סדנת זכוכית לשיפור כישורי ניהול לסטודנטים/ות בעלי/ות לקויות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

סדנת זכוכית לשיפור כישורי ניהול לסטודנטים/ות בעלי/ות לקויות

פורסם ב
27.4.24

בשנים האחרונות מורגשת עלייה במספר הסטודנטים/ות המזוהים כבעלי לקויות נוירו-התפתחותיות הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. תפקודיהם הניהוליים של סטודנטים/ות אלה נמוכים, ובכך נפגעת היכולת שלהם לבצע עיבוד אינטגרטיבי של מידע מן הסביבה החיצונית והפנימית, ליצור מטרות לטווח קצר וארוך, לווסת התנהגות מיידית ולתכנן התנהגויות לקראת השגת אותן מטרות בעתיד. 

המעבר למסגרת האקדמית מציב אתגרים חדשים בפני סטודנטים/ות עם לקויות נוירו-התפתחותיות. אוכלוסייה זו מתארת קשיים במעבר לחיים עצמאיים ללא עזרת ההורים, קושי בלמידה, קושי בביצוע עבודות והגשתם בזמן, קושי לשלב בין לימודים ועבודה, ארגון מערכת שעות באופן עצמאי וקושי בהשתלבות חברתית. כתוצאה מקשיים, אלו סטודנטים/ות עם לקויות נוירו-התפתחויות אינם מגישים עבודות ותרגילים בזמן, מתקשים להתארגן בלמידה ואף נושרים מהלימודים. קשיים אלו מתווספים להרגשת הכישלון שחוו בעבר ולתפיסה הנמוכה את יכולתם להצליח ולהתאמץ. קשיים אלו, אשר לרוב מבוססים על תפקודי ניהול, מתרחשים בעקבות חוסר בכלים לארגון וניהול משימות וזמן.

אל מול אתגרים אלה, זיהה המחקר הזדמנות במתודולוגיית הלימוד בסדנת ניפוח הזכוכית העוסקת בפיתוח תהליכי יצירה. הלמידה בסדנת ניפוח הזכוכית מציעה מקרה קיצון של למידה מבוססת פרויקטים, וייחודה נובע מהאפשרות להפקת תוצר מוגמר מזכוכית תוך פעולה בסביבת עבודה ולמידה מאתגרת - עבודה עם אש, עם חומר לא מוכר ולא צפוי ובסביבת עבודה אינטנסיבית. תהליך העבודה בסדנה מלווה תחושת "קסם", כאשר במהלכו משתנה החומר תדיר בין מצבי צבירה, צבעים וטמפרטורות. המימד התהליכי של שיטת העבודה בסדנה משפיע באופן מיידי על התוצר, ועל כן שיטת העבודה בניפוח זכוכית מחייבת התמודדות עם מיומנויות ארגוניות וניהוליות כבר בשלבים מוקדמים ולאורך כל תהליך היצירה: תכנון וארגון מוקדם, ניהול תהליך, ריבוי משימות בעת ובעונה אחת, ביצוע משימות רב שלביות, קביעת סדר עדיפות, תהליכי ובקרה עצמית וכו'. 

מתוך הזיקה העולה בין שני השדות, ביקש מחקר זה לתקף את הקשר בין תהליכי עיצוב וקראפט ובין מיומנויות ניהוליות, ובכך ליצור בסיס לפיתוחן של תוכניות למידה ייעודיות המקדמות את התפקודים הניהוליים של סטודנטים.ות בעלי לקויות נוירו-התפתחויות, ותורמות לאפשרות שלהם להתמודד עם האתגרים שמציבה הלמידה האקדמית. תוצאות המחקר מצביעות על הפוטנציאל הגלום בהמשך הפיתוח וההטמעה של התכנית שעוצבה ונבחנה בסדנה החמה עבור סטודנטים/ות בעלי לקויות נוירו-התפתחותיות. בנוסף, המחקר יוצר הזדמנות ותשתית למחקרי המשך המבקשים לבחון את האפשרות לשימוש בסדנה החמה כמרחב לפיתוח של מיומנויות קוגניטיביות, חברתיות ורגשיות עבור קהלים נוספים, כדוגמת אנשים בעלי לקויות מוטורית, פגועי נפש, פוסט טראומטים, נוער בסיכון וא/נשים על הרצף האוטיסטי בתפקוד בינוני-גבוהה.

המימון למחקר הגיע מזכייה במענק מטעם המל״ג. 

חברות הצוות:
עינב מקורי - מרצה במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית. einavmekori@gmail.com
דר' מירי טל סבן - חוקרת ומרצה בכירה בחוג לריפוי בעיסוק, האוניברסיטה העברית. miri.tal-saban@mail.huji.ac.il

עוזרות מחקר:
נועה פיין - מרצה במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית
נועה למדן - אסיסטנטית במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית