סטודיו ד'-Rotational סיבובי | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

סטודיו ד'-Rotational סיבובי

קוד
623016
שעות אקדמיות
120
נ"ז
6
סמסטר א
יום
רביעי
בשעה 9:00 - 13:00
עיצוב תעשייתי (.B.DES)

פרופ' דב גנשרוא

סטודיו ד'

המחלקה לעיצוב תעשייתי

בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים

Rotational

סיבובי

סמסטר א', יום ד' 10:00-13:00 (+ יום ב' 18:00-19:00)

הקורס יתמקד בפעולה הסיבובית בהקשרים רחבים של making.

תנועה סיבובית מוטבעת בקיומנו באמצעות הפיזיקה; מתנועה פלנטרית, דרך טורנדו ועד לקנה המידה האטומי. אנו מיישמים עקרונות של תנועה סיבובית בטכנולוגיות מלאכה מזה מאות ואף אלפי שנים, כדוגמת חריטת עץ ושיש, קידוח, יציקת מתכת בצנטריפוגה, טוויית חוטים, כדרות וכדומה. גישות עכשוויות משדרגות לפעמים את הטכנולוגיות המסורתיות הללו, מחליפות חומרים, מעדכנות את כוחות ההנעה, מנתבות תהליכים לתוצרים חדשנים ומשלבות כלים דיגיטלים.

עבור המין האנושי, החוויה הסיבובית מתקשרת גם למצבים אלטרנטיבים של תודעה, המופעלת על ידי מעשים של יצירה מוחשית, ידנית, לכדי חוויה רוחנית ואף דתית. בעלי מלאכה יעידו כי הפעולה הרפטטיבית המתקיימת ביצירה של אובייקט מייצרת מצב מדיטטיבי. לצידם, אמונות דתיות מובילות מאמינים לבצע פעולות סיבוביות חזרתיות. לדוגמא באסלאם - הקפת הכעבה במכה, בבודהיזם הטיבטי - סיבוב גלגלי תפילה והליכה סביב ההר הקדוש קילש, דרווישים סופיים חגים סביב צירם, ביהדות - משחק בסביבונים, הקפות בבית הכנסת וסילסול פאות. גם המילה חג - מקורה בסיבוב.

העברת מסורות מדור לדור, כמו גם אופן מדידת הזמן על ידי האדם, הן מעגליות; כשם שאת האם מחליפה הבת, ההופכת לאם, שמעבירה לבת…פעימה אחר פעימה, החזרה לאותה נקודה שכבר אינה אותה נקודה. איך מועבר הידע בעידן המדיה החברתית, הבינה המלאכותית, התקשורת רב-שכבתית והשינוי מואץ?

לסיכום נוסיף, כי הדיון על הסיבובי יכלול בהכרח גם מבט אל הציר שסביבו הוא חג, בין אם הינו מכני או קונספטואלי, ניתן יהיה להבחין במערכת היחסים ביניהם. כל קדר יאמר לכם כשתשבו לראשונה לעבוד על האובניים: ״מיצאו את המרכז שלכם!״.

*יתכן שהקורס יפעל בשיתוף פעולה עם האקדמיה לאמנות סין CAA (China Academy of Art)