מגזין בצלאל | כיצד נתנייד בעתיד? | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מגזין בצלאל | כיצד נתנייד בעתיד?

פורסם ב
2.2.25

ככל שמתחזקת מגמת השימוש בתחבורה אוטונומית, גוברים הצורך והביקוש לחוויית משתמש שתיתן לנוסעים ולנוסעות מענה מותאם ומתקדם, אשר יסייע לא רק בניווט בעיר אלא גם בתקשורת עם אובייקטים נעדרי נוכחות אדם. מנקודת פתיחה זו יצאה קבוצת המחקר 'תחבורת העתיד' מהתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בראשות ד״ר רומי מיקולינסקי, גיא בלנדר, נעמי סלייני, יורי קלבנוב ותום רזניקוב. בעזרת מתודולוגיה של עיצוב ספקולטיבי ייצרה הקבוצה יוזמות חדשניות שמטרתן הייתה הטמעת טכנולוגיות חדשניות בתחבורה הציבורית בהתאמה לצרכי הנוסעים.ות. יוזמות אלו נועדו לבנות אמון בקרב הנוסעים.ות ולשפר את חוויית הנסיעה שלהם.ן. הקבוצה פועלת כבר מספר שנים בשיתוף פעולה עם מעבדת העיצוב של המכון להנדסה תעשייתית באוניברסיטת טוקיו (DLX) ועם חברות מסחריות ומפעילי תחבורה ציבורית מישראל ומאוסטריה.

הפרויקט הראשון שפותח במסגרת השותפות עם המעבדה היפנית היה פרויקט  RIPPLE - סדרה של ממשקים אינטראקטיביים שמטרתם להקל על כניסתם של הרכבים האוטונומיים לעיר. הקבוצה דמיינה מצבים בהם הרכב עצמו יכול לפצות על היעדרות הנהג (שהוחלף בבינה מלאכותית, רובוטקסי או רכב ללא נהג) ולקחת חלק פעיל בתקשורת עם הנוסעים. לצורך כך פותחו צורות חדשות של תקשורת שהן יעילות, ממוקדות באדם, ואוניברסליות, לדוגמא - פרוטוטייפ של רצפה אינטרקטיבית המותקן במיניבוס חכם (רובוטקסי) ונמצא בשימוש באוניברסיטת טוקיו.

לקריאה נוספת על פרויקט Ripple

Project Ripple - שיתוף פעולה בנושא תחבורת העתיד עם אוניברסיטת טוקיו, גיא בלנדר, בן לב, נעמי סלייני, תום רזניקוב
׳Project Ripple׳, שיתוף פעולה בנושא תחבורת העתיד עם אוניברסיטת טוקיו

 

פרויקט נוסף שפותח בשנתיים האחרונות הוא פרויקט Hitonami, שפירושו ביפנית גל אנושי. פרויקט זה נבע מתוך הבנה שהערים סביבנו גדלות, וחללי תחבורה ציבורית, כמו תחנות רכבת, הופכים עמוסים יותר ויותר. המסקנה אליה הגיע הצוות הייתה שניווט בסביבות מורכבות וניהול עומס חושי יהיו המפתח להסתדר בערי העתיד. צוות הפרויקט - תום רזניקוב, טל ניסים, יערה שטנר, עדי סימון, ניב ישר, גיא בלנדר, ד״ר רומי מיקולינסקי, נעמי סלייני, יורי קלבנוב - דמיין מחדש את החיים העירוניים שבהם 6G ומכשירי מציאות מעורבת הם חלק מחיי היומיום, וניסה לחשוב כיצד ניתן להפוך את רשת התחבורה המורכבת למערכת יעילה וממוקדת משתמש הרותמת אליה טכנולוגיות מתפתחות?

בחופשת הקיץ האחרונה, נסעו אנה בורקין ודימה זרצקי, שני סטודנטים בתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, להתמחות במעבדת העיצוב בטוקיו. אנה ודימה הצטרפו לקבוצת המחקר ופיתחו פרוטוטיפ בשם Fireflies Navigation - מערכת דינמית דמוית ״גחליליות״ דיגיטליות. הרעיון היה לחקור כיצד מטפורות הלקוחות מהטבע, כגון גחליליות, יכולות לשפר את חווית הניווט בסביבות עירוניות צפופות. הפרויקט נועד לשלב עיצוב אינטואיטיבי עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מציאות משולבת (MR, XR) או מציאות רבודה (AR) המאפשרת תצוגה של שכבות מידע והחוויות שונות על גבי המציאות באמצעות מכשירי MR לבישים. מטרת המערכת היא לסייע לנוסעים.ות ולהולכי הרגל למצוא את דרכם במרכזי תחבורה צפופים, לשפר את יכולת הניווט שלהם ולווסת תחושות של עומס קוגניטיבי, לחץ וחרדה.

בחור ובחרה עומדים מול מקרן
אנה, דימה והגחליליות - פרוטוטייפ Fireflies Navigation ביום הפתוח בקמפוס קאשיווה

כהוכחה לרעיון, פיתח הצוות פרוטוטיפ שהוצג ביום הפתוח באוניברסיטת טוקיו. המבקרים בתערוכה ניווטו בתחנת רכבת מדומה, השלימו משימה שדרשה לקיחת כרטיס, הליכה לשני שערים והכנסת הכרטיס לשער הנכון. ההדרכה היחידה שלהם הגיעה מתנועת גחליליות אינטראקטיביות שהוקרנו על הרצפה באמצעות חיישן ומקרן LIDAR. הפרוטוטיפ הדגים כיצד אלמנטים דיגיטליים מבוססי טבע יכולים לטפח אינטראקציות אינטואיטיביות.

פיתוח הפרויקטים האלה מבקש לדחוף את גבולות האפשר בתחום הניידות העתידית בהווה ובעתיד, לשנות את הדרך שבה אנשים חווים את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לכלי מכליל המקדם שוויון ומגיב למציאות דינמית וצרכים משתנים. הפרויקטים השונים של הקבוצה זכו במענקי מחקר ממשרד התקשורת היפני ומקרן התובענות הייצוגיות של משרד המשפטים והוצגו ברחבי העולם.

למידע נוסף על הפרויקטים שפותחו


כתבו: צוות מחקר תחבורת העתיד - גיא בלנדר, ד״ר רומי מיקולינסקי, נעמי סלייני ותום רזניקוב.
התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי

קראו עוד במגזין בצלאל >>

InstagramFacebook