התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
برنامج اللقب الثاني في التواصل البصري
Master's Program in Visual Communication (M.Des)
בוגרי/ות התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
שני הבדלה
פלאות - מעבדת מחקר לאותיות
2020
חפשנית, אוהבת אותיות ומילים, יוצרת עצמאית בתחום התקשורת החזותית מעל עשור. מורה-תלמידה, ומדריכה ארצית במגמת אמנויות העיצוב, משרד החינוך. אם לשתיים שהן המורות הכי מעולות שפגשה ושותפות ליצירה. שימשה כרכזת הדרכה בפרויקט ״פרח״י בצלאל״, עבדה כמעצבת שכירה, בין היתר בסטודיו דוד טרטקובר ולימדה עיצוב גרפי במספר מכללות. בעלת תואר ראשון במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב (2005). בעלת תעודת הוראה רב גילאית לאמנות במכללת קיי (2016).
במסגרת התואר השני בתקשורת חזותית התעמקה במצבי הביניים שמתרחשים ברכישת קריאה וכתיבה ובלמידה מתוך מחקר ויצירה. מאמינה בצורך בשיח חדש במחקר ביצירה ובלמידה שאינו מנסה להגדיר מטרות ויעדים אלא מנסה להאט ולהיות קשוב לעשיה ובכך משאיר את הפתח לבלתי צפוי לקרות.
גלריית תמונות
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
ספר הלימוד נפרש והופך למרחב של מעבדת מחקר של אותיות עבור ילדים בראשית קריאה.
פעולות השינון והצייתנות המאפיינות את בית הספר, מוחלפות בפעולות של מחקר ויצירה. זהו מערך של הזדמנויות והזמנות לשבור את הכלים ואת הכללים, לשחק באותיות וליצור אותן. הרחבה של הקלמר והכלים העומדים לרשות הילד. הילד כחוקר מוזמן לא רק להמציא צורות שונות לכל אות אלא גם להתנסות בחומרים שונים ולהמציא דרכים שונות ״לכתוב״. המעבר של אות מהצורה לסימן המוסכם מואט בכוונה תחילה ובכך מאפשר להשתהות במצבי הביניים של האות - בין החלקים לצורה השלמה ובין הנראות לקריאות. המעבדה מאפשרת לחוות את האותיות באופן שונה מזה שאנו מורגלים בו ואגב כך מייצרת את ההזדמנות להיפרד מהפרדיגמות שאחזו בנו הן בהקשר של אותיות והן בהקשר של למידה ויחסי מורה תלמיד.
גלריית תמונות
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
נקודת ההתחלה של המחקר נעוצה בספרי לימוד, בתהליכי הלימוד, ובאופן רכישת הקריאה. שאלות עלו על תוכנם ועל הצורה שלהם, על הנקרא בהם ועל הנראה בהם, על האופן שבו הם מעוצבים ועל האופן שבו הם מעצבים את שתי ילדותיה של שני. האם מעצבי ספרי הלימוד יושבים על הרצפה כילדים? האם הם מכירים ילדים ואת דרכי פעולתם? האם ההפרדה המתקיימת בין התוכן לבין העיצוב בספרי לימוד יכולה להמשיך להתקיים בדרך לשינוי?
המחקר התיאורטי והפרקטיקה העיצובית בעבודתה של שני לא הובילו זה לזה, אלא נולדו זה לצד זה. המחקר הפעיל את הפרקטיקה והפרקטיקה הפעילה את המחקר.
גלריית תמונות
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
'פלאות – מעבדת מחקר לאותיות', שני הבדלה, ספר – מדיה מעורבת, 2020 (צילום: דניאל חנוך)
המדרג הלימודי קיים בספר אך לא מחייב. אין התחלה וסוף או מגדל שיש לטפס אליו אלא ריבוי של הזדמנויות. חלקן פשוטות ומובנות ואחרות פרועות. הדרכים מגוונות, את חלקן תיכננתי אבל אחרות מחכות להתגלות.
שכבות החומרים והכלים מציעים משחק חופשי עם חוקים. השכבות מקיימות בינהן יחסים שיש לפענח. המבנה של הספר מאפשר את הרחבתו, מזמין חומרים נוספים להכנס פנימה לחולל יחסים נוספים.
תהליך היצירה של האות, שונה מהמקובל. המפגש החדש, הצורות גאומטריות והחומרים שונים מאטים במודע את היכולת להגיע לאות. ההאטה מאפשרת לשים לב לצורה, לשיטה ולחלופות השונות. היא מציפה אפשרויות שונות להפעלת אותה השיטה במגוון דרכים. רעיון מוליד רעיון.
זוהי הזדמנות לדיאלוג שווה - לשוחח, להקשיב ולשאול על אותיות.