רְפָאִים
Refaim / رِفائِيم
18.4.24 - 1.6.24
מקור המונח "רפאים" במקרא, והוא נושא שתי פרשנויות שונות. בכתובים סיפוריים והיסטוריוגרפיים זהו שמו של עם ענקים קדום, שישב בעבר הירדן המזרחי לפני בואם של העמונים והמואבים לשם. בטקסטים שיריים, לעומת זאת, "רפאים" איננו שמו של עם מסוים, אלא כינוי לדרי שְאוֹל. בתרבות העכשווית משמש המונח באופן חופשי לתיאור רוח הדברים, הוויה שאינה קיימת באופן פיזי, או מקום נטוש ומרוקן. התערוכה ״רְפָאִים״ מקבצת עבודות של שלושה אמנים, הנוגעים באופנים שונים בדבר מה שהיה ואיננו עוד, לפחות לא באופן מוחשי ברור; עבודות, שמוטבע בהן הגוף האנושי, אך לבד מסימנים או מעקבות הוא נעדר באופן פיזי מן החלל. ליהי תורג'מן פועלת מתוך חיכוך ישיר עם מרחב קיים. בעבודתה היא מותחת בדים על פני שטח ממשיים ומתחקה אחר קווי המִתאר, המרקם והדחיסות המאפיינים אותם. טורבינות הגוף-רוח של כרמית חסין מתעתעות בתפישת הגוף. הן בנויות כאלמנט מכני, הנשען על תנועת הרוח כגורם מחולל המצוי בטבע, ועל המרה של אנרגיית רוח לאנרגיה חשמלית, אלא שאלמנט זה מצמיח מתוכו שוב ושוב מוטציות גופניות. עבודתו של רוני חג'ג' מתקיימת על המתח בין נוכחות צלילית לבין אטימה מוחלטת של גלי הקול הפוטנציאליים, ובנויה משתי יחידות גדולות של ספוג אקוסטי, שמטבעו בולע לתוכו גלי קול הנהדפים כנגדו, ומעבודת סאונד עדינה, המבקשת להבליח בכל זאת, לעלות ולהישמע מבעדו.
מציגים/ות:
ליהי תורג'מן / ليهي ترجمان / Lihi Turgeman
כרמית חסין / كرميت حَسين / Carmit Hassine
רוני חג'ג' / روني حجاج / Roni Hajaj
אוצרת:
הדס מאור / هَدس مأور / Hadas Maor
גלריית תמונות
׳רפאים׳, מראה תערוכה, 2024, ליהי תורג'מן, רוני חג'ג', כרמית חסין (צילום: ברק רובין)
׳רפאים׳, מראה תערוכה, 2024, רוני חג'ג', כרמית חסין (צילום: ברק רובין)
׳רפאים׳, מראה תערוכה, 2024, ליהי תורג'מן, רוני חג'ג', כרמית חסין (צילום: ברק רובין)
מתוך התערוכה ׳רפאים׳, ליהי תורג'מן, ׳תאים׳ (קולומבריום), 2014 (צילום: ברק רובין)
מתוך התערוכה ׳רפאים׳, ליהי תורג'מן, ׳תאים׳ (קולומבריום), 2014 (צילום: ברק רובין)