התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
برنامج اللقب الثاني في التواصل البصري
Master's Program in Visual Communication (M.Des)
בוגרי/ות התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
שירלי רחל רוכמן
התמונה להמחשה:
מחקר על דימויים, מסרים, אתיקה ואסטרטגיות שיווקיות בתקשורת חזותית
2019
ילידת ברזיל 1980, אמא לשני בנים קטנים וחיה עם הבנזוג בקיבוץ בצפון. בוגרת בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית 2006. עבדה כעורכת גרפית של מוספי עכבר העיר תל אביב, מוספים חד שנתיים (בינהם מדד המותגים) בגלובס, מגזין פירמה בגלובס, מגזין טיים אאוט ירושלים ועיצבה וערכה גרפית את ליברל בתחילת דרכו. עובדת כמעצבת עצמאית ומרצה לעיצוב גרפי במספר מכללות ברחבי הארץ.
גלריית תמונות
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019 (צילום: דניאל חנוך)
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019 (צילום: דניאל חנוך)
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019 (צילום: דניאל חנוך)
הספר “התמונה להמחשה“ מסכם מחקר חזותי, כמותני ואיכותני הקורא תיגר על פרדיגמות באסטרטגיות עיצוביות ושיווקיות, תוך בחינת תהליכי העבודה ומערכות היחסים בין שלוש הדמויות המרכזיות המעצבות את האסטרטגיה הזאת: היצרן שרוצה למכור, המעצב שרוצה להתפרנס והצרכן שרוצה את המוצר ומוכן לשלם עבורו, בעידן של אחריות תאגידית ומודעות חברתית וסביבתית גוברת.
התובנות שהספר מציע נוגעות בסוגיות האתיות בייצוג המציאות בתקשורת חזותית שימושית בכלל באתגרים האתיים העומדים בפני מעצבים גרפים העוסקים בה לפרנסתם ובדרך בה הכותבת - מעצבת, עורכת גרפית ומרצה לעיצוב גרפי בעצמה - סבורה שניתן לעסוק במקצוע באחריות וללא ייסורי מצפון. הספר שם לעצמו למטרה לעורר מודעות לנושא ולספק קרקע פוריה לעיצוב גרפי שימושי ערכי יותר עבור החברה כולה, מתוך הבנה שלכסף יש תפקיד משמעותי במשחק.
גלריית תמונות
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019 (צילום: דניאל חנוך)
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, צילום, 2019
נקודת המוצא של המחקר היתה בביקורת הקיימת המוכרת על עולם הפרסום. כזו ששירלי נחשפתה אליה בספרים, סרטים, ברשתות החברתיות ובתקשורת. שירלי העמיקה את ידיעותיה בנושא בסקירת הספרות שגלשה לעולמות התקשורת, הסוציולוגיה, הכלכלה, הפילוסופיה וכלכלה התנהגותית שהעמיקו את הבנתה ואת גיבוש העמדה שלה בנוגע למושגים הבסיסים. בהתייחסות לתחום התקשורת החזותית יצרה שירלי הבחנה בין ענף הדיגיטל, עיצוב גרפי למסכים לבין ענף הדפוס בו עסקתה למחייתה. שירלי התמקדה בענף הדפוס מכמה סיבות: בשל ניסיונה המקצועי האישי. בשל המשבר הכפול שעובר על הענף עם התחרות בעולם הדיגיטלי והמודעות הגוברת לאיכות הסביבה; ובעיקר בשל היותו הותיק, המבוקר והמפוקח ביותר מבין השניים, מה שאפשר חקירה מעמיקה יותר על הביקורת בתחום.
גלריית תמונות
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, אינפוגרפיקה, 2019
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, אינפוגרפיקה, 2019
'התמונה להמחשה', שירלי רחל רוכמן, אינפוגרפיקה, 2019
הספר “התמונה להמחשה“ מסכם מחקר חזותי, כמותני ואיכותני הקורא תיגר על פרדיגמות באסטרטגיות עיצוביות ושיווקיות, תוך בחינת תהליכי העבודה ומערכות היחסים בין שלוש הדמויות המרכזיות המעצבות את האסטרטגיה הזאת: היצרן שרוצה למכור, המעצב שרוצה להתפרנס והצרכן שרוצה את המוצר ומוכן לשלם עבורו, בעידן של אחריות תאגידית ומודעות חברתית וסביבתית גוברת. התובנות שהספר מציע נוגעות בסוגיות האתיות בייצוג המציאות בתקשורת חזותית שימושית בכלל באתגרים האתיים העומדים בפני מעצבים גרפים העוסקים בה לפרנסתם ובדרך בה הכותבת - מעצבת, עורכת גרפית ומרצה לעיצוב גרפי בעצמה - סבורה שניתן לעסוק במקצוע באחריות וללא ייסורי מצפון. הספר שם לעצמו למטרה לעורר מודעות לנושא ולספק קרקע פוריה לעיצוב גרפי שימושי ערכי יותר עבור החברה כולה, מתוך הבנה שלכסף יש תפקיד משמעותי במשחק.