עיצוב מרחבי למידה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

עיצוב מרחבי למידה

קוד
631164685
שעות אקדמיות
0
נ"ז
4
סמסטר א
בשעה 10:00 - 13:00

בתי הספר הנפוצים כיום קמו ועוצבו ברוח המהפכה התעשייתית וכמעט שלא השתנו מאז. תהליכים שהחלו בשנים האחרונות בהשפעתה של מהפיכת המידע, כוללים היכרות ואימוץ טכנולוגיות מתקדמות ופיתוחן של תפיסות פדגוגיות חדשות ושיטות לימוד חדשות ופורצות דרך - דרכי למידה הדוגלות בלימוד וניהול עצמי, לימוד קבוצתי, לימוד סינכרוני, א-סינכרוני והיברידי. 

 

סביבות הלימוד הפיסיות עתידות להשתנות גם הן, זאת מתוך מטרה ליצור אקלים ותשתית מתאימים לתפיסות חינוך ולמידה מעודכנות שיכולות להתבצע בכל מרחבי בתי הספר ומחוצה לו. מטבע הדברים, שינויים בתפיסות החינוך, מציעים שינויים מתבקשים גם במרחבי הלמידה העתידיים. אדריכלים ומעצבים הופכים לשחקנים מרכזיים במלאכת התרגום והמימוש של תפיסות פדגוגיות חדשות, תוך שהם בוחנים ומציעים צורה, מבנה ותפקוד למרחבי למידה גמישים, משתנים ומותאמים לעתיד לבוא. 

 

אנו עדים להתפתחויות מרתקות בדיונים אודות החיבור בין עולם החינוך הפורמלי וזה שאינו פורמלי, הגבולות מיטשטשים ואלמנטים בלתי פורמליים נכנסים יותר ויותר לבתי הספר. 

 

לאור התובנות הללו, הקורס יפעל בשיתוף פעולה עם אגף הנוער במוזיאון ישראל. אגף הנוער שהוא למעשה אגף החינוך לאמנות של המוזיאון משמש כבר כמעט שישה עשורים כמוקד יצירתי המושך אליו ילדים (ומבוגרים) מעולמות שונים, ומהוה טריטוריה ייחודית לחקירת החיבור בין חינוך, לימוד, יצירה ועיצוב. 

 

הקורס יאפשר לבחון ולאתגר את התפיסות הרווחות בעולם החינוך מתוך נקודת מבט של מעצב.ת, דרך שיטות עבודה ומחקר מתחום העיצוב (Creative Practice Research). במסגרת הקורס נפגוש אנשי מפתח משדה החינוך, נלמד ונמפה מספר אזורי מיקוד ונחקור דרך תצפיות ולמידת הצרכים בשטח. בעזרת  יצירה ובחינה של אבי-טיפוס ואמצעים התנסותיים נוספים נשאף לתרום לשדה תרומה משמעותית, תוך שיכלול מתודות מחקר חדשות.  

 

נשאל וננסה לתת מענה לשאלות כגון:

  • מהי סביבת למידה? 
  • מה ניתן ללמוד מההשפעות של סביבות למידה פיזיות ואנושיות על איכות וחווית הלמידה, במה הן דומות או שונות זו מזו?
  • מה ההבדל בין חינוך ללמידה ? (Education – Learning) כיצד ההבדל משפיע על סביבת הלימוד-למידה?
  • מהן ההשפעות ההדדיות בין המרכיבים השונים בסביבת למידה?
  • ומה בעצם הבעיה? למה צריך בכלל לעסוק בתכנון סביבות למידה? –האם צריך חדשנות בעיצוב, או אולי רק דרכי יישום חדישות?