פורטפוליו | אחרינו המבול? בוגרי/ות בצלאל בשבוע העיצוב ירושלים | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

פורטפוליו | אחרינו המבול? בוגרי/ות בצלאל בשבוע העיצוב ירושלים

פורסם ב
10.9.24

״למסע הזה לקחנו, בלי לבקש את הסכמתם, את כל היצורים החיים, ואם נרצה ואם לא, עלינו מוטלת האחריות לשמור גם עליהם״.
-סוניה אוליטסקי ודנה בן שלום, אוצרות שבוע העיצוב ירושלים 2024

שבוע העיצוב ירושלים מתמקד מדי שנה בתמה מרכזית אחרת, שלאורה נבחנות סיטואציות ירושלמיות וישראליות בעלות רלבנטיות בינלאומית. מדי שנה מוזמנים/ות מעצבים ומעצבות משלל דיסצפילינות להשתתף בו כיחידים וכקבוצות, לפתח פרויקטים ורעיונות חדשים, ולהגיב בדרכם לתמה השנתית. השנה נבחרה התמה ׳התיבה׳ - בית זמני, מקלט במים, תקווה בים סוער.

הכתבה סוקרת את תערוכת ״הכלאות מכל החי״, המציעה להתבונן בהשפעתו של האדם על עולם החי, ובה מציגים בוגרי/ות בצלאל משלל מחלקות ותכניות האקדמיה.


ליאור הראל ואלמה בן דוד / ׳כל הדברים נבונים כמופלאים׳
בוגרות המחלקה לצילום

כלב


פרויקט הגמר של ליאור ואלמה מתעד תערוכות כלבים בארץ, אליהן נסעו במשך כשנה, ובחנו את תרבות התחרויות והמשתתפים/ות בהן ואת הפערים בין הזוהר הבינלאומי למקומיות הישראלית במתנס״ים ומרכזים קהילתיים.


נגה קריל / ׳תיבת תהודה (פודקאסט בוט)׳
התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, מסלול עיצוב וטכנולוגיה

נגה קריל, תיבת תהודה (פודקאסט בוט). צילום: ניב וקנין
צילום: ניב וקנין

מה קורה כשהמחשבות פורצות את גבולות התודעה ומקבלות ביטוי בעולם האמיתי? "פודקאסט-בוט" מזמין את המשתתפים/ות לתמלל את הדיאלוג הפנימי ולהקליט פודקאסט קצר, שיונחה על-ידי בוט מבוסס בינה מלאכותית. גרסה ראשונה של עבודה זו נוצרה במסגרת הקורס "דיאלוגים דיגיטליים" בתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בהנחיית ליאורה רוזין ובועז לביא.


נסטיה פייביש / ׳כולם כולל כולם׳
בוגרת התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית

נסטיה פייביש, כולם כולל כולם


הפרויקט מציג מגבת כותנה באורך שלושה מטרים, רקומה בחוט אדום ברקמת איקס מסורתית־ידנית. הטקסטיל מרפרר למגבת הרוּשניק ובפרויקט הפכה המגבת להיבריד תרבותי דרך דימויים מתוך פרשת תיבת נוח, ומציגה אוטופיה ושילוב תרבותי.


הילי כהן-מגורי / ׳שיחה עם ציפור׳
בוגרת התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית

בהשוואה אני מגלה שמשהו הלך לאיבוד
צילום: דור קדמי

מתוך חיפוש אחר נחמה, למדה הילי להקשיב לציפורים שתמיד היו בחלון, וניסתה לאחוז בשירתם. בפרויקט פיתחה פרקטיקה ליצירת ״כתב ציפורי״ חדש המבוסס על ספקטרוגרמות של קולות ציפורים שהקלטתי, ערכתי, ואז שידכתי עם טקסטים שלי. מתוך החיבור נוצרו ״שיחות ציפוריות״ או ״מונולוג אישה־ציפור״. העבודה נוצרה במסגרת התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית.


שלומי איגר / ׳תיבה׳
בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי

שלומי איגר, תיבה. צילום: עומר פרידמן
צילום: עומר פרידמן

פרשנות עכשווית לטכניקת Reifendrehen, שיטה גרמנית מסורתית מן המאה ה-19 ליצירת חיות עץ עבור צעצועי תיבת נֹח. בעוד שהטבעת המקורית נחרטה בעץ בפרופיל אחיד, הטבעת החדשה, המודפסת בתלת-מימד, משלבת בין פרופילים של חיות שונות. בתיבה החדשה אין זוגות ומינים ברורים; בפריסתה נחשפים חיות שונות ויצורי כלאיים ייחודיים.


לכתבה המלאה באתר פורטפוליו

מערכת בצלאל | שבוע העיצוב ירושלים: שיחה עם האוצרות הראשיות בוגרות בצלאל
סוניה אוליטסקי, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית ומרצה בה, ודנה בן שלום, בוגרת התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי.