מערכת בצלאל | לימודים במצבי חירום | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מערכת בצלאל | לימודים במצבי חירום

שיחה עם פרופ' מרב סלומון
פורסם ב
19.6.25

מאז פרוץ הלחימה, בצלאל פועלת להתאמת שגרת ההוראה למציאות החירום, תוך שמירה על רציפות אקדמית, גמישות ורגישות לצרכים המשתנים של הסטודנטים/ות והסגל. המרכז להוראת אמנות ועיצוב, בראשו עומדת פרופ' מרב סלומון, מוביל את ההיערכות הפדגוגית במוסד, ומספק תמיכה שוטפת למחלקות ולמרצים/ות. שוחחנו עם פרופ' סלומון על כיצד נערכת האקדמיה ללמידה גמישה ורגישה, מדוע חשוב להחזיק מסגרת גם כשקשה, והאופן בו הפדגוגיה הופכת גם לכלי של חוסן.


פרופ׳ מרב סלומון
פרופ׳ מרב סלומון (צילום: תומר פרוכטר)

נתחיל מהמצב כעת – איך האקדמיה נערכה מבחינה פדגוגית וארגונית למצב החרום הנוכחי?

לצערינו אנחנו כבר למודי נסיון. למדנו הרבה מההתמודדות עם משבר הקורונה ומהשביעי באוקטובר, שאת שניהם צלחנו אקדמית לא רע בכלל. במשברים הקודמים הבנו ונסחנו סוג של ״טריאז׳״ חירום של מה הכי חשוב ומה סדר הפעולות. הבנו שהכי חשוב זה קשר ותקשורת ולייצר בהירות, וודאות ושייכות. למרות שהמלחמה פורעת את רצף החיים ואת התודעה, הכי חשוב זה לזכור מי אנחנו ומה אנחנו עושים פה.

במרכז ההוראה (גוף רוחבי שאחראי על ההוראה בבצלאל ועובדים בו 7 מרצים ומרצות ממחלקות שונות באקדמיה) אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק, מתעדכנים, עוקבים, לומדים מה נכון ומה מתאים ומתוך כך מדייקים את הכלים והאפשרויות להמשך לימודים מוצלח במצב הנורא שנקלענו אליו. במהלך סבבי הקורונה ואחרי השביעי באוקטובר ריכזנו ומיפינו מידע רב על ההתמודדות של כל הגופים באקדמיה עם המשבר. זה היה תהליך למידה שאפשר לנו עכשיו להתארגן ולהערך במהירות להתמודדות עם האתגר הנוכחי.

המרצים והמרצות שלנו הם חבורה יוצאת דופן של א/נשים אכפתיים ומסורים, עם אחריות המקצועית ואקדמית עצומה. הם משקיעים המון זמן ומשאבים בלדאוג כל הזמן שהקורסים מותאמים למצב, שאף סטודנט/ית לא ישאר מאחור ושהלמידה תהיה רלונטית ומעניינת. בזכות העובדה שרוב רובם/ן של המרצים/ות הם יוצרים/ות בעצמם ההוראה שלהם/ן תמיד יצירתית. עכשיו עם הצורך בגמישות והתאמת המסגרות למצב, היכולות היצירתיות שלהם/ן באות עוד יותר לידי ביטויי ומאפשרות לנו להגיב במהירות ובדיוק לצרכים המורכבים שהמציאות דורשת.

כחלק מההבנות והנסיון שרכשנו במשברים הקודמים, יכולנו להושיט יד מיד לסטודנטים ולסטודנטיות וגם למרצים/ות. יש לנו דקנאט סטודנטים/יות נדיר שזמין 24/7 לכל צורך ובעיה. במקביל ההנהלה וראשי המחלקות יצרו מתווה עבודה לשבוע הראשון, שמתבסס על הנחיות פיקוד העורף ומייצר כמה שיותר סדר ובהירות בתוך חוסר הודאות, כאשר בראש ובראשונה, הכי חשוב הוא הביטחון האישי ושלמות הגוף והנפש של כולם/ן. מבחינה אקדמית, מאחר ואנחנו כבר ממש בקצה של הסמסטר ושנת הלימודים, הדאגה כרגע היא בעיקר לסיום השנה ולהגשות. למרות שזו השנה השנייה שאנחנו מלמדים בצל המלחמה הגענו לקצה שלה כשעיקר תוצאות הלמידה בקורסים כבר הושגו. עכשיו האתגר שלנו הוא הגשות הסיום, פרויקטי הגמר והתערוכה. כרגע, כל עוד האקדמיה סגורה בגלל מצב החירום, איפה שמתאים ואפשרי מתקיימים לימודים בזום. יחד עם זאת, ברור לכולם/ן שלא כל הסטודנטים/ות והמרצים/ות פנויים ללמד וללמוד כרגע. יש לנו סטודנטים/ות ומרצים/ות מגוייסים, מפונים, לא פנויים רגשית ובלי גישה לחומרים ומכשירים. זה אומר שכל מה שנעשה עכשיו אקדמית, נעשה עם הרבה הבנה ורגישות למגבלות. מצד שני, זה טוב לפנות את המחשבה לעניינים שאינם המלחמה והמתח סביבה. עיסוק במה שאנחנו - אומנים/יות אדריכלים/יות, מעצבים/ות העוסקים בתרבות חומרית, ברעיונות, וביצירה בעולם, עוזר לשמירה על הזהות שלנו ולחיזוק החוסן. גם העובדה שאנחנו קהילה לומדת, יוצרת ומלמדת עוזר. אנחנו שייכים לגוף חשוב עם הסטוריה ותפקיד בחברה הישראלית.

האקדמיה התמודדה לראשונה עם למידה מרחוק בתקופת הקורונה – אילו תובנות או כלים מרכזיים נלקחו משם לשימוש היום?

תקופת הקורונה היתה תקופה שבה המרצים/ות, הסטודנטים והסטודנטיות פיתחו פרקטיקות הוראה ולמידה מפתיעות ומקוריות שהביאו אותנו למצב בו הצלחנו לקיים שגרת לימודים טובה גם בתקופות הסגרים. 

רוב הלמידה מרחוק נעשתה בזום ובלוחות השיתוף של Miro. רבים/ות מהמרצים/ות שלנו ממשיכים לעבוד עד היום עם לוחות השיתוף גם אחרי שחזרנו ללמד פנים אל פנים, ככה שהמעבר חזרה לפורמטים מקוונים הוא לא דרמטי עבורינו. יש מחלקות ששמרו אפילו על חלק מהקורסים במתכונת של זום ויש לנו היום אפילו קורס חובה במתכונת דיגטלית א-סינכרונית בתרבות חזותית וחומרית. ביום יום שלנו, לא פעם אנחנו עוברים להפגש בזום באופן מקוון מכל מני סיבות. לכל מרצי/ות האקדמיה יש חשבונות זום ומירו פעילים ובנוסף לאורך כל השנה מרכז ההוראה מציע הכשרות בכלים דיגטלים (גם בבינה מלאכותית דרך אגב). יש לנו וובינרים, Tool Kits והרבה כלים ודוגמאות שנגישות למרצים/ות לפורמטים מקוונים של למידה ושל הגשות.

כיצד ניתן מענה לפערים בין סטודנטים/ות עם ניסיון קודם בלמידה מרחוק לבין אלו שזו להם הפעם הראשונה?

מאז הקורונה הזום והלמידה מרחוק הפכו לחלק בלתי נפרד מדרכי התקשורת והעבודה שלנו. הסטודנטים בשכבות ג׳, ד׳ וה׳ היו סטודנטים/יות בבצלאל בתקופת הקורונה. שנים א׳ וב׳ לא היו עדיין סטודנטים/יות אבל התנסו גם במפגשים מקוונים מרחוק במסגרות אחרות. הייחוד שלנו בבצלאל הוא היכולת ללמד וללמוד מרחוק באופן מעניין, אקטיבי, מפעיל ואפילו חוויתי ומסעיר. כעקרון גם בתקופת הקורונה וגם עכשיו, אנחנו לא מוותרים על הלמידה ההתנסותית והחומרית וגם לא על המפגש הבין אישי האינטימי שמתאפשר בלמידה פיזית בקמפוס. אבל אנחנו יודעים להיות גמישים ולהסתגל במהירות לכל מני מצבים. כולנו יוצרים ויצירתיים וגם מבינים שכרגע המציאות לא מתחשבת בנו. מתוך ההבנות הללו אנחנו מציעים קשב, רגישות ואכפתיות לכל סטודנט וסטודנטית. שלחנו כבר בתחילת הארוע לכל המרצים/ות תזכורת בצורת וובינר וסרטוני הדרכה על העקרונות של הוראה ולמידה מרחוק אפקטיבית. אנחנו עובדים עם מרצים ומרצות באופן פרטני על מחשבה ודיוק אופני התאמת הקורסים לזום. וגם מבינים שלא הכל יכול לעבוד לזום. יש קורסים ומסגרות שיאלצו להידחות עד שנוכל להיפגש שוב. זה גם חשוב להבין מה הערכים שאנחנו לא יכולים להתגמש לגביהם.

זה המקום לציין שאם יש סטודנט או סטודנטית שצריך/כה עזרה עם הזום, עם מחשב או עם כל מרכיב שיכול לאפשר להם/ן ללמוד מרחוק - שיפנו לדקנאט ויקבלו מענה. המטרה שלנו היא שלכולם/ן תהיה גישה ללימודים המקוונים.

האם קיימות תכניות תמיכה או הדרכה עבור המרצים/ות?

קיימות תוכניות ומסגרות תמיכה והדרכה רבות למרצים/ות. לאורך כל השנה מתקיימות סדנאות הכשרה, התפתחות מקצועית והכרות עם כלים טכנולוגים וגישות פדגוגיות. אנחנו מלווים את כל המחלקות והמרצים/ות לפי התקופה בסמסטר: תכנון ועיצוב הקורס, השיעור הראשון, צורות הביקורת, איך יוצרים למידה חוויתית ומשתפת, איך מתמודדים עם מתחים ומנהלים שיח מורכב בכתה שיושבים בה סטודנטים/ות מכל קשת החברה, איך מתמודדים עם הקשיים שהמלחמה מביאה, וכמובן איך מלמדים מרחוק. המרצים/ות וראשי המחלקות יודעים לפנות אלינו עם שאלות קונקרטיות ויחד אנחנו חושבים על פתרונות. בימים האחרונים אני וכל הצוות הפנומנלי של המרכז בטלפון ובזום עם מרצות ומרצים מכל המחלקות מגוייסים להבין ולהתאים את ההגשות לתנאים שנוצרו. 

כל מרצה שרוצה או צריך עזרה בשאלות שקשורות לאיך ללמד מוזמן/נת לפנות אלינו. יש לנו גם אתר עם הרבה מידע וכלים שהמרצים/ות יכולים להעזר בו עצמאית.

מהם לדעתך היתרונות (אם יש כאלה) של הוראה מרחוק דווקא בזמן משבר?

כמו שעניתי בהתחלה, הכי חשוב במצב של משבר גדול זה לשמור על קשר ועל רצף. מפגש לימודי מרחוק, או אפילו רק מפגש זום לשיחה ועדכון שומרים על קשר. אפילו שיחת טלפון או ווטסאפ יכולים לחבר ולבטא דאגה. הקשר וההרגשה שאנחנו לא לבד. שכולנו שייכים לבצלאל, זה מה שבונה חוסן וזה מה שגם מזכיר לנו כמה אומנות ועיצוב הם דבר חשוב ויקר ערך.