטודנטים/ות מיומנים בקריאה ובפענוח של טקסטים סבוכים. יש להקדיש מאמצים, לא רק לעידוד הקריאה, אלא גם לפיתוח יכולות הבנה, ניתוח והערכה של טקסטים - סט של כישורים שמכונה, בדרך כלל, קריאה ביקורתית. צריך למצוא דרך - חיננית, לא אגרסיבית - להפחית את החרדה הכרוכה בקריאה, לפתח יכולות קריאה ביקורתית, לאפשר קריאה משותפת, ולטפח אמון בקריאה. ורצוי, אם אפשר, לעשות שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית.

Marker.ly מבקשת לתת מענה לצורך זה. דרך הפלטפורמה סטודנטים/ות מתבקשים לצבוע אזורים שונים בטקסט לפי מפתח שהגדיר/ה המרצה - למרקר אותם, ובכך לפרש את הכתוב. בקצה האחד אפשר לדמיין קטגוריות פשוטות: הבנתי / לא הבנתי, רלוונטי / לא רלוונטי. בקצה האחר, פענוחים דקים של סוגי טיעון, סוגי מהלכים, סוגי מחברים רעיוניים, וכיוצא בזה. הפלטפורמה אוספת את הסימונים, מנתחת את הנתונים, ומציגה את התוצאות באופן חזותי. היא מציגה למרצה מבט-על על הגיאוגרפיה של הטקסט, ומדגישה אזורי מריבה, מתחמי הסכמה, משפטים מבלבלים, וכיוצא בזה. בהדגישה אי-הסכמות, היא יכולה לאפשר למרצים להתמקד באזורים בטקסט בעלי פוטנציאל פדגוגי גבוה. בכך היא מיועדת, בראש ובראשונה, לשמש בסיס לדיונים פרשניים בכיתה - ובכך למקד את השיעור ולהגביר (אולי, בתקווה) את מידת המעורבות. במקביל, המערכת יכולה לספק לסטודנטים פידבק נקודתי: היא יכולה להצביע בפניו על אזורים בטקסט בהם הצביעה שלו חורגת משמעותית מצביעת הכיתה. בכך, היא מייצרת משהו הדומה להערכה-אוטומטית של תרגיל.  Marker.ly הופכת את הקריאה לחוויה ויזואלית, ובאמצעות המחשה חזותית היא חושפת את האדריכלות של הטקסט. תהליך המו״פ הגיע לכדי פיתוח של מוצר דיגיטלי עובד (MVP) המשרת את קורסי המרצים/ות משתתפים/ות.

חברי/ות הקבוצה:

ד"ר ליאת לביא - מרצה בתכנית לתואר שני בתקשורת חזותית ובמחלקה לתרבות חזותית וחומרית. liatlavi@post.bezalel.ac.il
ד"ר שחר פרדי כסלו - מרצה בבצלאל
אור כסלו - מעצב תעשייתי, מייקר ומתכנת
אביב ליכטר - מעצב גרפי עם התמחות בעיצוב ממשקים דיגיטליים