עיצוב, אשכול שיטות מחקר | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

עיצוב, אשכול שיטות מחקר

קוד
63003488
שעות אקדמיות
0
נ"ז
3
סמסטר א
יום
שישי
בשעה 9:00 - 13:30

חשיפה והטמעה; אנליזה ארכיאולוגית ועיצוב

 

לתחומי הארכיאולוגיה והעיצוב הבנה עמוקה של חפצים.  בין אם היוצרים שלהם היו מודעים לכך ובין אם לא, חפצים הם כלים המכילים, מקבעים ומעברים מידע. חפצים מעידים על הנסיבות שהביאו לקיומם ומספרים על אנשים ועל ההקשר התרבותי הרחב יותר. 

עיצוב מטמיע מידע לתוך חפצים באמצעות בחירות של חומר, טכנולוגיה, צורה, שימושיות, צבע, עלות, ארגונומיה, מחזור חיים וכו'. ארכיאולוגיה מחלצת או חושפת מידע כזה לעתים קרובות למען הבנת תמונה גדולה יותר: זהות קהילתית, קשרי סחר, זיהוי שינויים על פני ציר הזמן וכן הלאה.


לשם כך תחום הארכיאולוגיה נוקט בשיטות חקירה שונות: חפירה, ניסוי, חישוב, התייחסות אתנוגרפית/טקסטואלית, ניתוח חומרים וכו'. בין טכנולוגיות האנליזה המדעיות הרבות בהן נעשה שימוש ניתן למצוא תיארוך carbon14, פיענוח DNA, ניתוח בלאי, ניתוח שאריות, פירוק איזוטופים, רנטגן, הדמיית fMRI, עיבוד מערכי נתונים ועוד. תגליות חדשות ומשמעותיות מתקיימות בשיגרה על ידי בחינה חוזרת של ארטיפקטים שנשמרו בארכיון במשך שנים, במקביל לתגליות שנחשפו בחפירות חדשות.

הקורס מציע מגע בתחום הארכיאולוגי בשני מישורים. הראשון באמצעות שיטות משדה הארכיאולוגיה, והשני על ידי עיצוב חפצים תוך מחשבה על הטמעת מידע. הקורפוס הארכיאולוגי מציע מרחב עשיר של תרבות חומרית אנושית מתמשכת, כאשר עיצוב נושא את הלפיד קדימה. מבט לאחור, בכדי לצעוד קדימה.