התכנית לתואר שני באמנויות
برنامج اللقب الثاني في الفنون
Master's Program in Fine Arts (M.F.A.)
קישור לשנתון - לעיון בתכנית הלימודים המלאה ובפרטי הקורסים
מרכיבי התכנית
כל משתתף/ת בתכנית נתפס/ת כציר ייחודי סביבו נעים המרכיבים המנחים של התכנית: עבודת סטודיו עצמאית, הנחיה אישית, ביקורת סטודיו קבוצתית, סדנאות, סמינרים, תערוכות, לימודים עיוניים, מפגש עם אמניות/ים ומרצות/ים אורחות/ים, תערוכת גמר ועבודה כתובה. התכנית בנויה סביב שלד בסיסי קבוע של מסגרות אקדמיות וסגל הוראה, אך שואפת לגמישות מרבית בהתאם לדינמיקה של הקבוצה כולה ולצרכים האישיים של כל משתתף/ת.
תקופת הלימודים
משך הלימודים בתכנית: שתי שנות לימוד.
הלימודים מתקיימים בימי ראשון, שני וחמישי. בימי ראשון לימודים עיוניים בקמפוס המרכזי בירושלים ו/או בימי שני לימודים עיוניים מקוונים באנגלית (בחירה) ובימי חמישי לימודים מעשיים ברח׳ הרצל 119.
נוכחות במהלך השבוע בפעילויות התכנית ונוכחות בסטודיו היא חובה – לא רק בימי הלימודים הרשמיים.
בנוסף, מתקיימים ארועים נוספים במהלך השנה האקדמית, כגון: ביקורים ומפגשים בתערוכות, השתתפות בימי עיון, סדנאות והרצאות; לא בהכרח בימים ראשון או חמישי.
היקף הלימודים
הדרישות הלימודיות כוללות: 42 נ"ז
השתתפות במפגשי מרצות/ים אורחות/ים והגשת פרויקט גמר.
לימודים מעשיים*
*תוכנית הקורסים המעשיים היא חובה וזהה עבור כלל הסטודנטיות.ים בתכנית בהתאמה לשנת הלימוד.
העבודה בסטודיו היא מסגרת ההתייחסות הבסיסית של התכנית, ציר מרכזי של מטלות התואר, וחלק בלתי נפרד מהן. הסטודנטיות/ים לתואר שני נתפסות/ים עם מוטיבציה ויכולת לפתח מהלך עצמאי של מחקר יצירתי אישי בסטודיו, כאשר היצירה האמנותית היא המרכז לדיון ביקורתי, לפעילות בתכנית ולדיאלוג של הסטודנט/ית עם עמיתיו ועם צוות התכנית. בצלאל מעמידה לרשות כל סטודנט סטודיו; הפעילות האישית בסטודיו משתלבת בפעילות מכלול המסגרות הלימודיות של התכנית ומאפשרת לסטודנט/ית ליצור ולפתח דיאלוג.
** חובה להגיע לסטודיו לא רק בימי הלימוד הרשמיים.
4 נ"ז, שנתי
יום חמישי, 12:00 – 14:00
רשימת המנחים:
פרופ' דור גז; פרופ' שרון יערי; פרופ’ יהודית סספורטס; שרון בלבן; אורית בן שיטרית; מאיה דוניץ; מנאר זועבי; מריל לדרמן יוקליס; נבט יצחק; הדס מאור; דניאל מאיר; דוד עדיקא; אלי פטל; יוסף קריספל; גלעד רטמן; גיל מרקו שני
המפגש בין אמן.ית בוגר.ת ומנוסה לבין סטודנט.ית לאמנות הינו פורמט פדגוגי היסטורי על פיו אמן מלמד אמן. ההנחיה האישית מאפשרת תנאים לדו-שיח בין סטודנט.ית-מרצה והתייחסות לעבודות של הסטודנט.ית היחיד.ה. למפגש כזה תפקיד חשוב בתהליך גיבוש זהותו האמנותית של הסטודנט.ית. במפגשי ההנחיה יושם דגש על חיזוק המרכיבים המקוריים ופיתוח ההיבט האישי ביצירתו, תתקיים "קריאה" של עבודת הסטודנט.ית במטרה לזהות מהלכים בעבודה ולמקמה בקונטקסט תרבותי-חברתי רחב ולאפשר למרצה הגשת סיוע והנחייה מתאימים. כל סטודנט.ית יפגש עם מנחות.ים אישיים ומנחות.ים אורחות.ים לסירוגין לאורך השנה.
בשנה ב' נבחר לכל סטודנט.ית מנחה אישי.ת שמלווה אותה.ו לפרויקט הגמר.
הציון בקורס ההנחייה האישית מורכב מסך ממוצע הציונים של המנחות.ים איתם נפגשים הסטודונטיות.ים במהלך שנת הלימודים.
סמינר חובה שנה א' - מעשי ועיוני, 6 נ"ז
פרופ' דור גז - קובייה לבנה תאוריות ואופני פעולה , שנתי , 4 נ"ז
הדס מאור - קובייה לבנה מיפוי דרכי תצוגה, סמסטר א', 2 נ"ז
שנתי, יום חמישי, 10:00 – 12:00
הסמינר מתפרש על פני שנת הלימודים ומתכנס מידי שבוע לדון במיפוי של מגמות בולטות בשדה האמנות, בחינה של דרכי תצוגה שונות ורכישה של כלים מעשיים להשתלבות בשדה כאמנים פעילים. תכליתם של כלים אלו היא יצירת מנעד רחב של אפשרויות פעולה, למידת שיטות עבודות ובחינה מעמיקה של עצם מושג התצוגה בעשורים האחרונים ובעת הזו בה נעשה שימוש נרחב בפלטפורמות מקוונות. במהלך הקורס פרופ׳ דור גז והדס מאור ילמדו לסירוגין מושגי מפתח, דוגמת: הקובייה הלבנה, הצבה תלויית-חלל, הצבה תלויית-זמן, סאונד, פרפורמנס ועוד, וכן נעמיק בשאלת חיוניות אובייקט התצוגה והתצוגה בחלל פיזי.
הסמינר מהווה מסגרת שמטרתה לחדד את הבנת אופני הפעולה של הסטודנטיות/ים ואת השימוש המעשי בכלים השונים שהן/ם רכשו. במהלך השנה יתקיימו מסגרות שונות של פרזנטציות, דיונים, קריאת טקסטים, ביקורי אורחים, תצוגות אישיות ו/או קבוצתיות ופעולות בחללי העבודה השונים/בפלטפורמות מקוונות.
חובות ההגשה של הסטודנטיות/ים כוללות פרזנטציה של רפרט עיוני בסמסטר א‘, פרזנטציה של פרויקט מעשי בסמסטר ב‘ והגשת עבודת סמינר כתובה לפרופ׳ גז המתבססת על הפרויקט המעשי בסוף סמסטר ב'.
הציון הסופי מתבסס על 20% השתתפות, 20% רפרט, 30% פרויקט מעשי, 30% עבודה סמינריונית.
סטודיו א' - חדרים מקבילים
קורס חובה שנה א', 4 נ"ז
פרופ’ יהודית סספורטס , סמסטר א', 2 נ"ז
פרופ' שרון יערי , סמסטר ב', 2 נ"ז
שנתי, יום חמישי, 15:00 – 17:00
קורס חדרים מקבילים הינו מסגרת עבודה מתקדמת שמטרתה פיתוח והעמקת אופני ההתייחסות והדיון בתהליכי העבודה האישית בסטודיו. הקורס מחדד ומשכלל מיומנויות פעולה רלוונטיות אשר יאפשרו תנועה ערה וחדה בין תהליכי עבודה האישיים מצד אחד, למרחב הציבורי-חברתי מצד שני.
הקורס יועבר באופן משולב לאורך השנה על ידי יהודית סספורטס בחלקו הראשון ועל ידי שרון יערי בחלקו השני בהתבסס על עקרון פעולה/ הוראה חשוב: המדגים קוד יצירה, שונה ומקביל, המשכלל במכוון, את מגנון הפעולה בקורס. פיתוח קוד פעולה סותר המתקיים במקביל בלב הסטודיו של כל יוצר, ימקם עצמו בשני מרחבי עבודה מקבילים, לצורך שכלול ופיצוח מנגנון העבודה של היוצר. מרחבים מקבילים שינוסחו באופן סינגולרי על ידי כל יוצר, יציפו ויזמנו דיון ביקורתי שוטף בתהליכי העבודה הספציפיים לאותו הסטודיו.
דגש מיוחד מושם על עידוד ובחינת התהליך האישי וההיגיון הפנימי שלו בהקשר הרחב של ההתרחשות האמנותית העכשווית. במהלך הקורס יתקיימו מסגרות שונות של דיונים, תצוגות אישיות ו/או קבוצתיות ופעולות בחללי העבודה הציבוריים של התוכנית.
קורס חדרים מקבילים חלק א + ב מורכב משני צירי עבודה מרכזיים המהווים מהלך תמטי משותף המוביל לקראת ההגשות האישיות של הסטודנטיות.ים בסוף השנה, ולקראת אירוע סטודיו פתוח, הפתוח לציבור, והמסכם את הלימודים בשנה א.
סטודיו ב'
גלעד רטמן
קורס חובה שנה ב', 2 נ"ז
סמסטר א', יום חמישי, 10:00 – 12:00
סטודיו שנה ב' הינו מפגש המתמקד בתהליכי עבודה, אסטרטגיות תצוגה ומודלים שונים של פעילות בשדה.
המפגשים יתבססו על משימה מעשית של הסטודנטיות.ים ודיון תיאורטי.
פרויקט גמר – תהליכי הצבה וגיבוש אוצרותי לקראת פרוייקט הגמר
פרופ' דור גז
גיל מרקו שני
קורס חובה שנה ב', 1 נ"ז
סמסטר ב', יום חמישי, 14:30 – 16:00
הקורס מהווה רובד נוסף במעטפת הליווי של הסטודנטיות.ים בעבודתן.ם על פרויקט הגמר לקראת תערוכת הבוגרות.ים. במסגרת הקורס יציגו הסטודנטיות.ים את תהליכי עבודתן.ם לפני המרצות.ים והכתה, יעלו לדיון פתוח התלבטויות והקשרים, ויקבלו הפניה למקורות מידע והשראה נוספים. בתוך כך, יחדדו המרצים עם כל אחד ואחת מן הסטודנטיות.ים את אופני ההצבה המתאימים לעבודה ואת צורכי התצוגה הנגזרים.
הקורס יפתח ביומיים מרוכזים בהם תתקיים "ועדת תערוכות“.
תאריכים: 4 -5 בפברואר, 2025, בין השעות 10:00 – 16:00.
במסגרת הועדה יציגו הסטודנטיות.ים בפני ראש התכנית ומרצה אורח את קווי המתאר של פרויקט הגמר שלהם, כפי שהתגבש במהלך הסמסטר הראשון עם המנחה האישי.ת. כל הגשה כוללת שני חלקים: מחצית מהזמן מוקדשת להצגת הפרויקט על ידי הסטודנט.ית והמחצית השנייה לדיון פתוח עם צוות הוועדה. כל סטודנט.ית מורשים.ות להזמין סטודנט.ית אחד.ת מהכיתה להגשה שלהם.
חלקו השני של הקורס נעשה במסגרת של שלושה ימים מרוכזים בהם נערכות הגשות לפני הפורום השכבתי והמרצים. חלק זה יוקדש למצגות הסטודנטיות.ים, בפני כלל הפורום השכבתי, תחת שלוש קטגוריות: רצוי-מצוי-מדומיין.
תאריכים: 8 – 9 – 10 באפריל 2025
חלקו האחרון של הקורס הוא מסגרת פתוחה בליווי של אוצר התערוכה, פרופ' דור גז, על הצבת התערוכה עצמה, לרבות בתקופת ההקמה ועד מועד הפתיחה.
פרויקט גמר
אוצרות: פרופ' דור גז
הנחייה: סגל המרצות.ים
6 נ"ז, שנתי
בסוף הסמסטר הראשון של השנה השנייה נערכת הגשת אמצע במעמד ראש התכנית ופורום מרצות.ים. במסגרת הגשה זו הסטודנט.ית יציגו את פרויקט הגמר עליו הוא.היא עובד.ת תוך התייחסות למרכיביו השונים.
פרויקט הגמר כולל שלושה חלקים:
1- תצוגה של תערוכה הכוללת עבודות נבחרות.
2- עבודה כתובה המתייחסת לתהליכי עבודה, מקורות השראה והגדרה מושגית של הפרוייקט.
3- שיח אמן.ית בו הסטודנט.ית מנסח את המהלך הרעיוני מול קהל אוצרות.ים מקצועי במהלך התקופה בה תערוכת הבוגרות.ים עומדת.
סדנאות אלה מתמקדות בשאלות של יחסי התיאוריה והמעשה האמנותי; בתיאוריות של האמנות הפלסטית ובתחומים המקיפים אותה – כמו ספרות, כתיבה, ארכיטקטורה, קולנוע, פילוסופיה, כלכלה, חברה, סוציולוגיה, עיצוב, מחול, מוסיקה, סאונד והקשרי תצוגה – מתוך הדגשת הקשרים שונים של ההווה ביחס לאלה. במסגרת הסדנאות מוזמנים באופן שוטף מרצות.ים אורחות.ים לתוכנית למפגשים ופעילויות הכוללות: הרצאות, מפגשי אמן.ית, פעולות אמנויות ותצוגה. חלק מפעילות זו נעשה בשיתוף פעולה עם מחלקות ותוכניות אקדמיות באקדמיה ומחוצה לה.
סדנה רב תחומית 1 - קולוקוויום
מנחה: פרופ' דור גז
1 נ"ז, שנתי
יום חמישי אחה"צ (שעה מדוייקת תשלח בהתאם לפעילות)
תכנית הקולקוויום של התואר השני באמנויות מתמקדת במקום ובמקומי ובתוך כך בוחנת את סביבת הסטודיו בה הסטודנטים פועלים מהיבטים מצטלבים. במסגרת זו מתקיימת סדנה שנתית בה ניפגשים הסטודנטות.ים עם מרצות.ים אורחות.ים מדסציפלינות שונות: היסטוריה, ביקורת תרבות, גיאוגרפיה, פילוסופיה, חברה ועוד. במפגשים אלה ייחשפו הסטודנטיות.ים למגוון רחב של נקודות מבט ושפות-שיח בזיקה הדוקה להתנהלותם של שדות הייצור, התצוגה והביקורת של האמנות היום. בנוסף לאורחות.ים אשר יוזמנו על-ידי התכנית ייעשה מאמץ להיענות ליוזמות של משתתפי.ות התכנית להזמנת אורחות.ים נוספות.ים. התכנית מעודדת ביקורים חוזרים ויצירת קשרים מתמשכים עם צוות של מרצות.ים בינלאומיות.ים ומקומיות.ים.
הנוכחות בקורס היא חובה לשנים א’-ב’.
במהלך הלימודים ייפגשו הסטודנטיות.ים עם אמניות.ים, מבקרות.ים, תיאורטיקניות.ים ואוצרות.ים פעילות.ים מישראל ומחו"ל. במפגשים אלה ייחשפו התלמידות.ים למגוון רחב של נקודות מבט ושפות-שיח בזיקה הדוקה להתנהלותם של שדות הייצור, התצוגה והביקורת של האמנות היום. במסגרת ביקורים אלה יתקיימו סמינרים, הרצאות, סדנאות וביקורי סטודיו. ביקורי הסטודיו מאפשרים מפגש ודיון של כל סטודנט/ית ו עם האורחות.ים המבקרות.ים בתכנית והמהווים חלק מהמהלך הלימודי של התכנית; בנוסף לאורחות.ים אשר יוזמנו על-ידי התכנית ייעשה מאמץ להיענות ליוזמות של משתתפות.י התכנית להזמנת אורחות.ים נוספות.ים. התכנית מעודדת ביקורים חוזרים ויצירת קשרים מתמשכים עם צוות של מרצות.ים בינלאומייות.ים ומקומיות.ים
כחלק מתכנית הלימודים יוזמת תכנית התואר השני באמנויות פרויקטים של שיתופי פעולה עם בתי ספר ומוסדות בינלאומיים, וכן מוזמנת להיות חלק בארועים וסמינרים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במהלך השנה יישלח 'קול קורא' לסטודנטיות.ים בהתאם לפרויקטים השונים.
פרוייקטים רב שנתיים (דוגמאות)
סדנה/תכנית שהות - אנדרה זיטל, קליפורניה –Work Trade Residency A-Z West
סדנה ותכנית שהות בינלאומית במתחם של האמנית אנדראה זיטל West A-Z בג'ושוע טרי (Joshua Tree) במדבר בדרום קליפורניה. פרוייקט מחקר קבוצתי העוסק בבחינת גישות שונות לקונספט הבסיסי של צורת חיים או life practice; במהלך הסדנה מוזמנות.ים המשתתפות.יפ לחוות התנהלות שהיא מעבר לחוויה היומיומית הנורמטיבית. בסדנה משתתפות.ים סטודנטיות.ים מבצלאל, אוניברסיטת קולומביה והאקדמיה לאמנות בשטוקהולם ואמנים בינלאומיים. הסדנה בהנחיית האמנית והיוצרת אנדראה זיטל.
סדנה/סיור בביאנלה ה-60 לאמנות בוונציה
Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere
אוצר ראשי: אדריאנו פדרוסה
הנחייה והדרכה: הדס מאור
כותרת התערוכה המרכזית של הביאנלה ה-60 לאמנות בוונציה לקוחה מסדרת עבודות של הקולקטיב קלייר פונטיין, שנוצר בשנת 2004 ופועל מאז בין פאריז לפאלרמו. סדרת העבודות מורכבת מפסלי ניאון בצבעים שונים המציגים במספר הולך וגדל של שפות את המילים "זרים בכל מקום". הביטוי מגיע, בתורו, משמו של קולקטיב מטורינו שנלחם בגזענות ובשנאת זרים באיטליה בתחילת שנות האלפיים: Stranieri Ovunque.
התערוכה מתמקדת באמנים זרים, מהגרים, גולים, ופליטים – במיוחד אלה שנעו בין הדרום הגלובלי לצפון הגלובלי.
קורס הקיץ בביאנלה יכלול סיורים ושיחות בתערוכה המרכזית באוצרות אדריאנו פדרוסה, בביתנים הלאומיים השונים בג'יארדיני ובארסנלה, בביתנים נוספים הפזורים ברחבי העיר, במוזיאונים פרטיים דוגמת פלאצו גראסי, פונטה דלה דוגאנה, מוזיאון פראדה, מוזיאון פגי גוגנהיים ועוד, ובחללים ציבוריים דוגמת Arsenale Institute for Politics of Representation.
הסיור בתערוכות, בפרויקטים ובעבודות השונות יעניק רקע היסטורי, יעלה לדיון מגוון נושאים המצויים בחזית השיח בשדה האמנות העכשווית, ויערך מתוך חשיבה ביקורתית וראייה תרבותית רחבה. בתוך כך יבחנו פרקטיקות עבודה ותצוגה, עבודות שניתן לנייד ממקום למקום לעומת עבודות תלויות חלל, פעולה בחללים דמויי קוביה לבנה לעומת פעולה בחללים היסטוריים, בבית כלא או בכנסיה, התפתחות אוספים וארכיונים, היסטוריה של רכוש ואדריכלות, עיסוק בשאלות של זכויות אדם ואנשים בשולי החברה, ועיסוק מעמיק בשאלות של הקשר, שייכות, מרכז ופריפריה.
קורס קיץ/תכנית שהות/רזדינסי בקיתירה יוון DIA Cultural Residency Kythera Greece
הנחייה וליווי אקדמי: אורית בן שטרית
התוכנית מציעה פלטפורמה מחקרית ויצירתית לסטודנטיות.ים של תכנית התואר השני באמנויות של בצלאל, בסביבה התרבותית הייחודית של האי קיתירה, יוון. במהלך השהות נסקור את ההיסטוריה והתרבות של האי, ונפתח ונעשיר את הפרקסיס האמנותי דרך קריאת טקסטים נבחרים. יתקיימו מפגשי חקר קבוצתיים, סיורים וביקורי סטודיו עם אמנים מקומיים ובינלאומיים היוצרים בקיתירה,ביקורים בגלריות, באתרים ארכיאולוגיים וכפרים, למידה על חקלאות מקומית וקיימות והמורפולוגיה הייחודית לאי.
קיתירה ממוקמת מול הקצה הדרום-מזרחי של חצי האי פלפונס, ומציעה שילוב של כפרים אותנטיים, אתרים ארכיאולוגיים, טבע פראי ומפרצים חבויים, חקלאות מסורתית, סיפורים ומסורות מקומיות. האי מקדם ערכים של קיימות ותיירות אקולוגית ושימור המורשת התרבותית.
שיתוף פעולה עם האוניברסיטה לאמנויות בטוקיו Tokyo University of Arts
התכנית משתפת פעולה עם האוניברסיטה לאמנויות בטוקיו בפרויקטים שונים במסגרת Global Art Crossing Program ובממסגרת זו שלחה סטודנטיות.ים לסמינר מחקרי פיסולי ותערוכה במונסטר גרמניה וסמינר פיסול בטוקיו. וסדנה בסינגפור.
*תוכנית הקורסים המעשיים היא חובה וזהה עבור כלל הסטודנטיות.ים בתכנית בהתאמה לשנת הלימוד.
את פירוט מבנה תוכנית הלימודים ניתן לראות בחלק המחלקה בעמוד השנתון.
לימודים עיוניים
הלימודים העיוניים כוללים קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינרים והרצאות אורח וסדנאות. הלימודים מתקיימים בימי ראשון בבצלאל, בקמפוס הראשי יברושלים ובימי שני לימודים מקוונים בזום באנגלית (בחירה).
את פירוט מבנה תוכנית הלימודים ניתן לראות בחלק המחלקה בעמוד השנתון.