סדנה בכתיבת ביקורת על יצירה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

סדנה בכתיבת ביקורת על יצירה

קוד
1230033
שעות אקדמיות
30
נ"ז
2
סמסטר א
יום
חמישי
בשעה 11:30 - 13:00

מטרת הסדנה היא להעמיק את היכרותם של הסטודנטים עם שדה ביקורת התרבות, על הסוגות הספרותיות השונות המובילות אותו, בשני תחומים עיקריים, והם: 1. ביקורת אקטואלית על יצירות התרבות ומוצריה – רשימות ביקורת על תערוכות, מופעים, ספרים – המופיעה באופן מסורתי בעיתונים ובכתבי עת ובאחרונה גם בבלוגים ומגזינים מקוונים.  2. ביקורת התרבות במובן הרחב, הסוציולגי – מסות של ביקורת על אודות הנורמות, הערכים והסמלים המשותפים לחברה [כולל יצירות התרבות ומוצריה] – כפי שזו מופיעה באופן מסורתי בכתבי עת ובספרים.

בסדנה נתעכב על סוגת הביקורת האקטואלית של יצירות התרבות ומוצריה, נשוחח על שקיעתה בשנים האחרונות של הסוגה הזאת, ונתוודע ליצירות של ביקורת ספרות במיטבה – יצירות שמקיימות שיחה עם היצירה ועם הקוראים –  מהעת האחרונה.

ואולם עיקרה של הסדנה הוא עצם ההתנסות בכתיבת ביקורת. בסדנה יוזמנו הסטודנטים לעמוד בסטנדרטים של כתיבה במיטבה: דיוק, כנות, חקירה; הם יונחו לרכוש כלים של ביקורת תרבות – התבוננות במניעים ובכוחות הפועלים בחברה; הם יודרכו לשאול שאלות על המובן מאליו.

ז'אנר הביקורת הוא סוגה ספרותית העומדת בזכות עצמה, בעלת סט של ערכים וסטנדרטים, והסטודנטים ילמדו להכירה תוך כדי כתיבה. במהלך הסדנה יתבקשו הסטודנטים לבחור יצירה אחת אקטואלית – יצירה ספרותית, יצירת אמנות, מופע, סדרת טלוויזיה או מחזה – ולכתוב עליה רשימת ביקורת, שעומדת בסטנדרט הגבוה ביותר: רשימה שמתארת היטב את היצירה המבוקרת, ומכניסה אותה להקשר תרבותי רחב – בין שזהו גוף העבודות של היוצרת ובין שזהו תחום היצירה, או הסוגיה התרבותית שהיצירה מתמודדת איתה; רשימה ששואלת שאלות, ונעזרת ביצירות של ביקורת תרבות במובן הרחב – ביקורת תרבות פמיניסטית, קווירית, מרקסיסטית, ביקורת תרבות הצריכה, ואזורים אחרים של ספקנות חיונית – כדי להעמיק את השיחה התרבותית שהיצירה המבוקרת מעוררת.