קול קורא | השתתפות בכנס ׳תקשורת חזותית כפעולה אזרחית׳ למרצים/ות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קול קורא | השתתפות בכנס ׳תקשורת חזותית כפעולה אזרחית׳ למרצים/ות

פורסם ב
10.10.24

״יצירתיות היא הכוח להתנגד לעבר, לשנות את הסטטוס קוו, ולחפש אפשרויות חדשות. במילים פשוטות, יצירתיות היא היכולת להשתמש בדמיון, ואולי אף חשוב מכך, יצירתיות היא הכוח לפעול״.
- Ai Weiwei

ביום חמישי, 19.12.24, יתקיים כנס אקדמי רב-משתתפים בארגון התואר הראשון והתואר השני בתקשורת חזותית בבצלאל.

אנחנו חיים במציאות של קונפליקט תמידי, של דיס-אינפורמציה ומיס-אינפורמציה, שמזמנת לנו שפע של הזדמנויות להיות סוכני וסוכנות שינוי. בזמנים של משבר מקומי ועולמי שלא ידענו כמותו – עלינו לשאול את השאלה האם עולם העיצוב בכלל ותחום התקשורת החזותית בפרט יכולים להיות וצריכים להיות סוכנים של שינוי חברתי; כיצד דור חדש של מעצבים ומעצבות יכול להשתמש בכלים שלרשותו כדי להגיב למרחב בו הוא חי ולקדם מטרות חברתיות, פוליטיות, אקולוגיות ותרבותיות, וליצור שינוי.

בשנות התשעים הנהנתניות המוטו של עולם העיצוב היה ״Good design is good business״ (ובהחלט הצלחנו לשכנע בזה); נראה שכיום, על רקע האתגרים העומדים בפנינו בכל החזיתות, נדרשים המעצבים והמעצבות לקחת אחריות על העולם בו הם חיים, לשחרר את תחום העיצוב והתקשורת החזותית מתפקידם כמשרתי הכוחות הקפיטליסטיים התאגידיים, ולהגדיר אותם מחדש כדיסציפלינה ביקורתית של תושייה, המצאה ושינוי תודעה, המאפשרת לנו לדמיין עתיד טוב יותר.

הכנס ידון בתקשורת החזותית כפעולה אזרחית מחד; ומאידך, ככוח ביצירתן של תשתיות אזרחיות המאפשרות להעצים את כוחה של הפעולה האזרחית. מטרתו ליצור שיח על תפקיד העיצוב (כדיסציפלינה), ועל תפקיד המעצבים (כאינדיבידואלים) בתקופות של קונפליקטים, משברים ודילמות קיומיות.

באמצעות שלושה מושבים מרכזיים - זמן/מרחב/ פעולה - נשלב בין היסטוריה ותיאוריה לבין עשייה עיצובית ונדון בסוגיות אלו:
•מהי פעולת העיצוב כיום? האם ניתן להעצים מהלכים חברתיים ולחולל שינוי באמצעותה? האם ניתן להניע אנשים וכך ליצור פעולה (action) ותגובה (reaction)?
•איזו אחריות יש למעצבי תקשורת חזותית בחברה?
•היבטים היסטוריים ותיאורטיים הנוגעים בזיקה בין תקשורת חזותית לבין פעולה אזרחית
•היחסים בין תקשורת חזותית, התנגדות ומחאה; תקשורת חזותית ותנועות פוליטיות; תקשורת חזותית ודמיון פוליטי
•אסטרטגיות ופרקטיקות של תקשורת חזותית בעידן הדיגיטלי – הפיזי vs הווירטואלי, הממסדי/מסחרי vs האזרחי/מבוזר/חתרני
•סוגיות אתיות, עמדות אידאולוגיות וחשיבה ביקורתית ככלי לעיצוב מודע וכגורם מתווה בפעולה העיצובית
•עיצוב מגויס מול עיצוב מתגייס
•עיצוב מבוסס מקום ותפקידו של המרחב (הפיזי, הדיגיטלי והוירטואלי) ביצירת אינטראקציה ודיאלוג בין המעצב והאובייקט העיצובי לבין קהלים שונים

מרצי ומרצות קהילת בצלאל מוזמנים/ות לשלוח את הצעותיהן/ם להרצאות קצרות (15 דקות) העוסקות בשאלות אלו. על ההצעות להיות באורך של עד שני עמודים בפורמט PDF, ולכלול:
1. כותרת ההרצאה
2. תקציר עד 300 מילה
3. פרטים אישיים: שם, תפקיד, מחלקה, פרטי התקשרות
4. פסקה קצרה על תחומי העיסוק שלך הנוגעים בנושא ההרצאה המוצעת
5. 3-5 דימויים מייצגים של פרויקטים שיוצגו במסגרת ההרצאה

מועד אחרון להגשה: 5.11.24

את ההצעות יש לשלוח לכתובת המייל: vc.bezalel.conference@gmail.com, תשובות ישלחו עד תאריך 28.11.24.

צוות ההיגוי: דנה גז, נעמי גיגר, ד״ר נעמי מאירי דן, ד״ר חגית קיסר, רותי קנטור, פרופ׳ ענת קציר.