פרויקט גמר קבוצתי
פרויקט הגמר מתייחס להיבט מעשי של הלימודים.
כל פרויקט מקנה 6 נ"ז והוא חלק בלתי נפרד מחובות התכנית.
על כלל הסטודנטים/ות לבחור פרויקט גמר קבוצתי אחד מבין שתי האפשרויות:
פרויקט גמר – " אוצרות עכשווית " בהנחיית אילנית קונופני
בקורס ״פרויקט גמר: אוצרות עכשווית״ נדון בפרקטיקות אוצרותיות עכשוויות, בתקפיד האוצרת והאוצר, והאופן שבו ניתן לאצור אמנות בפורמטים מגוונים, מתערוכה קונבנציונלית ועד אוצרות וירטואלית. הסטודנטיות והסטודנטים ינסחו הצעה לפרויקט אוצרותי ויממשו אותו הלכה למעשה. בסמסטר הראשון נלמד בפורום קבוצתי שבו נדון בצדדים הלוגיסטיים של הפרויקט: הפקה, ניהול לוחות זמנים, בניית תקציב וגיוס כספים, יח"צ ופרסום, תכנון הצבה ועיצוב. במקביל ולאורך כל השנה נקיים מפגשים אישיים או בקבוצות עבודה קטנות שבהן נתמקד בהעמקת המחקר וניסוח הרעיון האוצרותי, כתיבה אוצרותית, בחירת יצירות לפרויקט, קיום ראיונות וקשרי עבודה מתמשכים עם האמניות והאמנים בהתאם לכל פרויקט.
ניתן לממש את פרויקט הגמר כיחידים או בקבוצות קטנות. התערוכות יוצגו בגלריות של קמפוס בצלאל ושלוחותיו או בחללים אחרים באישור ראש התכנית וראש תחום אוצרות בתכנית. תערוכות עבר שנוצרו במסגרת הקורס הוצגו בקמפוס בצלאל החדש, בבית הנסן, במוזיאון פתח תקווה, ובפיתוח פלטפורמה אוצרותית וירטואלית המושתתת על טכנולוגיה של מציאות רבודה שהוצגה במוזיאון ישראל.
פרויקט גמר – ״גיליון״ בהנחיית ארנה קזין
בפרויקט גמר זה יכתבו ויערכו הסטודנטיות והסטודנטים גיליון נושא של כתב עת ביקורתי על אמנות, יצירה וחברה, תוך שיתוף פעולה עם מחלקות היצירה בבצלאל. משתתפות הפרוייקט ומשתתפיו יבחרו סוגיה שמרתקת אותם ויתמקדו בה. יחד ילמדו את הנושא כפי שהוא בא לידי ביטוי בעבודות הסטודנטים במחלקות היצירה, ידונו בו, ויכתבו עליו במגוון סוגות של כתיבה על אמנות: רשימות ביקורת, רשימות דיוקן, רשימה על תופעה בשדה היצירה בבצלאל ומחוצה לה, מסה או מאמר תיאורטי, ריאיון עם יוצרים, מסה ויזואלית.
במשך השנה תיערך במסגרת פרויקט הגמר עבודה אינטנסיבית ואינטימית על גיליון אחד של "גיליון" – עם ישיבות מערכת, יציאה לשטח, ביקור במחלקות, שיחות עם יוצרות ויוצרים, והרבה כתיבה ועריכה. פרויקט הגמר "גיליון" הוא הזדמנות להתנסות בכתיבה ובעריכה של כתב עת ביקורתי על אמנות ותרבות, ובכלל זה התנסות בהפקה לדפוס ובבפרסום, ובשיחה שמתגלגלת בעקבותיו. ה“גיליון“ יופיע בדפוס ויהיה מוכן לתערוכות הבוגרות/ים בבצלאל תערוכת הגמר.
פרויקט גמר אישי / תזה (סמינר מתודולוגי + הנחייה אישית)
מנחים: טל בן צבי, רועי ברנד, אריאל הנדל, חגית קיסר
הסטודנטים.ות בתכנית ילמדו בשנה ב׳ קורס שנתי של פרויקט גמר אישי. הקורס יתקיים בשני מישורים: האחד - סמינר מתודולוגי שאותו ינחו ארבעה מרצים בכירים בתכנית. בסמינר יציג כל אחד ואחת מהמרצים מתודולוגיה שונה של מחקר - מחקר עיוני, מחקר חזותי, מחקר ארכיוני, מחקר מבוסס פרקטיקה וכד׳ - וינחה בצורת בנייתו של מחקר מעין זה. במקביל, הסטודנטים.ות יתחלקו בין מרצי הקורס להנחיה לפרויקט גמר אישי, שאותו יפתחו הסטודנטים במהלך השנה. הפרויקט יכול לקחת צורות שונות: תזת אם איי מחקרית, מחקר אוצרותי שסופו בתערוכה וקטלוג, או מחקר שאיננו תזה. העבודה על פרויקט הגמר האישי תהיה מתודולוגית ותוכנית, ותיעשה הן בקורס עצמו הן מחוצה לו, בהנחייה האישית. בסוף סמסטר א׳ תיערך הגשת אמצע של הפרויקטים, ובסוף השנה - הצגה סופית.
התזה במסלול המחקרי
סטודנטים שהשלימו את הלימודים בשנה א' בציון ממוצע של 90 לפחות בכל קורסי החובה וציון 90 בעבודה סמינריונית רשאים להירשם למסלול מחקרי בשנה ב'. הנחיית התזה תיעשה במסגרת קורס פרויקט הגמר האישי. במידת הצורך תינתן גם הנחייה חיצונית. היקף עבודת התזה יהיה עד 80 עמודים (22,000 סימני דפוס).