הוראה ולמידה 
בזמן קורונה בבצלאל | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הוראה ולמידה 
בזמן קורונה בבצלאל

פורסם ב
27.5.24

ההוראה והלמידה בזמן הקורונה היוו אתגר גדול, אשר הצריך להמציא ולעצב מחדש את תכניות הלימודים והקורסים השונים בבצלאל. אתגר זה היה מורכב במיוחד בשל הקונטרסט הקיים בין המאפיינים הייחודיים והמסורתיים של הוראת אמנות, עיצוב ואדריכלות (למידה התנסותית, אינטימיות, רפלקסיביות…), לבין האיכויות והאפשרויות של הוראה ולמידה מרחוק.

מחקר זה נועד כדי לתמוך בפעילות האקדמית החדשה שהאקדמיה נדרשה לה, ולבסס שגרת הוראה ולמידה מיטיבה בזמן קצר (מחקר יישומי): לאפשר לכל המרצים/ות ולכל הסטודנטים/ות להשמיע ולהישמע; לוודא שהגופים השונים בבצלאל מכירים את הצרכים, האתגרים וההצלחות לעומקם, ומכוונים את הפעילות שלהם בהתאם; ליצור גוף ידע מתפתח בהוראה ולמידה מרחוק שיוכל לשמש את האקדמיה גם באתגרים נוספים בעתיד; ולתמוך בפיתוח של צורות הוראה ולמידה חדשות.

בשל הדינמיות הרבה של השטח יחד עם הרצון לקדם באופן מתמיד את מלאכת ההוראה והלמידה, המחקר נערך בצורה מתמשכת בחמישה סבבים של למידה (סייקלים). איסוף המידע כלל ראיונות עומק עם מנהלים/ות ובעלי/ות תפקידים, ושאלונים מקוונים בעלי אופי איכותני שהופצו לכלל המרצים/ות והסטודנטים/ות בבצלאל. 

התובנות נגעו בהיבטים רבים, ביניהם: תוצאות למידה; עיצוב קורס; הוראה ולמידה של מיומנויות מרחוק; הוראה ולמידה בסדנאות; למידה עצמית; למידת עמיתים; קשב לסטודנטים/ות בזמן השיעורים; ביקורת עבודות והגשות; ציונים; הוראה ולמידה בשנה א׳; שגרת הלימודים; קשרים חברתיים; תקשורת; שינויים בתפקיד הסטודנטים/ות והמרצים/ות; וחדוות היצירה והלמידה/הוראה בקרב הסטודנטים/ות והמרצים/ות. בסיום כל סבב - הופצו התובנות לכלל המנהלים ובעלי התפקידים בארגון, והוטמעו בפעילות האקדמית במוסד.

מחקר: יעל יצחקי-גולן ומורן זרחי

מסמכי תובנות:
סבב #1

סבב #2

סבב #3

סבב #4