התנועה לשחרור האשה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

התנועה לשחרור האשה

תאריך:
28.2.22

המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בשיתוף עם ספריית בצלאל מזמינות לתערוכה "התנועה לשחרור האשה", כחלק מסדרת התערוכות "מחקר יוצר - בין שתי ויטרינות". בתערוכה תציג הצורפת שרון לשם מורד, אשר עוסקת בשנים האחרונות ביצירתה באופן בלעדי וכמעט אובססיבי במחקר צלמיות אשה. בעבודת כפיים עדינה היא יולדת נשים קטנות מן האצבעות, עשויות במגוון של חומרים וטכניקות עבודה מסורתיות.

צלמיות הן חפצים דמויי דמות (אדם, אשה או חיה), המוכרים בתרבות 45 אלף שנה לפחות. מעלותיהן ואיכויותיהן משתנות מתקופה לתקופה. מהי צלמית בתרבות מודרנית? מה כוחה עבור צורפת שבוראת אותה שוב ושוב? מה היא מבטיחה?

לשם מורד מייצרת את הצלמיות מתוך עבודה חופשית בחומר וכמעט ללא היעזרות בסקיצות. היא ממוללת שעווה בקצות אצבעותיה, מרקעת פיסות מתכת זעירות ומכתימה אותן בצבעי אמאייל. הפעולה החזרתית מטעינה את המעשה האינטואיטיבי בקצב של נשימה. המיומנות שנטבעת בכף היד הופכת את עבודת האצבעות לפעולה כמעט מיסטית, לאנרגיה שמשכפלת את עצמה. הצלמית הופכת למעין הדהוד, לקצב, לגוף נוכח. מכאן התשוקה להחזיק אותה בכף היד, לחוש את החום שנאצר בה.

בעשייה החזרתית, הכמעט בלתי רצונית, שרון מעמידה את התנועה לשחרור האשה: גוף העבודות הרחב, השופע, המפתיע, הוא ביטוי של אשה אל אשה. עגולה, צרה, עקומה, שופעת שדיים או חסרת ידיים, נוטה על צידה או קשורה – כל אחת ואחת שונה, ייחודית, מוזרה, מצחיקה וחריגה. נשים נחשקות אלו בלתי ניתנות להכללה. כל אחת היא פעולה. כל אחת היא תנועה בפני עצמה.

התערוכה תעמוד בגלריית המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בקומה 4 בקמפוס הר הצופים בין התאריכים 28.2-21.3.22

פתיחה | 28.2.22 | 12:30

אוצרת: ד"ר טל פרנקל אלרואי