התכנית לתואר שני באמנויות
برنامج اللقب الثاني في الفنون
Master's Program in Fine Arts (M.F.A.)
קישור לשנתון - לעיון בתכנית הלימודים המלאה ובפרטי הקורסים
מרכיבי התכנית
כל משתתף.ת בתכנית נתפס.ת כציר ייחודי סביבו נעים המרכיבים המנחים של התכנית: עבודת סטודיו עצמאית, הנחיה אישית, ביקורת סטודיו קבוצתית, סדנאות, סמינרים, תערוכות, לימודים עיוניים, מפגש עם אמניות.ים ומרצות.ים אורחות.ים, תערוכת גמר ועבודה כתובה. התכנית בנויה סביב שלד בסיסי קבוע של מסגרות אקדמיות וסגל הוראה, אך שואפת לגמישות מרבית בהתאם לדינמיקה של הקבוצה כולה ולצרכים האישיים של כל משתתף.ת.
תקופת הלימודים
משך הלימודים בתכנית: שתי שנות לימוד.
הלימודים מתקיימים בימי ראשון, שני וחמישי. בימי ראשון לימודים עיוניים בקמפוס המרכזי בירושלים, בימי שני לימודים עיוניים מקוונים באנגלית (בחירה) ובימי חמישי לימודים מעשיים בהרצל 119.
נוכחות במהלך השבוע בפעילויות התכנית ונוכחות בסטודיו היא חובה – לא רק בימי הלימודים הרשמיים.
בנוסף, מתקיימים ארועים נוספים במהלך השנה האקדמית, כגון: ביקורים ומפגשים בתערוכות, השתתפות בימי עיון, סדנאות והרצאות; לא בהכרח בימים ראשון או חמישי.
היקף הלימודים
הדרישות הלימודיות כוללות:
53 נ"ז (לסטודנטים שהחלו לימודים בתשפ"ב)
48 נ"ז (לסטודנטים שהחלו לימודים תשפ"ג)
השתתפות במפגשי מרצות.ים אורחות.ים והגשת פרויקט גמר.
לימודים מעשיים*
*תוכנית הקורסים המעשיים היא חובה וזהה עבור כלל הסטודנטיות.ים בתכנית בהתאמה לשנת הלימוד.
העבודה בסטודיו היא מסגרת ההתייחסות הבסיסית של התכנית, ציר מרכזי של מטלות התואר, וחלק בלתי נפרד מהן. הסטודנטיות.ים לתואר שני נתפסות.ים עם מוטיבציה ויכולת לפתח מהלך עצמאי של מחקר יצירתי אישי בסטודיו, כאשר היצירה האמנותית היא המרכז לדיון ביקורתי, לפעילות בתכנית ולדיאלוג של הסטודנט.ית עם עמיתיו ועם צוות התכנית. בצלאל מעמידה לרשות כל סטודנט סטודיו; הפעילות האישית בסטודיו משתלבת בפעילות מכלול המסגרות הלימודיות של התכנית ומאפשרת לסטודנט.ית ליצור ולפתח דיאלוג.
** חובה להגיע לסטודיו לא רק בימי הלימוד הרשמיים.
4 נ"ז, שנתי
יום חמישי, 12:00 – 14:00
רשימת המנחים:
פרופ' דור גז; פרופ’ יהודית סספורטס; שרון בלבן; אורית בן שיטרית; מנאר זועבי; אירית חמו; מריל לדרמן יוקלס; שרון יערי; נבט יצחק; הדס מאור; דניאל מאיר; משה ניניו; ראידה סעאדה; דוד עדיקא; יוסף קריספל; גלעד רטמן
המפגש בין אמן.ית בוגר.ת ומנוסה לבין סטודנט.ית לאמנות הינו פורמט פדגוגי היסטורי על פיו אמן מלמד אמן. ההנחיה האישית מאפשרת תנאים לדו-שיח בין סטודנט.ית-מרצה והתייחסות לעבודות של הסטודנט.ית היחיד.ה. למפגש כזה תפקיד חשוב בתהליך גיבוש זהותו האמנותית של הסטודנט.ית. במפגשי ההנחיה יושם דגש על חיזוק המרכיבים המקוריים ופיתוח ההיבט האישי ביצירתו, תתקיים "קריאה" של עבודת הסטודנט.ית במטרה לזהות מהלכים בעבודה ולמקמה בקונטקסט תרבותי-חברתי רחב ולאפשר למרצה הגשת סיוע והנחייה מתאימים. כל סטודנט.ית יפגש עם מנחות.ים אישיים ומנחות.ים אורחות.ים לסירוגין לאורך השנה.
בשנה ב' נבחר לכל סטודנט.ית מנחה אישי.ת שמלווה אותו לפרויקט הגמר.
הציון בקורס ההנחייה האישית מורכב מסך ממוצע הציונים של המנחות.ים איתם נפגשים הסטודונטיות.ים במהלך שנת הלימודים.
פרופ' דור גז, הדס מאור
שנה א'
5 נ"ז, שנתי
יום חמישי, 10:00 – 11:30
הסמינר מתפרש על פני שנת הלימודים ומתכנס מידי שבוע לדון במיפוי של מגמות בולטות בשדה האמנות, בחינה של דרכי תצוגה שונות ורכישה של כלים מעשיים להשתלבות בשדה כאמניות.ים פעילות.ים. תכליתם של כלים אלו היא יצירת מנעד רחב של אפשרויות פעולה, למידת שיטות עבודות ובחינה מעמיקה של עצם מושג התצוגה. במהלך הקורס נתייחס למושגי מפתח, דוגמת: הקובייה הלבנה, הצבה תלויית-חלל, הצבה תלויית-זמן, סאונד, פרפורמנס ועוד, וכן נעמיק בשאלת חיוניות אובייקט התצוגה. הקורס מהווה מסגרת שמטרתה לחדד את הבנת אופני הפעולה של הסטודנטיות.ים ואת השימוש המעשי בכלים השונים שנרכשו במסגרתו.
במהלך הקורס יתקיימו מסגרות שונות של פרזנטציות, דיונים, קריאת טקסטים, ביקורי אורחים, תצוגות אישיות ו/או קבוצתיות ופעולות בחללי העבודה השונים. לקראת סמסטר ב' הסטודנטיות.ים יתחלקו לשלוש קבוצות ויציגו שלושה פרוייקטים מקוריים. בסוף שנת הלימודים כל סטודנט.ית יכתוב.תכתוב עבודת סמינר מסכמת.
סטודיו א'
מנחים: שרון יערי, פרופ’ יהודית סספורטס
שנה א'
4 נ"ז, שנתי
יום חמישי, 14:30 – 16:30
סטודיו שנה א' מורכב משלושה מעגלי עבודה מרכזיים:
מעגל ראשון:
חדרים מקבילים . הוא מצע עבודה בו נדרש הסטודנט.ית להציע שני חללי עבודה המייצגים את עבודתו.ה בשני אופנים שונים. חלל אחד בו מציג היוצר.ת את קפסולת מהות יצירתו .ה הממחישה את יכולתו .ה של היוצר.ת לנסח את מודל ועקרון עבודתו.ה באמצעות:
שיחה / הרצאה/ מיצג /או טקסט. המהלך מלווה במצגת ייעודית לעניין זה .
במקביל לחדר זה מתקיים חדר נוסף בו נחשפת הכיתה וקבוצת הדיון לעבודות מקור או למהלכי עבודה פיזיים בחלל עצמו. התנועה מהחלל בו מנסח הסטודנט.ית את עבודתו מתוך פרספקטיבה רפלקטיבית של דיבור על עבודתו.ה, משתנה לסוג ואופי שיחה שונה, בו עומד היוצר.ת מול עבודתו.ה בחלל ומלווה את חווית המפגש של הצופה עם העבודה עצמה, בה נבחנת יכולת דיבור האמנית.ן את עבודתה.ו.
מושם דגש גבוה על הבדל השיח בן שני חדרי הפעולה. מקבילותם של החדרים קשורה לצורך חשוב של פיתוח יכולת עבודה סימולטנית של תהליכי עבודה אינטרוברטים, שקטים ונטולי שיחה של כל יוצר בדרכו, לעומת תהליכי עבודה הפוכים המתגבשים רק מתוך מרחק רפלקטיבי.
כל יוצר.ת נחשף ל-24 מודלים שונים של פעולה מתוך קבוצת הכיתה, תוך הנחייה וליווי מעמיק של מנחות.מנחי הקורס, בהם נחשף קוד פעולה פנימי וייחודי לכל יוצר.ת בקבוצה.
מעגל שני:
האורח.ת. מהלך זה כולל את בחירתו והזמנתו של אורח.ת קיים.ת או מדומיין.ת מכל תחום וזמן למרחב הכיתה, בו מפתח התלמיד.ה שיחה אודות עבודתו תוך אירוח פרספקטיבה שונה באמצעותה מתרחשת למעשה הרחבת שדה לעבודתו.ה שלו.ה
מעגל שלישי:
מעבדת סטודיו מורחבת. בשלב השלישי מתגבש שיתוף פעולה בן ארבע או חמישה יוצרות.ים שכבר עברו את שלב הגשת החדר המקביל, לצורך הרחב שדה של כל אחד.אחת מהן.ם ולצורך העמדת פעולה חדשה בחלל שבבסיסה :
שאלה / סתירה / התנגדות/ השלמה/ פרימה / השלמה / או כל סוג של שיתוף פעולה בין עבודות האמניות.ים הנוספים בקבוצה כחלק מעבודת סטודיו שעדיין מתהווה ומנסחת עצמה.
במהלך זה מתגבש למעשה מצע עבודה חדש המעמיק את הקשר בן היוצרות.ים ומייצר במה אליה זורמים תהליכי עבודה טריים, פתוחים באופן פגיע ונדיב וכזה בו מייצרת הקבוצה מעין הרחבה מושגית למהלכים קיימים דרך שיחה עם עבודתו של האחר.
זאת תוך הבנה ברורה שהפעולה או התוצאה אינם סופיים במכוון. אופי פעולה זה במהותו מאפשר זרימה, קלילות ואירוח של ספק , כערך הכרחי העומד בבסיסו של תהליך עבודה בריא.
בשלב זה מתנסה היוצר.ת בתרגול עבודת הסטודיו שלו באופן שונה. זהו מצע שיחה רחב יותר המאפשר לתהליכי עבודה עדינים וחשופים של כל יוצר.ת בקבוצת הלימוד להתפתח באופן בלתי צפוי. יצירת פורמט רחב ומוגן לצורך הבשלה עמוקה של מהלכי יצירה שאינם בשלים עדין לתצוגה סופית, אך חיוניים מאד לחשיפה ודיון במסגרת הקבוצה.
בסוף שנת הלימודים הראשונה יציג .תציג כל סטודנט.ית תערוכה מסכמת - פרויקט סוף שנה א' - של גוף עבודות ויתקיים דיון עומק בנוכחות מנחות.ים התכנית והסטודנטיות.ים
כמו כן, יתקיים אירוע הסטודיו הפתוח שיאפשר הצצה לסטודיו ותהליכי העבודה כמו גם מפגש בלתי-אמצעי ושיחה עם קהלים שונים. אירוע זה הוא אירוע קבוצתי המושתת על שיתוף פעולה מלא ומשמעותי בן כל התלמידות.ים אותו מובילות.ים חברי הקבוצה בהנחיית מנחות.י הסמינר.
סטודיו ב':
מנחה: גלעד רטמן
שנה ב'
2 נ"ז, שנתי
יום חמישי, 10:00 – 12:00
סטודיו שנה ב' הינו מפגש המתמקד בתהליכי עבודה, אסטרטגיות תצוגה ומודלים שונים של פעילות בשדה.
המפגשים יתבססו על משימה מעשית של הסטודנטיות.ים ודיון תיאורטי.
בסמסטר ב' יולפו השיעורים השבועיים בסדנה מעשית מרוכזת של 3 ימים.
פרויקט גמר – תהליכי הצבה וגיבוש אוצרותי
פרופ' דור גז, הדס מאור
שנה ב'
1 נ"ז, סמסטר ב'
יום חמישי, 14:30 – 16:00
הקורס מהווה רובד נוסף במעטפת הליווי של הסטודנטיות.ים בעבודתן.ם על פרויקט הגמר לקראת תערוכת הבוגרות.ים
במסגרת הקורס יציגו הסטודנטיות.ים את תהליכי והתקדמות עבודתן.ם לפני המרצות.ים והכתה, יעלו לדיון פתוח התלבטויות והקשרים, ויקבלו הפניה למקורות מידע והשראה נוספים.
בתוך כך, יחדדו המרצות.ים עם כל אחד ואחת מן הסטודנטיות.ים את אופני ההצבה המתאימים לעבודה ואת צורכי התצוגה הנגזרים, ובהתאם לכך יאצרו את תערוכת הבוגרות.ים.
הקורס יפתח ביומיים מרוכזים בהם תתקיים "ועדת תערוכות". במסגרת הועדה יציגו הסטודנטיות.ים בפני מנחי הקורס את קווי המתאר של פרויקט הגמר שלהם, כפי שהתגבש במהלך הסמסטר הראשון עם המנחה האישי.ת. בהמשך יכלול הקורס התייחסות לדרכי עבודה לקראת מימוש פרויקט הגמר והתערוכה, תוך התייחסות נקודתית לקומת התערוכה (קומה ב'), ואפשרויות הפעולה בחלל הנתון. הסטודנטיות.ים ייחשפו לדרכי העבודה של בוגרי.ות התכנית משנים קודמות. חלקו האחרון של הקורס יוקדש למצגות הסטודנטיות.ים, בפני כלל הפורום השכבתי, תחת שלוש קטגוריות: רצוי-מצוי-מדומיין.
פרויקט גמר
אוצרות: פרופ' דור גז
6 נ"ז, שנתי
בסוף הסמסטר הראשון של השנה השנייה נערכת הגשת אמצע במעמד ראש התכנית ופורום מרצות.ים במסגרת הגשה זו הסטודנט.ית מציג.תציג את פרויקט הגמר עליו הוא.היא עובד.ת תוך התייחסות למרכיביו השונים.
פרויקט הגמר כולל שלושה חלקים:
1- תצוגה של תערוכה הכוללת עבודות נבחרות.
2- עבודה כתובה המתייחסת לתהליכי עבודה, מקורות השראה והגדרה מושגית של הפרוייקט.
3- שיח אמן בו הסטודנט.ית מנסח את המהלך הרעיוני מול קהל אוצרות.ים מקצועי במהלך תקופה בה תערוכת הבוגרות.ים עומדת.
סדנאות אלה מתמקדות בשאלות של יחסי התיאוריה והמעשה האמנותי; בתיאוריות של האמנות הפלסטית ובתחומים המקיפים אותה – כמו ספרות, כתיבה, ארכיטקטורה, קולנוע, פילוסופיה, כלכלה, חברה, סוציולוגיה, עיצוב, מחול, מוסיקה, סאונד והקשרי תצוגה – מתוך הדגשת הקשרים שונים של ההווה ביחס לאלה. במסגרת הסדנאות מוזמנים באופן שוטף מרצות.ים אורחות.ים לתוכנית למפגשים ופעילויות הכוללות: הרצאות, מפגשי אמן.ית, פעולות אמנויות ותצוגה. חלק מפעילות זו נעשה בשיתוף פעולה עם מחלקות ותוכניות אקדמיות באקדמיה ומחוצה לה. ההשתתפות בסדנאות מלווה במשימות שיוגדרו בעבור כל סדנה וסדנה.
סדנה רב תחומית 1 - עוטף סלמה
מנחה: פרופ' דור גז
1 נ"ז, שנתי
יום חמישי אחה"צ (שעה מדוייקת תשלח בהתאם לפעילות)
תכנית הקולקוויום של התואר השני באמנויות מתמקדת במקום ובמקומי ובתוך כך בוחנת את סביבת הסטודיו בה הסטודנטים פועלים מהיבטים מצטלבים. במסגרת זו מתקיימת סדנה שנתית בה ניפגשים הסטודנטות.ים עם מרצות.ים אורחות.ים מדסציפלינות שונות: היסטוריה, ביקורת תרבות, גיאוגרפיה, פילוסופיה, חברה ועוד. במפגשים אלה ייחשפו הסטודנטים/יות למגוון רחב של נקודות מבט ושפות-שיח בזיקה הדוקה להתנהלותם של שדות הייצור, התצוגה והביקורת של האמנות היום. בנוסף לאורחות.ים אשר יוזמנו על-ידי התכנית ייעשה מאמץ להיענות ליוזמות של משתתפי.ות התכנית להזמנת אורחות.ים נוספות.ים. התכנית מעודדת ביקורים חוזרים ויצירת קשרים מתמשכים עם צוות של מרצות.ים בינלאומיות.ים ומקומיות.ים.
הנוכחות בקורס היא חובה לשנים א’-ב’ ובסופו תוגש עבודה מסכמת.
סדנה רב תחומית 2
ריכוז ותוכן: פרופ' דור גז
1 נ"ז, סמסטר ב'
במסגרת סדנה רב תחומית 2 מוזמנות.ים לתכנית מרצות.ים אורחות.ים לקיים סדנאות נושאיות הכוללות: הרצאות, מפגשי אמן, רכישת מיומנויות, פעולות אמנויות ותצוגה. במהלך השנה מוצעים לסטודנטיות.ים מבחר של סדנאות בתחומי ענין שונים. כל סטודנט.ית מחוייב.ת להשתתף בסדנה אחת לכל הפחות. ההשתתפות בסדנאות מלווה במשימות שיוגדרו בעבור כל סדנה.
רשימת הסדנאות תפורסם בהמשך לקראת סוף סמסטר א'.
במהלך הלימודים ייפגשו הסטודנטיות.ים עם אמניות.ים, מבקרות.ים, תיאורטיקניות.ים ואוצרות.ים פעילות.ים מישראל ומחו"ל. במפגשים אלה ייחשפו התלמידות.ים למגוון רחב של נקודות מבט ושפות-שיח בזיקה הדוקה להתנהלותם של שדות הייצור, התצוגה והביקורת של האמנות היום. במסגרת ביקורים אלה יתקיימו סמינרים, הרצאות, סדנאות וביקורי סטודיו. ביקורי הסטודיו מאפשרים מפגש ודיון של כל סטודנט/ית ו עם האורחות.ים המבקרות.ים בתכנית והמהווים חלק מהמהלך הלימודי של התכנית; בנוסף לאורחות.ים אשר יוזמנו על-ידי התכנית ייעשה מאמץ להיענות ליוזמות של משתתפות.י התכנית להזמנת אורחות.ים נוספות.ים. התכנית מעודדת ביקורים חוזרים ויצירת קשרים מתמשכים עם צוות של מרצות.ים בינלאומייות.ים ומקומיות.ים
מבוא -ים
כחלק מהמפגשים עם מרצות.ים אורחות.ים יוזמת התכנית סדרת מפגשים עם אוצרות.ים בינלאומיות.ים תחת הכותרת "מבוא-ים". הסדרה נערכת בשיתוף עם גלריה בית הגפן חיפה, ארגון ארטיס וארגון אאוטסט. הסדרה מתמקדת בשאלות של זהות מקומית ואזורית דרך פרקטיקות ופעולות אוצרותיות שונות ודינאמיות. בנוסף להרצאות מקיימים האורחים ביקורי סטודיו עם הסטודנטיות.ים בתכנית ופוגשות.ים אמניות.ים פעילים בשדה. מפגשי הסדרה יהיו פיסיים ומקוונים.
במהלך הלימודים יציג .תציג כל סטודנט.ית את גוף עבודתן.ם מספר פעמים במסגרות שונות של התוכנית. תצוגות שייערך בהן דיון המלווה את עבודת הסטודנט.ית במהלך התכנית, הגשות ותערוכות סוף שנה, וכן תצוגות רלוונטיות לנושאים הנידונים בתכנית. חלק מהדיונים פנימיים וחלק נחשף לקהל בתערוכות ו/או פלטפורמות.
כחלק מתכנית הלימודים יוזמת תכנית התואר השני באמנויות פרויקטים של שיתופי פעולה עם בתי ספר ומוסדות בינלאומיים, וכן מוזמנת להיות חלק בארועים וסמינרים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במהלך השנה יישלח 'קול קורא' לסטודנטיות.ים בהתאם לפרויקטים השונים.
פרוייקטים רב שנתיים (דוגמאות)
סדנה עם אנדרה זיטל, קליפורניה –Institute of Investigative Living AZ West
סדנה בינלאומית במתחם של האמנית אנדראה זיטל West A-Z במדבר בדרום קליפורניה. סדנה/פרוייקט מחקר קבוצתי העוסק בבחינת גישות שונות לקונספט הבסיסי של צורת חיים אוlife practice; במהלך הסדנה מוזמנים המשתתפים לחוות התנהלות שהיא מעבר לחוויה היומיומית הנורמטיבית. בסדנה משתתפות.ים סטודנטיות.ים מבצלאל, אוניברסיטת קולומביה והאקדמיה בשטוקהולם. הסדנה בהנחיית האמנית והיוצרת אנדראה זיטל.
שיתוף פעולה עם האוניברסיטה לאמנויות בטוקיו Tokyo University of Arts
התכנית משתפת פעולה עם האוניברסיטה לאמנויות בטוקיו בפרויקטים שונים במסגרת Global Art Crossing Program ובממסגרת זו שלחה סטודנטיות.ים לסמינר מחקרי פיסולי ותערוכה במונסטר גרמניה וסמינר פיסול בטוקיו.
*תוכנית הקורסים המעשיים היא חובה וזהה עבור כלל הסטודנטיות.ים בתכנית בהתאמה לשנת הלימוד.
שנה א'
הנחיה אישית 1 4 נ”ז
סמינר קובייה לבנה* 5 נ”ז
סטודיו א' 4 נ"ז
סדנה רב-תחומית 1 עוטף סלמה 1 נ"ז
סדנה רב תחומית 2 1 נ"ז
מרצים אורחים- בְאֹרַח קֶבַע -
סטודיו עצמאי1 -
פרויקט סוף שנה א' 4 נ"ז
___________________________________
סה"כ: 19 נ"ז
____________________________________
*סמינר משולב מעשי ועיוני.
שנה ב’
הנחיה אישית 2 4 נ”ז
סטודיו ב' 2 נ"ז
סדנה רב תחומית 1 עוטף סלמה 1 נ"ז
סדנה רב תחומית 2 1 נ"ז
מרצים אורחים - בְּאֹרַח קֶבַע -
סטודיו עצמאי2 -
פרויקט גמר תהליכי הצבה
וגיבוש אוצרותי 1 נ"ז
פרויקט גמר 6 נ"ז
_________________________________
סה"כ: 15 נ"ז
_________________________________
בסיום התוכנית יוענק תואר מוסמך .M.F.A
לימודים עיוניים
הלימודים העיוניים כוללים קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינרים והרצאות אורח וסדנאות. הלימודים מתקיימים בימי ראשון בבצלאל, בקמפוס הראשי יברושלים ובימי שני לימודים מקוונים בזום באנגלית (בחירה).
מבנה תכנית הלימודים העיוניים
שנה א'
3 קורסי בחירה 6 נ"ז
סמינר קוביה לבנה *
________________________________________
סה"כ 6 נ”ז
________________________________________
*סמינר משולב מעשי ועיוני. 5 נ"ז מופיעות בפירוט הקורסים המעשיים מעלה.
שנה ב’
2 קורסי בחירה 4 נ"ז
1 סמינר הנחיה אישית פרויקט גמר 4 נ"ז
_________________________________________
סה"כ 8 נ"ז
_________________________________________