חדשות בצלאל
أخبار بتسلئيل
Bezalel News
׳תיכנות באמבטיה׳ - לימוד עצמי של קוד באמצעות שיחה עם מודל שפה
עד היום, לימוד תיכנות היה תהליך של רכישת שפה חדשה, אשר במהלכו ניתן היה להתחיל לקודד וליצור רק לאחר למידה ממושכת של אבני הבניין והתחביר. צורת ההוראה והלמידה המסורתית בקורסים כללה מהלך חוזר ונשנה של הרצאות ותרגול מעשי, וכך הסטודנטים/יות היו מגיעים אט-אט לרמת מיומנות סבירה בשפת תכנות אחת בלבד רק לקראת תום המסמטר. בשל חווית הלמידה הסיזיפית ובהעדר תחושת מסוגלות ומיומנות מספיק גבוהה - סטודנטים/יות רבים בבצלאל זנחו את התיכנות ככלי ביצירה.
כדי לנסות ולהפוך את הקידוד לחלק מארגז הכלים היצירתי של הסטודנטים/יות, נערך הניסוי ׳תיכנות באמבטיה׳ במסגרת קורס ׳שימוש בבינה מלאכותית בקידוד ובמיצב׳ בתואר השני בעיצוב תעשייתי - בכיתה בה שליש מהסטודנטים/יות הגיעו ללא ידע בתיכנות, חצי עם ידע מאוד בסיסי, והיתר ידע יותר מתקדם. הניסוי כלל שינוי מהותי של פרדיגמת ההוראה והלמידה המסורתית - תוך ביטול מרבית ההרצאות וההסברים בקורס, והחלפה שלהם בלימוד עצמי מבוסס פרויקט המתרחש מתוך שיחה ועבודה משותפת עם מודל שפה גדול. עם תחילת הקורס הסטודנטים/יות קבלו משימה שאפתנית - לבנות בזוגות מיצב אינטראקטיבי באמצעות תיכנות - ולאחד מבוא קצרצר החלו לעבוד יחד עם המודלים (גרסאות חינמיות של קלוד, chatGPT וקופיילוט) אשר סייעו לסטודנטים/יות לכתוב קוד, להבין שורות קוד ספציפיות, ולזהות באגים. לצד הפעולה עצמה - נערכה רפלקציה מתמשכת על תהליך הלמידה כדי לבסס אצת הסטודנטים/יות את הידע ולקדם נקודת מבט ביקורתית בעבודה עם המודלים - מה למדתי היום? מה מודל השפה לא הצליח לעשות, ולמה? מתי עדיף לשאול את גוגל ומתי מודל השפה?...
מבחינה פדגוגית הניסוי הציע שני חידושים עיקריים - אחד הוא למעשה אנטי-הוראה או שינוי של תפקיד המרצה מהעברת ידע לליווי, והשני הוא אימוץ עקרונות משיטת האימרסיה/האמבטיה ללימודי שפה. שיטה זו דוגלת ב״הצפה" של הלומד/ת בסביבה טבעית ומגרה המאפשרת ללמוד בצורה ספונטנית, לעומת למידה "סינטטית" שבה המרצה מגדיר מראש גבולות נוקשים לתוכן הלימודי. ׳תיכנות באמבטיה׳ יצר ערכים מרובים עבור הסטודנטים/יות, בכללם חווית למידה סוחפת, ופיתוח מיומנות ותחושת מסוגלות לתכנות של עבודות חזותיות וללמידה עצמאית של קוד. בנוסף - הניסוי קרב את אופן הלמידה לאופי העבודה המעשית כיום בשוק.
חברי הקבוצה:
ד״ר רועי עמית - מרצה בתכנית לתואר שני בתקשורת חזותית. roy.amit@mail.huji.ac.il
עמרי ברגמן - אסיסטנט. omribergman.bezalel@gmail.com
ליווי מתודולוגי: אורי יקותיאל ומורן זרחי