המחלקה לצילום
قسم التصوير الفوتوغرافي
Department of Photography
קישור לשנתון - לעיון בתכנית הלימודים המלאה ובפרטי הקורסים
הלימודים לתואר B.F.A (בוגר באמנות) במחלקה לצילום בבצלאל נמשכים ארבע שנים.
תוכנית הלימודים העשירה מספקת תשתית טכנית ומקצועית בתחום הצילום, הוידאו, הסאונד, הדימוי הנע וההדמיה הממוחשבת ( CGI / VR ) כמו גם תשתית עיונית ורעיונית המהווה בסיס ליישומים בתחומי המולטימדיה השונים לאחר סיום הלימודים.
תכנית הלימודים במחלקה מבקשת להכיר במגוון האנושי המאפיין את המחלקה על הייצוגים השונים והקולות השונים המושמעים בה. הכרה במגוון המדיומלי, התרבותי, הכרה בריבוי צורות הביטוי של הצילום, תוך עידוד תרבות שיח אודות צילום ובעזרתו – בשדות השונים שמקיימים זיקה חזקה לצילום, כמו גם בצילום בפני עצמו.
הפיתוח האקדמי המחלקתי יתמוך בקידום ההשפעה של המחלקה לצילום על השיח באקדמיה (עם – ובתוך מחלקות אחרות – ומחוצה לה).
סגל ההוראה כולל את מיטב הצלמים/ות, חוקרי/ות אמנות ואוצרי/ות הצילום בישראל, לצד מרצים/ות אורחים/ות ממוסדות בינלאומיים. המחלקה מעמידה לרשות הסטודנטים מערך גדול של ציוד ותנאים להפקת עבודות הכוללים מצלמות דיגיטליות ואנאלוגיות בפורמטים שונים, מצלמות וידיאו, אמצעי תאורה ופלאשים, חוות מחשבים רחבת ידיים, עשרות מדפסות, כיתות סטודיו מאובזרות ומעבדת חדר חושך מקצועית.
המחלקה מעודדת סטודנטים/ות לצאת לתוכנית חילופי סטודנטים/ות בחו"ל במהלך שנה ג' בשיתוף עם למעלה ממאה וחמישים אוניברסיטאות ברחבי העולם, להשתתף בסמינרים שנערכים בארה”ב וביפן במהלך חופשת הקיץ, או לקחת חלק בסמינרים מקוונים בעלי אופי בינלאומי.
תכנית הלימודים מתפרשת על פני ארבע שנות לימוד. השנתיים הראשונות מיועדות ללימודי יסוד – ״לימודי ליבה״ ורכישת מיומנויות בסיס באופן רחב ומעמיק. (בשנתיים אלו מוקנים הכלים הטכניים, המעשיים, התיאורטיים והתוכניים הנוגעים לצילום באשר הוא (מדיה אנלוגית, מדיה דיגיטלית, מדיה חדשה, וידיאו, סאונד, שיעורי צילום סטודיו, צילום דוקומנטרי, סאונד – ועוד). הלימוד מתבצע באמצעות עבודה מובנית ומונחית, באמצעות תרגילים ופרויקטים, בשיעורים ובעבודה עצמאית של הסטודנט/ית.
מסגרת הלימודים המתקדמת של שנים ג' וד' מיועדת לקורסי בחירה מגוונים המוגדרים כמתודולוגיות / שיטות עבודה. המערכת נבנית באופן ספציפי על ידי הסטודנט/ית בהתאם לתחומי עניין אישיים ובתמיכה ישירה של סגל ההוראה במחלקה. מבנה זה מאפשר לסטודנט/ית לעצב, לגבש, ולמקד את אופי הלימודים באמצעות עשייה ויצירה מקוריים.
שנה ד' מוקדשת ברובה לפרויקט גמר (אליו מצורפת עבודה כתובה נלווית המשקפת יכולת מחקר עצמאית) וכמסגרת הכנה לחיים שאחרי הלימודים לתור ראשון. להשלמת הפרויקט נדרש/ת הסטודנט/ית להציג עבודות נבחרות ממנו בתערוכת סוף השנה (כחלק מובחן בתערוכת הגמר של המחלקה).
הלימודים כוללים השתתפות בכל קורסי החובה ובמכסה נתונה של קורסי בחירה המוצגים בתכנית הלימודים. שבוע לימוד כולל כ-30 שעות מגע אקדמיות, נוסף על עבודה עצמאית בסדנאות או מחוץ לאקדמיה. בשנים הראשונות נוצרת תשתית שעליה יתבססו הבחירה, המחקר והיצירה האישית בשנים המתקדמות ובפרויקט הגמר שיוגש בתום ארבע שנות לימודים.
פירוט לפי שנים:
שנה זו תוקדש לבניית תשתית של השכלה מדיומלית רוחבית לרכישת מיומנויות טכניות יישומיות ולהקניית הרגלי עבודה. תחת שתי תמות מרכזיות (2 נושאי לימודי מרכזיים שיחצו את כלל הקורסים וישמשו מסגרת רעיונית תומכת לתכנית הלימודים) יושם דגש על עידוד הדחף והיוזמה האישיים במשמעת עבודה עצמית ובמציאת פתרונות רב-תחומיים (ככל האפשר) לאתגרים הלימודיים, לפיתוח יכולת האלתור והחשיבה המופשטת, ולביסוס שפה חזותית לצד דיונים ביקורתיים משותפים.
לקראת הלימודים במחלקה, כשבוע לפני תחילת שנה״ל יעברו הסטודנטים סדנת אוריינטציה להיכרות עם מעבדות הצילום ושיטות העבודה הדיגיטליות והאנלוגיות. ההשתתפות בשבוע האוריינטציה היא חובה.
במהלך שנה״ל יציגו הסטודנטיםות תערוכה קבוצתית משותפת בגלריית המחלקה וייבחנו את תוצרי הלמידה הראשונים כאקט אמנותי אישי וכיתתי.
לקראת סוף הסמסטר השני תתקיימנה ועדות ייעוץ לשנה א' בהשתתפות הסטודנטים/ות והמרצים/ות המלמדים בשכבה. הסטודנטים/ות יציגו בפני הוועדה תיק עבודות (Portfolio) המתכלל עבודות מכל הקורסים ומציג את תוצרים לצד תוצאות למידה. מטרת הוועדה היא לבחון את היקפה של עבודת הסטודנט ואיכותה ביחס לרמה הנדרשת ולהתריע לגבי המעבר לשנה הבאה (שנה ב׳).
שנה זו תוקדש להרחבת הידע והמיומנות בצילום תוך העמקה באפשרויות הביטוי באמצעות צילום. הסטודנטיםות ירכשו מיומנויות חדשות בווידאו וסאונד וישכללו את התפיסות הנרטיביות של הדימוי הנע כאמצעי משמעותי לביטוי באמצעות צילום ושיכלול השפה היצירתית והחזותית. בתחילת שנת הלימודים יוגדר נושא מרכזי באמצעותו ידרשו הסטודנטיםות לתאר את המציאות האישית והקולקטיבית באמצעות הכלים החדשים והישנים. תוגדר תמה מרכזית ועיקרית, שתעבור כחוט שני בין הקורסים במטרה ליצור אינטגרציה של המיומנויות השונות וסינרגיה רעיונית לקראת הגשת הפרויקטים המרכזיים בסוף השנה.
לקראת שנת הלימודים, בשבוע לפני פתיחתה – יעברו הסטודנטיםות סדנת הכשרה בעריכת וידאו. השתתפות בסדנה היא חובה.
תכנית הלימודים בשנה ג׳ מבוססת ברובה על מתודולוגיות (שיטות עבודה) נבחרות לעבודה עם צילום. בשנה זו, ובאמצעות מגוון קורסי בחירה וכיתות אמן (MASTER CLASS) נעודד את הסטודנטיםות לבחירה ויוזמות אישיות ונאפשר להםן לפתח את הנושאים המעניינים אותם/ן. בשנה זו תינתן האפשרות לסטודנטים/ות לבנות לעצמם/ן מערכת המורכבת מקורסי החובה והבחירה במחלקה ובמחלקות אחרות. קורסי הבחירה המחלקתיים יתמקדו במתודולוגיות ובשיטות עבודה לצד נושאים נבחרים ורחבים במטרה להוביל את הסטודנטים/ות לפיתוח פרויקטים משמעותיים ומעמיקים.
במסגרת הקורסים יתקיימו הגשות והתוצרים הלימודיים יעמדו לביקורת: לקראת סוף כל סמסטר, תתקיימנה הגשות וביקורות מסכמות, במטרה לאמוד את תוצאות הלמידה ותוצריה. הסטודנטים/ות יידרשו להציג את העבודות שלהם/ן בהלימה לאופי הפרויקט. בנוסף, יתנסו הסטודנטיםות בעבודה על תערוכות קבוצתיות ומשותפות – שיסכמו מהלכים לימודיים שונים.
בשנה ג' נדרשים הסטודנטים/ות בשני קורסי חובה שנתיים– האחד "פורום שנה ג" בשווי של 6 נ"ז, והשני "צילום וזהויות" בשווי של 6 נ"ז. בנוסף יש לבחור קורסי בחירה במחלקה בהיקף של עד 12 נ"ז, או עד 8 נ"ז במחלקה ו- 4 נ"ז במחלקות אחרות באקדמיה.
שנה ד' מוקדשת ברובה לפרויקט הגמר. במהלך השנה יתאפשר לכל סטודנט/ית לעסוק בתחום ובנושא נבחר, לחקור בו, להעמיק ולגבשו לכדי גוף עבודות קוהרנטי. שנה ד' מהווה הכנה לקראת ההינתקות ממסגרת הלימודים, והדבר יבוא לידי ביטוי בעבודה עצמאית ונטילת אחריות על תהליכי המחקר והעבודה: תכנון, מציאת מקורות, פתרונות, עזרה וייעוץ, הסקת מסקנות וסיכום תהליכי ביצוע, גיבוש האמצעים הצורניים וההבעתיים, לרבות ההיבט התקשורתי של העבודה המוגמרת. כל אלה אמורים לבוא לידי ביטוי בתערוכת הסיום שבה יוצגו עבודות נבחרות מתוך פרויקט הגמר של כל סטודנט/ית.
במסגרת הלימודים בשנה ד׳ – יחולקו הסטודנטים ל 2 קבוצות עבודה : ״חממות״; החממה תהווה מעטפת מלווה ותומכת לתהליכי גיבוש גופי העבודה האישיים של פרויקט הגמר במחלקה לצילום. במסגרת החממות, יפעלו הסטודנטיםות כקבוצות. במסגרת זו, יתקיימו סיורים במוסדות שונים, מפגשים עם בעלי/ות תפקידים, ביקורים אצל אמנים/ות, ימי צילום משותפים, סדנאות ופעילות מחוץ לבצלאל. מודל החממות נשען על מודלים עכשוויים של פעילות אמנים/ות צעירים/ות בשדה האמנות ובמעבדות לפיתוח ומחקר באמצעות תהליכי חשיבה ויצירה.
פעילות החממה תתקיים פעם בשבוע (ימי שני 10:00 – 17:00) – למשך כל היום (6 ש״ש)
הפעילות תתקיים בירושלים, בקמפוס החדש ובמקומות נוספים, בהתאם לתוכן הפעילות והמפגשים.
על פרויקט גמר:
- פרויקט הגמר נפרש על פני כל השנה הרביעית של לימודי התואר הראשון ומהווה נקודת שיא וסיכום של התנסויות ומיומנויות שנרכשו לאורך השנים.
- בשנה זו מתמקדים הלימודים בהנחיה אישית וקבוצתית בדגש על פיתוח רעיוני, מחקר אישי, עשייה אינטנסיבית ולבסוף – הפקה והצבה - במטרה לממש בצורה הטובה ביותר את היכולות ליצור גוף עבודה אישי ומקורי.
- על מנת להפוך חזון למציאות, לאפשר לרעיון להתהוות בצורה המיטבית ובאופן מעמיק, פיתחנו את מודל ״החממות״ : צורת עבודה חדשה במחלקה (שכאמור נשענת על מודלים עכשוויים של פעילויות בשדה האמנות ובמעבדות לפיתוח ומחקר באמצעות תהליכי חשיבה ויצירה) לטובת קידום עשייה אישית משולבת בשיח עמיתים קבוצתי - ורפלקסיבי
מבנה הלימודים:
- הסטודנטיות והסטודנטים יעבדו במבנה של שתי חממות מקבילות. העבודה על פרויקט הגמר תתבצע בקבוצות קטנות ואיכותיות, שיעודדו ויעמיקו את הפרקטיקה הצילומית והתיאורטית של כל משתתף.ת ושל כלל הקבוצה.
- כל חממה תלווה בהנחיה וניהול של מרצה מהמחלקה, אשר תוביל את המשתתפים.ות בפיתוח תזה וגוף עבודה מרכזי שיוצג בתערוכה (או בפורמט אחר).
- כל חממה תאופיין בשיטת עבודה שתחבר בין הסטודנטים.ות המשתתפים בה (בדומה לתערוכות קבוצתיות). באמצעותה נוביל שיח משותף לאורך השנה, שבסופו של דבר יקדם עשייה אישית – ורלוונטית לכל אחת ואחד.
בנוסף לתוכנית הלימודים המחלקתית נדרשים הסטודנטים לצבור 24 נ"ז במסגרת לימודיהם העיוניים במחלקה לתרבות חזותית וחומרית.