קורס בחירה: הקיבוץ בהקשרו | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קורס בחירה: הקיבוץ בהקשרו

קוד
70225
שעות אקדמיות
30
נ"ז
2
סמסטר ב
יום
שלישי
בשעה 10:00 - 11:30

הקיבוץ הוא היצירה האדריכלית המקורית ביותר, אם לא היחידה, שנוצרה בישראל במאה השנים האחרונות. עם זאת ועל אף היותו יצירה ייחודית בקונטקסט של המודרניזם הבינלאומי, הקיבוץ לא זכה עדיין למלוא תשומת הלב וההערכה המחקרית הראויה לו ככזה. הקורס, כפי ששמו רומז, מבקש למקם את הקיבוץ בהקשריו הרחבים כביטוי ייחודי ויוצא דופן של רעיונות פילוסופיים, פוליטיים וחברתיים ששורשיהם בהגות אירופית של המאה ה-19 אשר תורגמו לפרקטיקות חיים יומיומיות החובקות את כל מחזורי פעילות האדם, היומיים, שבועיים ושנתיים מלידתו ועד פטירתו ואשר תורגמו לרעיונות מרחביים ואדריכליים מקוריים וספציפיים בהיעדר תקדימים מספקים.

הקורס מיועד לסטודנטים בתואר ראשון ושני באדריכלות, תכנון ערים ואדריכלות נוף, המתעניינים באופן בו האדריכלות מתרגמת ומממשת רעיונות פילוסופיים ופרקטיקות חברתיות לכדי מרחב מחיה ספציפי, ממציאה טיפולוגיות חדשות וממלאת תפקיד מהותי בהתארגנות החברתית היומיומית של משתמשיה.

בתום הקורס יכירו הסטודנטים מושגי יסוד בחשיבה הפילוסופית, פוליטית וחברתית של אירופה במאה ה-19 אשר היוותה בסיס לאדריכלות המודרנית באירופה של המאה-20. הסטודנטים ילמדו להכיר את ההוגים המרכזיים אשר ניסחו את רעיון הקיבוץ בראשיתו ואת האדריכלים אשר תירגמו את הרעיונות החברתיים הללו לכדי מרחב אדריכלי מקורי בתוך התנועה המודרנית של המאה ה-20, שאיכויותיו המובהקות ניכרות ברבים מהקיבוצים עד עצם היום הזה.