מגזין בצלאל | טכנולוגיות חדשות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מגזין בצלאל | טכנולוגיות חדשות

פורסם ב
24.9.24

ההתפתחות הטכנולוגית המהירה מייצרת סביבות עבודה ותפקידים חדשים לעוסקות ולעוסקים באמנות, בעיצוב ובאדריכלות. יכולתם של יוצרות ויוצרים לאמץ שינויים במהירות ולפעול בצורה התנסותית מזמנת חקר וגילויים חדשים אשר עשויים להוביל להתקדמות המצאתית.

על רקע זה, ומתוך התפיסה כי אוריינות דיגיטלית, נגישות לטכנולוגיות וניסיוניות מקנים מסוגלות ומזמנים מרחב לעשיה חדשנית ופורצת גבולות, הוחלט לשים דגש מיוחד בבצלאל על תחומים אלו. זאת, בכדי לשמר את מעמדה כמוסד מוביל ופורץ דרך בשדות האמנות, העיצוב והאדריכלות, ולהעצים את יכולתם של הכוחות היצירתיים להפוך את העולם לטוב יותר.

הנה מקבץ העוסק בהשפעת ההתפתחויות הטכנולוגיות על תחומים אלו באקדמיה ובכלל, והזמנה לתערוכת בוגרי/ות התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בה מגוון פרויקטי גמר העוסקים בתמה זו.


מערכת בצלאל | ד"ר ליאת לביא, על אלגוריתמים, בינה מלאכותית והתכנית לתואר שני בתקשורת חזותית

"הרבה מהמפגש שלנו היום עם בינה מלאכותית הוא ברמה של כלים - כלים לייצור דימויים, טקסט, וידאו, קוד, מוזיקה, ובמובן הזה בינה מלאכותית דומה להתפתחויות טכנולוגיות אחרות. כמובן שגם במובן הזה עולות שאלות אתיות - על זכויות יוצרים, הטיות, אופן ייצור הידע, וכו׳, אבל יש עוד היבט לבינה מלאכותית שהוא בעיני הרבה יותר מעניין ומטריד - זו הטכנולוגיה הראשונה בהיסטוריה שמדברת אלינו בגוף ראשון, ושאנחנו חושבים, לפחות ברמה התרבותית, אבל גם בדיונים פילוסופיים, שהיא עשויה יום אחד להיות כמונו - יצור תבוני."

קראו עוד בראיון עם ד"ר ליאת לביא, על מחקרה בנושא ועל הפעילות במעבדות בתכנית לתואר שני בתקשורת חזותית.

לראיון המלא

דימוי ai של אישה עם שיער אדום

 


מאמר | מאיה בן דויד, מדע-עיצוב

יותר ויותר מעצבות ומעצבים פעילים היום בממשק בין מדע לעיצוב בהקשרים של פיתוח חומרים חדשים וכך המילה "סטודיו" שמאפיינת את מרחב העבודה הקלאסי של המעצב התחלפה עם המילה "מעבדה". באופן זה מקצוע העיצוב החל לסגל לעצמו סמנטיקה, מתודולוגיה ואף שפה חזותית השואבת את הקשרה מעולם המדע. הזווית התרבותית והחוויה האנושית שמגיעה עם כניסתם של מעצבים למעבדה מייצרת מרחב שלם של שאלות חדשות והזדמנויות לבחון תפקודים מנקודות מבט חדשות.

קראו עוד במגזין Xport, מגזין לטכנלוגיות יוצרות, על חומרים חדשים ועל יתרונותיו החמקמקים ומעוררי ההשראה של העיצוב בתקופה זו.

לקריאה נוספת

איש מוריד מפרצופו מדבקה שעליה דימוי של פרצוף אחר מותאמת לגודל פרצופו
גיא און

תערוכה | בוגרי/ות התכנית התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי (.M.Des)

בתערוכת בוגרי/ות התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי מוצגים שורה של פרויקטי עיצוב שנעשו בתקופה זו והושפעו מרוחות הזמן ומהדיסוננס המובנה בה. פרויקטי הגמר של הסטודנטיות והסטודנטים בשלושת מסלולי התכנית – עיצוב וטכנולוגיה, אודות עיצוב וניהול עיצוב וחדשנות – מוקדשים ליצירת אלטרנטיבה ולחתירה למען חיים טובים יותר בהווה ובעתיד, וחלקם נוגעים ישירות במציאות של אחרי השבעה באוקטובר ובהתמודדות עם אתגרי ההווה.

הנושאים שהפרויקטים עוסקים בהם כוללים זיכרון וריפוי, זהות ואמונה, אהבה, יחסים וקהילה וחומר וטכנולוגיה.

20-27.9.24
בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
קמפוס ג׳ק, ג׳וזף ומורטון מנדל רח' זמורה 1, מרכז העיר ירושלים

פרטים נוספים באיבנט

כדור טכנולוגי בתוך שדה
יובל אלעזרי וולקני, ׳חקלאי גבול׳, מסלול עיצוב וטכנולוגיה, פרויקט גמר, 2024.

פרויקט גמר | נעמה אלירז, תולדות האמנות ובינה מלאכותית

פרויקט הגמר של נעמה אלירז, 'מֵעֵין אֲחֵרִים', מהמחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, מזמן טיול על ציר תולדות האמנות דרך שילוב מלאכת הפיסול עם הבינה המלאכותית. נקודת המוצא לפרויקט הייתה שיחה חוזרת ונשנית עם תוכנת הבינה המלאכותית MidJourney, שיוצרת דימויים ויזואליים בהתבסס על בקשות המשתמש. בעקבות הבקשות, התוצאות, התרגום החוזר והשיח הקלוקל, התהווה מערך ויזואלי משותף המוצג בפרויקט: סינתזה בין הפסלים ״הפייטה״ של מיכאלנג׳לו ו״לאוקון ובניו״ שיוצרו אינו ידוע.

פרויקט זה זכה בפרס אנדי 2.0 עבור הצטיינות בתחומי היצירה והמלאכה הכוללים: זכוכית, קרמיקה, צורפות, אביזרי אופנה ונעליים.

לקריאה נוספת

פסל שיש
נעמה אלירז, ׳מֵעֵין אֲחֵרִים׳, פרויקט גמר, המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, 2024. צילום: סשה פליט

כל מה שקורה בבצלאל עכשיו בקבוצת וואטסאפ שקטה: חדשות, אירועים ועדכונים חשובים.
להצטרפות