התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
برنامج اللقب الثاني في التواصل البصري
Master's Program in Visual Communication (M.Des)
בוגרי/ות התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
ערבה רובינוביץ׳
חיפה עיר העתיד
2021
מעצבת גרפית עצמאית, חיה ועובדת בתל אביב.
בוגרת התואר הראשון בתקשורת חזותית בבצלאל לשנת 2017.
בין השאר עבדה כארט-דירקטורית בסטודיו למיתוג, במסגרתו יצרה פרויקטים בסדר גודל גדול ומגוון.
היום עוסקת בעיצוב תדמית גרפית ואימג׳-מייקינג בעיקר עבור סרטים, אדריכלים ומותגים מקומיים.
אתר אישי: aravarubinovich.com
גלריית תמונות
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
ערבה רובינוביץ׳ מציגה את חיפה, עיר העתיד, קיר אריחים קרמיים המלווה בספר.
לחיפה היה עבר מבטיח. בתחילת המאה שעברה, יצאו ממנה אוטובוסים לבגדד, רכבות לדמשק ומוניות לביירות; נפט זרם אליה מעיראק, והיו שכינו אותה עיר העתיד. הרצל הקדיש לה פרק מיוחד בספרו "אלטנוילנד", הבריטים השתמשו בה כצומת אסטרטגי, אירופאים שנשבו בקסמיה התיישבו בה וכתבו אודותיה. נקודת המבט האוריינטליסטית והשאיפות הקולוניאליסטיות של האירופאים יצרו פנטזיה בנוגע לעיר, חלקה מבוססת במציאות. הפרויקט עשיר בחומרי ארכיון אמיתיים ופיקטיביים, ומציג תמונה ספקולטיבית של "חיפה עיר העתיד". הוא נוצר ומוצג בעת בה חיפה היא עיר רב-תרבותית במשבר, עם בעיות של זיהום אוויר, דו-קיום מעורער והגירה שלילית. אולי זאת נקודה טובה להיזכר בעברה המיוחד ובעתידה המיוחל, שגם אם נראים עכשיו כמדע בדיוני, הרי שהם יכולים להאיר במשהו את העתיד.
גלריית תמונות
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021 (צילום: דניאל חנוך)
בפרויקט חקרה ולמדה ערבה את ההיסטוריה של חיפה המודרנית, מראשיתה של העיר בתחילת המאה ה-18 ועד אמצע המאה-20. תקופה זו התאפיינה בשינויים גדולים ואירועים משמעותיים, שבמרכזם עמדו תקופות השלטון העות'מאני והמנדט הבריטי. בהמשך קראה ואספה פרטי תיעוד רבים אודות העיר, בעיקר ממקורות אירופאים (אבל לא רק). ערבה מצאה עדויות רבות דרך עיניים זרות שדיברו על מרכזיותה וחשיבותה של העיר, הקמת התשתיות בה וההתאהבות המידית של כל מי שביקש בה בתקופות הזוהר שלה. בנוסף חקרה ערבה את סיפורן והשתלשלותן של המרצפות המעוטרות בבתים היסטוריים של חיפה. המרצפות שמצויות בעיקר בבתים הערבים המפוארים, אשר הרבה מהם עומדים כמצבות, נטושים ועזובים. מבט מעמיק במבנים האלו, שמזוהים היום בעיקר עם המשבר הפלסטיני, מגלה עולם ומלואו, על התקופה בה הן נוצרו, על עושר ועל פתיחות. האדריכלות הערבית בתקופה העות'מאנית הביאה שילובים יוצאי דופן בין המזרח למערב. המרצפות המצוירות הגיעו לחיפה מאירופה, משפחות מקומיות שהיו עמידות במיוחד ריצפו בהן את בתיהן, שהיה לסגסוגת של אדריכלות ערבית (דוגמת החלל המשותף) לצד השפעות מודרניות מערביות. ערבה נחפשה אל הדימויים והנושאים שהיו מיוצגים על האריחים האלו, ההשפעות שהגיעו מאזורים גיאוגרפיים שונים, הצבעוניות, המוטיבים והטקסטורות.
גלריית תמונות
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021
חיפה עיר העתיד, ערבה רבינוביץ', מדיה מעורבת,2021
קיר האריחים הוא פורמט מוכר בעולם. למרות שעבר גלגולים רבים בין היבשות, הוא נתפס במקומות רבים כדבר ייחודי ואותנטי למקום, ופעמים רבות מציגים באמצעותו סצנה או סיפור מהעבר. הקיר מציג תמונה ספקולטיבית ואינו מחפש אחר אמת אחת. הגריד שקיר האריחים מכיל בתוך עצמו, והיכולת של הפורמט להכיל מגוון אריחים כמו בקולאז׳, לסיפור של קיר אחד, מאפשרים פרשנות רחבה לחיבורים המורכבים והלא סטנדרטיים. כמו ממצא ארכיאולוגי פיקטיבי, כזה שיכול להכיל במקביל אמת-ובדיה, עבר-ועתיד הווה משמים-ופנטזיה לתמונה אחת. הקיר מוצג יחד עם ספר שמכיל אוסף של ציטוטים, פריטים ארכיוניים וחיפוש אחר פרשנות ויזואלית לעברה האמיתי והפנטסטי של חיפה כעיר העתיד. כמו הקיר גם הספר מציג תמונה ספקולטיבית.